Hästen som beskrivs blev mer än hotfull. Den gick till angrepp genom att stegra sig och slå med frambenen samt högg (direkt ur stegringen).
Att en häst som inte är uppfostrad markerar och visar missnöje ser jag inte som konstigt.
Men ett så tydligt angrepp är inte vanligt.
Jag försöker inte få det till att hästen är "galen" men den är helt klart avvikande från "det normala".
Och jo, jag tror att det är ett inlärt beteende där hästen har skrämt sin ägare hela vägen.
Det som jag kanske är mest förundrad över är att hästen, som skrämt sin ägare med ganska små medel, har lärt sig att reagera så extremt kraftfullt.
Eller så är det helt normalt: övriga personer som försökt fostra den har backat för ganska beskedliga hot från hästens sida; jag satte tryck på den genom att inte backa och då blev hästen upprörd och förstärkte med det den kunde hitta på.
Ja det lät ju lite "värre" än bilden jag fick först.
Är ju omöjligt gissa, men det kan absolut vara så som du är inne på i sista stycket. Att när det som inte funderat förr fungerar fasar den upp - och kanske blir sur för det inte fungerade och därför gör en rejäl uppfasning.