Vart utbildar man sig...

Flugskimmel

Trådstartare
Ja, vart utbildar man sig till hovslagare, häst massör, sadelmakare och ridinstruktör?

Vad kostar det? Hur gammal måste man vara minst? Hur länge är varje utbildning?

Jag bor i östergötland så gärna i närheten där eller på distans.

Sv: Vart utbildar man sig...

Ja, vart utbildar man sig till hovslagare, häst massör, sadelmakare och ridinstruktör?

Vad kostar det? Hur gammal måste man vara minst? Hur länge är varje utbildning?

Jag bor i östergötland så gärna i närheten där eller på distans.

Vill du bli allt? Du kanske ska börja med att tänka ut vilket av de du vill helst. 'Och sen kolla om du har de meriter som krävs eller behöver komplettera.

Hovslagare har jag alltid velat bli så det är väl de första ja vill utbilda mig som. Men samtidigt så har jag problem med ryggen så jag skulle aldrig kunna jobba heltid i det yrket, men som sagt har alltid velat bli det så det ska ja bli ;). Har tappsko kompetens som jag fixat nyligen samt gått kursen hovvård. När jag gjorde tappsko så sa alla tre hovslagare att jag var riktigt duktig och hade stor möjlighet till att bli en bra hovslagare.

Sen så vill jag bli ridinstruktör så jag kan jobba halv tid på en ridskola och sen ha som hobby att massera hästar.

Sen så älskar jag att pyssla och skapa egna unika saker till hästarna i bland annat läder, så därför vill jag dessutom gå en kurs i sadelmakeri.

Delvis kl.
Förresten, finns det någon kurs där man kan lära sig att starta eget?

Hovslagare kan du utbilda dig till i Skara och Flyinge, tror det är två år. Dessa är studiemedels berättigade och kostar ingenting

Ridlärare kan du läsa till på Vreta eller i Skara samt hippologen som du går både i Flyinge och Strömsholm. Vreta är två år, Skara är distans numera på ett år om jag minns rätt, hippologen är tre år. Alla är studiemdels berättigade och kostar inget. Du kan också läsa RIK kurser på Strömsholm, dessa kostar och kräver att du har arbetslivs erfarenhet från ridskola.

De andra yrkena vet jag inte så mkt om men googla så lär du hitta en del, har för mig att det finns en skola som heter Axelsons där du kan läsa till massör (kostar en del) och att det finns en sadelmakar utbildning i Skara men är inte säker...

Jag läste till hästmassör i Kvänum. Mycket bra utbildning. Den har dessutom gjorts om och är ännu bättre (och ännu dyrare), men hade jag pengarna hade jag gått den för att bredda mig lite.
Vad gäller massage tror jag det beror på vad man vill ha ut av det, och tänka efter vilken massageform man vill lära sig. Den massage jag har lärt mig är lite tuffare och djupgående.

Genom Arbetsförmedlingen eller Start kan du hitta kurser för att starta eget.

För att bli sadelmakare studerar du vid Tärnsjö sadelmakeriskola. All info finns på deras hemsida. http://www.sadelmakeriskolan.com/
Tärnsjö är Nordens enda skola för sadelmakeri. Ett (i mina ögon något sämre, gick min gymnasieutbildning som just sadelmakarlärling där) alternativ är Hantverksakademin i Stockholm. De har dock ingen "ren" sadelmakarutbildning utan det är en lärlingsutbildning (du är alltså beroende av en lärlingsplats).

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik För att inte kapa en annan tråd … Vad kostar det egentligen att ha häst idag? Priset varierar ju kraftigt beroende på var man bor och om...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 993
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 550
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
10 124
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 484

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka