Vart ta vägen på nyår med livrädd hund?

whalan

Trådstartare
Tyvärr har vår nu 7 månaders valp blivit väldigt ljudrädd och det blir bara värre och värre. Snart kommer varken jag eller sambon kunna röra oss alls :crazy:

Nu fasar vi över nyår, någon som har något tips på vart man kan ta vägen? Finns det någonstans i Sverige där det inte skjuts några fyrverkerier, eller ja, åtminstone väldigt få?

Vi kommer ha tvn på hög volym, vovven kommer ha fetvadd i öronen och persienner neddragna, har tänkt att pröva DAP också, men jag är oerhört tveksam till att det kommer att räcka tyvärr.

Sv: Vart ta vägen på nyår med livrädd hund?

Inte svar på din fråga, men om jag var du så skulle jag börja med både DAP och Zylkene stuts på en gång, och sedan ge Zylkene var 4-6 timme när det smäller som värst. Det är det som mina vänner haft absolut bäst effekt av.

Har inga stora kunskaper om Zylkene, men efter en snabb googling verkar det som att preparatet inte hjälper ett dugg på väldigt många hundar. Så frågan är om jag vågar lita på att det funkar. Men kanon att det funkar på dina vänners hundar iaf!

Sluta bygg upp problem i förväg säger jag och sluta tassa runt hunden!

Den är 7 månader, en känslig ålder men den behöver lita på Er! Det är eran uppgift att tala om för hunden att ljud inte är farligt och om ni slutar med ljud för att den blir rädd och istället tycker synd om den kommer ni ge eran hund stora problem! Då blir det värre.

Klart ni inte ska utsätta hunden för att gå runt bland smällare men om ni vadderar hundens öron och befinner Er inomhus så är jag säker på att det går bra OM ni inte förväntar Er problem för då kommer ni få det! Ta ett djupt andetag och låssas som att det regnar det fins inget som säger att Er hund kommer vara rädd för smällare och skulle den reagera så är det absolut viktigaste att ni säger att det inte är farligt och absolut inte "trösta" eller tycka synd om den.

Om ni känner att ni är lugna hela tiden och att ni inte gör något för att förstärka hundens rädsla ( vilket ni alltså gör om det är så att ni har tagit bort ljud som hunden blivit rädd för) utan hela tiden kör eran vardag men ljud problemen ändå blir värre är nog frågan om ni inte skulle ta och kolla upp hunden hos en vetrinär så att det inte är något fel för det är inte normalt att känna att hunden är så rädd för ljud att man inte vill röra sig.

Lucka till iaf

Be vet skriva ut lugnande. Det gör en vän till mig för hennes hund är extremt skotträdd och blir väldigt stressad av alla raketerna på nyår. Fungerade jättebra för dom förra året :)

Ett varningens finger för lugnande, en skotträdd hund behöver ren ångestdämning, inte lugnande. I värsta fall är den lika rädd men kan inte göra något åt det. Det finns vet. som fortfarande skriver ut preparat som är enbart lugnande.

Annars skulle jag nog inte tveka om jag ansåg att min hund for riktigt illa av fyrverkerier.

Nu vågar jag inte svara för om detta var enbart lugnande för hunden blev inte helt avdäckad utan bara lite avtrubbad så att han inte reagerade lika starkt som han brukar. :)

Ett varningens finger för lugnande, en skotträdd hund behöver ren ångestdämning, inte lugnande. I värsta fall är den lika rädd men kan inte göra något åt det. Det finns vet. som fortfarande skriver ut preparat som är enbart lugnande.

Annars skulle jag nog inte tveka om jag ansåg att min hund for riktigt illa av fyrverkerier.

Är det bara jag som reagerar på att hunden är 7 månader? Den har alltså inte varit med om nyår tidigare och kanske heller inte heller smällare borde man verkligen ge en 7 månaders hund lugnande på utifallatt den blir rädd?

Det kanske är jag som är extremt anti att ge preparat bara för att. Alltså hade jag en riktigt riktigt riktigt rädd hund skulle jag väl funderar på saken men nu bor ju vi på landet också så här blir det aldrig så farligt. Gav dock en häst nå lugnande som var naturläkemedel men den hästen hade fått smällare kastad på sig av några barn så här pratar vi om en häst med fullständig panik och sällskräck på det. Men några droppar lugnande, luva, proppar och matte sittandes i hagen på 12slaget fungerade det med.

Det är ju jättesvårt att säga vart ni ska ta vägen, men ut på landet är ett bra tips.

Däremot borde ni fundera på varför valpen är så rädd och ljudkänslig. Kanske är valpen sjuk eller har väldigt dålig mentalitet? Har ni miljötränat valpen?
Hur gör ni när valpen blir rädd?

Sluta bygg upp problem i förväg säger jag och sluta tassa runt hunden!

Den är 7 månader, en känslig ålder men den behöver lita på Er! Det är eran uppgift att tala om för hunden att ljud inte är farligt och om ni slutar med ljud för att den blir rädd och istället tycker synd om den kommer ni ge eran hund stora problem! Då blir det värre.

Klart ni inte ska utsätta hunden för att gå runt bland smällare men om ni vadderar hundens öron och befinner Er inomhus så är jag säker på att det går bra OM ni inte förväntar Er problem för då kommer ni få det! Ta ett djupt andetag och låssas som att det regnar det fins inget som säger att Er hund kommer vara rädd för smällare och skulle den reagera så är det absolut viktigaste att ni säger att det inte är farligt och absolut inte "trösta" eller tycka synd om den.

Om ni känner att ni är lugna hela tiden och att ni inte gör något för att förstärka hundens rädsla ( vilket ni alltså gör om det är så att ni har tagit bort ljud som hunden blivit rädd för) utan hela tiden kör eran vardag men ljud problemen ändå blir värre är nog frågan om ni inte skulle ta och kolla upp hunden hos en vetrinär så att det inte är något fel för det är inte normalt att känna att hunden är så rädd för ljud att man inte vill röra sig.

Lucka till iaf

Jag är ledsen, detta handlar inte om något daltande eller överdriven oro från vår sida. Hunden är livrädd! Och nej, jag överdriver inte...önskar att jag gjorde det.

Har pratat med 2 hundpsykologer (helt fristående från varandra) om saken och båda anser att det vore bäst att fly allt vad fyrverkerier heter. De menar att ett nyår, där det smäller utanför, kan sätta stora men för livet eftersom hunden är så rädd som hon är. Har även diskuterat hundens allmänna rädsla med instruktörer på brukshundklubben.

Hunden kissar på sig, flyr och blir paralyserad i timmar. Sitter då och trycker och vägrar röra sig. Så här kan hon bli av att någon tappar en bunke i köket och blir så av att höra en lastbil utanför eller då av fyrverkerier (som hon bara hört 1 gång i sitt liv och då inomhus).

Detta är min 3dje hund, dessutom 3dje av samma ras. Har aldrig varit med om något liknande någonsin och det går bara utför. Varken jag eller sambon daltar med henne och hon är väl miljötränad som liten och var totalt orädd då. Detta kom som en blixt från klar himmel från cirka 16 veckors ålder.

Så tyvärr...problemet är verkligen redan här!

Men vi ska återigen imorgon till veterinären, för att se om vi kan få några förklaringar till detta.

Har också blivit rädd för dessa preparat efter all forskning som kommit fram på sista tiden, att hunden många gånger känner all panik men inte kan röra sig p.g.a. preparatet.

Skulle något sådant hända - så skulle det knäcka min hund totalt psykiskt.

Vi har märkt att det funkar väldigt bra att köra omkring med bilen kring tolvslaget när det smäller som värst.

Annars är det väl bara att ge sig ut på landet/glesbygden där det iallafall är lugnare än i stan.

Jag har haft en hund som var så skotträdd att det till slut tog livet av honom. Lugnande fungerade absolut inte, han gjorde allt för att motverka medicinen och blev ännu hysteriskare! Han älskade att åka bil och det var man fick göra, köra runt i flera timmar, långt bort på landet med hög musik på.

Det är ju jättesvårt att säga vart ni ska ta vägen, men ut på landet är ett bra tips.

Däremot borde ni fundera på varför valpen är så rädd och ljudkänslig. Kanske är valpen sjuk eller har väldigt dålig mentalitet? Har ni miljötränat valpen?
Hur gör ni när valpen blir rädd?

Valpen är väldigt väl miljötränad från tidig ålder. Vi bor i stan i Stockholm och hon har fått göra allt man "ska". Bussar, t-bana, trafik, massor med nya miljöer, människor, hundar osv. Hon var riktigt tuff som liten, till och med så att man nästan hade velat att någon skulle säga till henne eller så, hon var "för" på och allt som hände skakade hon av sig och ångade vidare. En valp som hoppade över kompostgaller - inget skrämde henne då. Första gången vi åkte t-bana lade hon sig raklång mitt i vänthallen bland alla springande människor, helt coollugn.

Vi ömkar aldrig. Blir hon rädd inne, så ignorerar vi henne totalt. Dessutom vet vi att det spelar ingen roll vad vi gör, är hon paralyserad går hon inte att nå även om vi skulle lägga fram en oxfilé framför nosen på henne.

Hon är allmänt undersökt av veterinär för några månader sedan. Men imorgon åker vi återigen dit för att gräva djupare.

Vi har märkt att det funkar väldigt bra att köra omkring med bilen kring tolvslaget när det smäller som värst.

Annars är det väl bara att ge sig ut på landet/glesbygden där det iallafall är lugnare än i stan.

Inte varit med om att hunden inte tycker om bilen sen?

Som det är idag så älskar hon sin bilbur (när den är i bilen ska tilläggas), men jag är orolig att hon ska tappa den tryggheten om hon blir rädd i bilen också.

Men fy vad fruktansvärt. Lider med stackarn, nått måste ju vara allvarligt fel.

Men ja det är väl till oss på landet du kan fly då vi har några stugor i skogen dock utan ström men garanterat smäll fri.
Ne men allvarlig så är nog landet det enda ni kan göra.
skriv gärna i morgon när du varit hos vet.

Jag har haft en hund som var så skotträdd att det till slut tog livet av honom. Lugnande fungerade absolut inte, han gjorde allt för att motverka medicinen och blev ännu hysteriskare! Han älskade att åka bil och det var man fick göra, köra runt i flera timmar, långt bort på landet med hög musik på.

Gud vad tråkigt att höra! :( Jag är orolig för att vi inte kommer kunna ha henne kvar, att vi till slut måste hitta ett lugnare hem på landet åt henne.

Frågar dig också, han förknippade inte bilen med något negativt efter bilfärden på nyår?

Inte varit med om att hunden inte tycker om bilen sen?

Som det är idag så älskar hon sin bilbur (när den är i bilen ska tilläggas), men jag är orolig att hon ska tappa den tryggheten om hon blir rädd i bilen också.

Vi hade en schäfer som vart skott rädd efter att suttit i bilen när det small. Var oberörd innan men en dag så hände det väldigt mycket på någon tillställning och mamma tyckte att hunden skulle få vila sig från allt ljud. Sämsta idén hon haft. Hunden vart livrädd för allt vad skott hette och gick aldrig att tävla mer.

Men hunden satt ju i bilen ensam så det är säkert annat om man är med i bilen ock faktiskt åker

Ja, jag lider oerhört med henne också! Känner mig så maktlös, hunden kan ju inte ha det så här och om veterinären inte hittar något fel, hur ska vi ta oss ur det här?! Och som du säger, hon är så ung.

Ang. bilen så är jag rädd för att ta bort den enda trygghet hon verkligen har. Men ja, jag vet inte. Rädd är hon ju redan.

Men absolut, hör av mig igen efter veterinären.

Min gamla hund var åskrädd och enda chansen att få ut honom när/strax efter det åskade var att säga "ska vi åka bil?". Då blev han glad och följde med.

Och visst finns det fyrverkerifria platser! Hyr en stuga i skogen. Det kan ju dessutom bli en väldigt mysig nyår :) min förra hund var inte jätterädd för fyrverkerier, mer berörd. Men de nyårsaftnar jag inte jobbade brukade jag åka till morfars sommarstuga. När jag jobbade tog jag med honom till jobbet och då la han sig gärna på toaletten som i princip är ljudisolerad. Han la sig gärna på toan hemma också.

Har hört exempel på folk som har ljudrädda hundar, där de tränat med cd-skiva. När hunden är van vid ljudet på riktigt hög volym så drar de ner persienner och tätar till fönstren ordentligt så inget ljus kommer igenom och sätter på cd-skivan på hög volym. Hunden märker då inte fyrverkerierna ute. Kanske nåt att träna på till nästa år?

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 504
Senast: Ajda
·
Hästhantering Visste inte riktigt vilken rubrik jag skulle lägga det under, moderator får gärna flytta om det passar bättre under en annan rubrik...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 060
Senast: Alexandra_W
·
Hundhälsa Jag behöver få lite neutrala åsikter om min älskade vovve. Han är en blandras chihuahua/powder puff, med lite inblandning av nåt mer på...
Svar
9
· Visningar
3 014
Senast: Monstermom
·
A
Träning nu är jag så trött på detta.. ska försöka göra detta kort om det går. finns en häst i stallet som stallägaren har tagit på sig som...
2
Svar
22
· Visningar
2 760
Senast: AtletShipping
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar