Vart tar sockret vägen??

Otherside

Trådstartare
Jag funderade idag, medan jag gjorde svart vinbärsgele´: BÄREN till de svarta vinbären är jättesöta och goda. Det är även t.ex. blåbär! Och röda vinbär etc. MEN: när jag kokar dem blir de sanslöst sura och massor med socker måste läggas till för att gelén/marmeladen/sylten ska bli ätlig. VART TAR SOCKRET VÄGEN??? När och varför blir de söta bären jättesura??? Förstörs sockret när bären kokas? KAN socker förintas??

Help!!
 
KAN socker förintas??

Help!!
Korta svaret är väl ja med modifikation, fast sockret finns kvar, tror nog att orsaken är att när bären kokas reduceras vätsk mängden i bären och övriga smaker tar över när vattnet/saften fördunstar då "socker bäraren" tas bort , Därför behövs tillsats av socker för att sötman skal behållas.

Bara en teori från min sida och de som är mer insatta i denna kemi får gärna upplysa mig och TS.
 
Jag funderade idag, medan jag gjorde svart vinbärsgele´: BÄREN till de svarta vinbären är jättesöta och goda. Det är även t.ex. blåbär! Och röda vinbär etc. MEN: när jag kokar dem blir de sanslöst sura och massor med socker måste läggas till för att gelén/marmeladen/sylten ska bli ätlig. VART TAR SOCKRET VÄGEN??? När och varför blir de söta bären jättesura??? Förstörs sockret när bären kokas? KAN socker förintas??

Help!!
Skalen är väl väldigt sura. Månne de frigör syra då man kokar dem?
 
Sylt består ju till 50% av socker. Har du i tillräckligt. Och till torra bär kan en ju behöva tillsätta lite vatten i koket.
 
Det vi uppfattar som söt och god smak är ett samspel mellan en mängd olika sockerarter, syror och aromer (estrar, fenoler osv). Det är anledningen till att de flesta tycker att en riktigt söt frukt smakar sötare än rent socker.

När man kokar frukten reagerar många av de här komponenterna; syror blir ofta beskare (som i apelsin) eller mesiga (som i äpplen), många aromer försvinner medan några blir kraftigare. När det gäller bär frigör man dessutom ofta en mängd garvsyror ur skal och kärnor. Högre syra och/eller beska= vi uppfattar det som mindre sött (det är därför dessertviner ska ha rejält med syra, så att det balanserar den höga sötman utan att bli kvalmigt).

Dessutom kan vissa sockerarter reagera till en variant som är mindre söt, eller så att det blir färre varianter av socker vilket ger en smalare smakprofil och inte ger lika rund och trevlig sötma.

Slutligen beror det en hel del på vilka aromer som blir kvar. En arom som vi förknippar med söt smak kan få det man äter att smaka sött även om det är rätt lite socker närvarande.
 
Vid kokning så förstörs cellmembranen, smaker som innan var "separerade" (I brist på bättre ord) frisätts, blandas ihop och blir både kraftigare och surare.
Samtidigt blir det i viss mån även sötare, men syran tar över sötman.

Liknande händer vid infrysning. Enkelt förklarat.
 
Det vi uppfattar som söt och god smak är ett samspel mellan en mängd olika sockerarter, syror och aromer (estrar, fenoler osv). Det är anledningen till att de flesta tycker att en riktigt söt frukt smakar sötare än rent socker.

När man kokar frukten reagerar många av de här komponenterna; syror blir ofta beskare (som i apelsin) eller mesiga (som i äpplen), många aromer försvinner medan några blir kraftigare. När det gäller bär frigör man dessutom ofta en mängd garvsyror ur skal och kärnor. Högre syra och/eller beska= vi uppfattar det som mindre sött (det är därför dessertviner ska ha rejält med syra, så att det balanserar den höga sötman utan att bli kvalmigt).

Dessutom kan vissa sockerarter reagera till en variant som är mindre söt, eller så att det blir färre varianter av socker vilket ger en smalare smakprofil och inte ger lika rund och trevlig sötma.

Slutligen beror det en hel del på vilka aromer som blir kvar. En arom som vi förknippar med söt smak kan få det man äter att smaka sött även om det är rätt lite socker närvarande.
Det stämmer med aromer som ökar smaken av sockersötma. När man började produktutveckla fil och yoghurt med mindre fett och socker så tillsatte man vanillin för att maskera den syrliga smaken. Finns fortfarande många mjölkprodukter med vaniljsmak.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp