vart ska man annonsera ut en körhäst

A

akkes

som ovan vart annonserar man ut en körhäst för att nå ut till intresserade köpare.

Sv: vart ska man annonsera ut en körhäst

för oerhört seriösa svar så på kuskringen.nu annars här equippa, eller hästnet, där hittar jag oftast mina körgrejer.

förresten...Beror på vad det är för körhäst. Brukshästar kanske inte säljs bäst på nätet.. gamla gubbar kollar oftast inte datan.

Ett annat alternativ är att kontakta grenledaren för körning i ditt distrikt och be denna vidarebefodra den informationen

Anna-Carin

Jag ser ofta jättefina körhästar till salu på de vanligaste hästsiterna samt Blocket!

Hade just ett samtal med en annan bukefalist om att det finns en del så fina körhästar på marknaden men aldrig att man hör att någon Bukis har köpt den sen!

För att ta några ex;

Ett jättefin arab, utbildad på Flyinge och tävlad, utannonseras som läromästare för 35 000!

En Dartmoorhingst (den underbaraste ponnyrasen av dom alla) som inte bara är fantastiskt fin att se på utan även han tävlad och välkörd för ca 20-25 000!

Bruksnordisar har jag sett ett flertal som har varit skogskörda och som även har gått i verksamhet för mellan 20-40 000!

Ändå ser man bla här inne att folk tycker det är svårt att få tag i bra körhästar!!

Jag köpte min Krutrök via blocket och Pelle tog vi som foder häst på annons här på buke!

Båda killarna är super körhästar så visst..

Anna-Carin

förresten...Beror på vad det är för körhäst. Brukshästar kanske inte säljs bäst på nätet.. gamla gubbar kollar oftast inte datan.
Där tycker jag att du blottar dina fördomar! Brukshästar säljs inte bara till gamla gubbar och för den delen så finns det också äldre herrar som köper via nätet. De brukshästar jag ser till salu finns på nätet.

men jag vet att de flesta går via bruksföreningarna...

och vad är det för fel att blotta sina fördomar, om det nu är fördomar? Har lite kontakt med skogshästen här i småland och där är det inget blocketannonserande ialafall :)

Hör och häpna..här håller jag med dig till viss del Snigelfarmor!;)

Bra skogshästar brukar inte -vad jag har hört-annonseras ut på nätet utan förmedlingen sker genom föreningen eller "mun till mun"-metoden!
Anledningen är nog inte att det är gamla farbröder som endast har dessa hästar och att dessa farbröder inte vet vad en dator är..:p
Nej, jag tror helt enkelt att som ägare/utbildare till en skogs/brukshäst så vill man att den ska komma till en kunnig där hästen får jobba!
Det brukar vara snabb åtgång på dom välkörda brukshästarna har jag förstått!

MEN med det är det inte sagt att det inte finns även fina brukshästar till salu på nätet!!
Såg ni nordsvenskarna som gick i par -där dom ville sälja en av dom- som låg ute på annons för ett tag sedan?
*suck vad fina dom var*

Den ena var givetvis såld...:cry:

Vill bara tillägga att det hade ju faktiskt varit ett rent slöseri om en riktigt välkörd skogs/brukshäst kom till de flesta av oss härinne!
För få av oss skulle nog ha kunnat förvalta det vi fick i våra händer utan vi nöjer oss för det mesta att lulla omkring, kanske dra hem en stock osv..:p:D

Men en pensionerad sådan hade inte varit fel!

Vilket ben står du på? Vilken förening är det du pratar om?

För ett par år sedan trodde jag att jag skulle bli en heltidsanställd naturvårdare med häst!
Hade bla. kontakt med Skogshästen, Västsvenska Ardennerföreningen, Brukskörarna i Halland, Ardennerföreningen, Nordsvenska hästen mm mm.
Gick en kortare utbildning hos en av ordförarna i en av föreningarna.

Hörde aldrig talas om att deras hästar gick ut på Blocket eller Hästnet osv utan det var antingen på resp. förenings hemsida alt. "mun-till-mun-metoden" (Johansson i Björkå ska dra ner, han har en välkörd valack 10 år..Hör med Karin Karlsson i Jonsätra dom har en märr som inte stämmer i storlek som parhäst osv..) som dessa hästar förmedlades vidare!

De behövde m a o inte annonsera då bra och välutbildade brukshästar finner nya ägare ändå!
Men med det är det inte sagt..som jag har skrivit tidigare..att en del brukshästar kommer ut på nätet ändå!

Men om jag var medlem i en förening där det bara fanns kunnigt folk som jag vet tar till vara på min hästs utbildning så vänder jag ju mig givetvis till föreningen i första hand!

Likaså kan jag tänka mig att det är samma sak om jag har ett bra avelssto.
Då kanske ryktet går om att hon är till salu och inom föreningen finns det ev. köpare. Därför sätter jag inte ut henne på nätet där jag kanske får sålla bort 75% av svaren som dels är oseriösa och dels kanske inte ens vet någonting om rasen eller avel ö.h.t!

Men allt beror ju på tillgång och efterfrågan!

Förstår du vad jag menar nu?:)

Vad menar du med vilket ben jag står på...?

Senast ändrad:

Hörde aldrig talas om att deras hästar gick ut på Blocket eller Hästnet osv utan det var antingen på resp. förenings hemsida alt. "mun-till-mun-metoden"

Förstår du vad jag menar nu?:)

Vad menar du med vilket ben jag står på...?
Jag vet också att en del hästar säljs via mun-mot-mun-metoden men det finns också på nätet, oavsett om det går via rena försäljningssajter eller föreningars egna hemsidor.

Med mina citat från dig visar jag att du har gett båda svaren och för att underlätta för TS kanske båda svaren är rätt och du står med bägge benen på jorden?;)

Aha, jag ser nu via mina citat att det jag skrev var lite motsägelsefullt!

Skulle ha varit tydligare med att skilja på välutbildade brukshästar, dvs hästar som har genomgått en lång utbildning och som har arbetat prof. i skogen osv samt det jag kallar fina körhästar!

I den sistnämnda kategorin räknar jag in hästar som är mycket körda, en del tävlade osv men som inte kan jämföras med den välutbildade skogs/brukshästen!

OT; Jag har nog berättat om den händelsen 100 ggr här inne men kan sammanfattningsvis säga att jag ansåg mig själv vara en rätt skaplig "kusk" som har haft hästar som yrke.
Men bakom 22 meter töm och stockar långa som hangarfartyg i snitslad bana i brant nedförslut så stod jag mig slätt!:rofl:
Samma känsla som att jag kallade mina hästar westerninridna och sedan satte jag mig på en importerad QH som hade tävlat i högsta klasserna "Over there"...:p

För ett par år sedan trodde jag att jag skulle bli en heltidsanställd naturvårdare med häst!
Hade bla. kontakt med Skogshästen, Västsvenska Ardennerföreningen, Brukskörarna i Halland, Ardennerföreningen, Nordsvenska hästen mm mm.
Gick en kortare utbildning hos en av ordförarna i en av föreningarna.

QUOTE]

Vilka e brukskörarna i halland?? bor ju där e nyfiken...:)

Trygg:

Vilka e brukskörarna i halland?? bor ju där e nyfiken...:)

Ta kontakt med Thomas Carlson i Rolfstorp eller Rolf Carlsson Ärsta Gård!

Jag vet att dom sammarbetar (eller gjorde då i a f!) med de flesta brukskörare i Halland.
Var bla på ett seminarium som var otroligt intressant som dom anordnade tillsammans med föreningen Brukshästen!

Tomas Carlson kan säkert tipsa dig om aktiviteter och dyl!
Han är ju -som du kanske vet- en eldsjäl och blir överlycklig om någon vill ta efter hans gamla metoder samt ägna sig åt skogs/naturvård med häst!
Pm:a om du vill ha hans nummer..om du inte redan har det!

Ullared..*tänker*..där har du väl en annan eldsjäl som bor och som arbetar med sina ardennrar i både jordbruk och skog!

Ja, familjen Elmelid och Lars-Åke Johansson! :love: Bättre häst-gubbar finns inte! Saknar fortfarande tiden hos dom...

thomas träffar jag typ jämt å känner väldigt väl...jobbar med han uppe i äskhults by, där jobbar också linus elmelid. ja han i ullared som kör med sina hästar e min pappa.... hehe :)

Där man skriver en annons om att man säljer sin häst?...precis som när man säljer vilken häst som helst ju..

Liknande trådar

Fritid Jag har bestämt mig för att försöka aälja mitt stora objektiv, inget jag vill göra men jag behöver få in pengar asap så jag måste. Det...
Svar
8
· Visningar
615
Senast: Tokyo
·
Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
344
Senast: CaisaCax
·
Övr. Hund Men hur tänkte man här? Jag tycker inte att det är schysst att annonsera ut en 13 år gammal hund! Men jag kanske tänker fel...
58 59 60
Svar
1 187
· Visningar
96 449
Senast: Sel
·
Trädgård & Växter Jag har alltid väntat med granköpet tills ett par dagar innan julafton. Men förra året var bugdetgranarna slut nästan överallt, och det...
Svar
1
· Visningar
220
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka