Vart skickar man passet?

E

-erica-

Vart ska man skicka en avlivad hästs pass? Hästen i fråga var en Hannoveraner.
Ska man skriva något i passet? I så fall vart?

Sv: Vart skickar man passet?

Du skickar det till hästens registratur/den som utfärdat passet? Så var är hästen reggad?

T ex är den reggad i ASVH skickar du passet till ASVH etc. Är du osäker så ta kontakt med passutfärdaren/rasföreningen, skulle tro att ASVH kan hjälpa dig med vem du ska kontakta även om det inte är de som ska ha passet.

Är hästens utlandsregistrerad så ta kontakt med det rasförbundet (t ex så min fblvalack har ju ett pass utfärdat av weatherbys, och är även sen registrerad i SGC i Sverige, men hitills har alla passfrågor hanterats av Weatherbys, och alla ägarändringsfrågor etc av SGC, så jag misstänker hans pass ska in till Weatherbys när han dör)

Du ska inte skriva något i passet, utan kontakta registraturen och tala om att hästen avlidit, och då begär de mest troligt in passet (möjligt att inte alla har krav på det) och då vet de när passet kommer in varför det kommer.

Vissa ger dig möjlighet att sedan få tillbaka passet men 'makulerat' om du vill ( t ex så får man tillbaka passen från arabregistraturen igen), andra sparar passagen (SGC t ex) och ytterligare andra vetefan vad de gör med dem men du får inte tillbaka det där heller (ASVH förut ivf)

och ytterligare andra vetefan vad de gör med dem

:D:D

För vår del har vi alla pass kvar. I en låda med en tuss av manen. som minne.
Man kontaktar STC och säger att hästen är avlivad/dog då eller då.

Dom hästarna som avlivas på slakteri stämplas passen av veterinären där.

AM

Hästen är registrerad i Hannoveraner Verband och har alltså ett tyskt pass.

När vi avlivade våran tog det passet på plats :(

:D:D

För vår del har vi alla pass kvar. I en låda med en tuss av manen. som minne.
Man kontaktar STC och säger att hästen är avlivad/dog då eller då.

Dom hästarna som avlivas på slakteri stämplas passen av veterinären där.

AM

*viskar*

Jag har också passen kvar.. Vissa har jag fått tillbaka, vissa har jag fått behålla 'på nåder' mot att jag skickar in dem om registraturen av någon anledning skulle behöva det, och vissa har helt enkelt.. harkel.. 'förkommit'.. *host*

STC ville han in regpapprena på min kbltravare när hon dog, det var innan passtiden dock. Jag vägrade och hitills har de inte stämt mig. (Att jag vägrade var dels för jag vill ha som minne, men ffa för att de först vägrade låta mig dödanmäla stoet då de av ngn anledning inte hade mig som registrerad ägare. Och då tyckte jag att då har jag knappast ngt registreringsbevis att skicka in va? Då blev det lite sura... Fast hon blev i sinom tid dödförklarad, och regbeviset har jag kvar, med svanstuss.)

Hästen är registrerad i Hannoveraner Verband och har alltså ett tyskt pass.

Då får du kontakta dem och fråga om de vill ha in passet, och meddela att hästen är död. Vet du inte hur man kommer i kontakt med dem borde ASVH kunna hjälpa dig (antar jag, enda erf av utlreggade jag har är ju min fblherre, och där har iaf SGC varit idel hjälpsamhet med att skicka mig till rätt människa på Weatherbys)

KL
Har inte ens tänkt på att man måste skicka in passet, varför ska man göra det? (Sv. ridponny)

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 146
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag är på väg och ska sälja min häst. Tänkte fråga vad hon som har haft honom på foder och även är den som köper vill ha för saker...
Svar
2
· Visningar
424
Senast: WildHorse
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 119
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 572
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel