Fast då tycker jag att man ska göra just det, tala om "vem som bestämmer". Rang handlar ju mycket om sex och resurser. "Är det dina eller mina avkommor som får leva vidare?" "Är det du eller jag som parar?" (Grabbar emellan) "Är det dina eller mina föl/valpar.." (tikar/ston) Då gäller detta begränsade resurser för överlevnad. "Vems gener dör, dina eller mina?"
En häst är ju knappast kan ju knappast bestämma över en människa egentligen, på vilket sätt skulle den göra det?
-Gå och hämta min havre, annars biter jag dig!
Däremot, kan hästen skrämmas och detta kan vara effektivt och ge omedelbara resultat. (Ryttaren kliver av eller går undan)
Men du slåss knappast med hästen om dens havre, eller diskuterar avel på det sättet.
Intressant.
Jag var igår och tittade på en saluhäst. Jag har aldrig träffat på dess make.
Häst som enligt beskrivning fungerar ganska bra i flock, gör inget väsen av sig, antagligen relativt låg i rang men de andra behöver vara "högröstade" för att flytta på honom. När han blir ordentligt tillsagd, viker han.
Han är rätt lite hanterad - sägs det - men orädd. Snäll i stallgången och att lyfta hovar.
Ett riktigt hår av hin när vi gick ut på ridbanan. Skulle tränga undan mig och flytta mig. Nafsade.
När jag gick intill hästen - som verkat bufflig men rätt OK - och lade armen över hans rygg, gick han till angrepp. Hotade med tänderna, hotade med bogen, hotade med att vända in baken och visa sig redo att sparka.
Jag "skrämde" bort honom genom att vifta lite med det jag hade till hands. Hästen kanske backade undan ett steg och stegrade sig sedan och viftade med frambenen. Därefter högg han.
Tydligen är det så han gjort mot andra människor också.
En häst som skrämmer människor på ett väldigt utagerande sätt och ändå väldigt dramatiskt i mina ögon.
Hästen visade ingen osäkerhet alls utan enbart aggressivitet.
Situationen slutade tio minuter senare med att jag fick hästen att gå undan, backa, byta varv på en liten volt runt mig, stanna, hålla sig borta från mitt utrymme, utan att våld behövde blandas in mer än att jag slängde till honom med grimskaftsänden vid ett tillfälle och ägaren kom på skakiga ben med ett spö som dock inte behövde användas mer än till att peka.
Man beskriver att den här hästen, som är sju år gammal och inte använd (ingen tränsning, ridning et c) beter sig så mot andra hästar i flocken och mot de människor som försökt bestämma över hästen eller som försökt säga till när den är för närgången.
Gällande en sådan individ kan man verkligen fundera på "rang".
Gentemot människor försöker han skrämmas och dominera, hade lite svårt att acceptera att bli dominerad men tog det efter en stund.
Gentemot hästar försöker han tydligen dominera genom att gå på, men flyttar sig om någon är tillräckligt hårdhänt.
Jag funderar på om det handlar om att hästen har svårt att förstå hur den ska bete sig. Han är åtminstone inte en typiskt ranghög häst så som jag normalt sett uppfattar ranghöga hästar: de är oftast lättfostrade bara man är tydlig och konsekvent.
Synpunkter på denna individ (som antagligen passar bäst som korv)?