Vart ska jag börja?

D

Dirz

Till att börja med, får jag väl säga hej, till alla som hänger på detta forum. heter Anders.

har nu lämmnat min militära karriär bakom mig, och letar efter någe nytt att hitta på, så jag kom in på det, va sjutton varför inte börja rida, det vore skoj, växte upp med hästar, så varför itne.
frågan är nu, jag bor inte längre på landet, jag har ingen anning hur man ska börja, ska man börja på någon speciell skola, va krävs, utbildning m.m. Det är min fråga.

Tacksam för svar.

mvh. A.

ps. mod får gärna flytta tråden, om den ligger fel,
Ds.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vart ska jag börja?

Det klokaste för en ovan ryttare är att ta kontakt med någon ridskola i närheten av där du bor!

De brukar erbjuda olika typer av ridutbildningar, i grupp eller ensam.

Om du går in på www.ridsport.se och tittar under Ridklubb/ridskola så finns det mer info där!
 
Sv: Vart ska jag börja?

Tackar för infon, trevligt att man får svar så fort.

mvh.A
 
Sv: Vart ska jag börja?

Frågan är även, vad kan du och vad vill du ha ut av det hela?
Kan du grunderna inom rida?

Vad vill du få ut, vill du lära dig eller rida för skojs skull(ex rida ute i skogen).
Vill du tävla osv?

Det finns många ridskolor runt om i landet.
De flästa har allt från nybörjare och upåt i kunskapsnivån.

Gå in på http://www2.ridsport.se/, där kan man kolla efter ridskolor.
Hittar du någon i närheten är det bara att ringa/besöka.
Har du tur får du börja direkt, annar brukar det vara kö. Oftast är det längre kö till nybörjargrupper.

Som nybörjare behöver man inte veta något. Ridskolor brukar ha terorikurser.
 
Sv: Vart ska jag börja?

Det jag vill lära mig är väl grunderna igen, då ja det va väl 14 år sen senast jag satt på en häst, men det jag vill är väl som sagt mest fritidssysslan, ingen tävling, mer som ett avkopplande moment i mitt vanliga stressade liv.

mvh:A.
 
Sv: Vart ska jag börja?

ok.
smartas är nog då att leta upp en ridskola i din närhet så du kan lära dig grunderna.

Får man fråga i vilken stad du bor i, i fall någon kan tippsa om bra ridskolor?
 
Sv: Vart ska jag börja?

bor en liten stad på västkusten som heter kungälv.
vet att det finns en del skolor där, hittade lite telenr, men ingen hemsida, ja lite sent att ringa nu typ :angel:

vore trevligt om man kunde veta någon som rider regelbundet i kungälvs området, så man kan "följa med" eller någe sådant.

mvh.A.
 
Sv: Vart ska jag börja?

ok.
då kan inte jag hjälpa dig med tipps om bra ridskolor, för jag bor inte där, men hoppas någon annan kan det.
 
Sv: Vart ska jag börja?

Varför inte testa islandshäst. Det finns ett par ridskolor runt Kungälv. De har turridning också, så det kanske kan vara ett bra sätt att prova om det kan vara din grej.
 
Sv: Vart ska jag börja?

Tja, varför inte, någonstans ska man ju börja, ska ta tag o kolla upp detta till veckan som kommer. =)

tack för tipset Thora!

mvh:Anders
 
Sv: Vart ska jag börja?

Jag tycker du ska börja på en vanlig ridskola först.

Min pojkvän föll för westernridning. :rofl:
 
Sv: Vart ska jag börja?

Vanlig hederlig ridskola är perfekt om man ska börja rida och inte kan något. Det finns säkert vuxennybörjargrupper och då behöver man inte känna sig för dum. Där kommer du att få prova på lite olika saker, som lätt grundläggande markarbete, hoppning etc. Och sedan efter det kan du ju ta ställning om det var något du tycker verkar extra roligt att lära dig mer om. Grunden tycker jag är utmärkt att få på ridskola, hur man rider i de olika gångarterna, hur man hoppar ett litet hinder etc. Vill man sedan avancera mer ska man försöka hitta någon grupp där instruktören har färre elever, alternativt skaffa en egen/låna och rida för instruktör.
Ulrika
 
Sv: Vart ska jag börja?

Jamen välkommen in i hästsportens dyra värld. :D Innan du joinar kan det vara bra att veta att hästfolk i allmänhet oftast är rätt galna. Speciellt när dom ska umgås på ett forum. ;)

Jag hade inget vettigt att säga eg. Alla har ju redan informerat om att ridskola är ett måste. Kan vara roligt att göra annat också, som turridning eller liknande, för att få känna på lite annat än bara ridskola. Men du kanske har hållt på förr?

Trevlig helg allesammans! :D
 
Sv: Vart ska jag börja?

Ja förrutom att vi är galna, och alla har olika åsikter om ALLT, så är hästintresserade karlar ett mycket attraktivt byte, bara så du är förberädd ;). Hästmänniskor är väldigt speciella.. Och ett litet tips: Säg aldrig till en hästägare att den har en ful häst. Håll det för dig själv, och känner du att du måste kommentera något så säg att den har väldigt fina öron.. eller något annat som ser aniingen bättre ut än det andra. Vi hästmänniskor är oftast ganska känsliga, men det lär du dig :rofl:
Ulrika
 
Sv: Vart ska jag börja?

Hey, tack för era inlägg.

till att börja med, tintilar, pengarna är inget problem, det är relativt billig hobby / fritidsintresse i mina ögon iaf.

pastejja: det låter tja um lite farligt... ;) näe varför säger man att en häst är ful, dom är som människor, i mina ögon iaf, vackra temida varelser, som inte snackar lite mycket som vi, men dom är aldrig fula, bara gosiga i mina ögon som sagt.

mvh. Anders.
 
Sv: Vart ska jag börja?

uj, nu blev det nästan annan diskution i min lilla tråd här.

tessan1. tack så mycket för länken, ska genast spana in o ta en koll.:bump:

pastejja & Elionor. mina damer, inte för att spinna vidare på detta, men seriöst, så poppis kan väl inte en grabb bli om han nu ska börja rida. Jag menar alla är väl där för att göra sin grej, fast o andra sidan, kärlek finns ju överallt, även på slagfältet, vilket jag inte har personliga upplevelser av, men har vänner som har, soldatlivet låter nästan samma som ridlivet, fast utan alla jobbiga delar, så som döda ting m.m.

näe tack iaf. för informationen, ser fram i mot det hela och ska se va som händer i veckan.

Men fortsätt gärna att skriva i tråden, är det något som någon eller någon vill berätta, meddela etc, pm finns ju alltid. ;)

mvh: Anders.
 
Sv: Vart ska jag börja?

Till att börja med, får jag väl säga hej, till alla som hänger på detta forum. heter Anders.

har nu lämmnat min militära karriär bakom mig, och letar efter någe nytt att hitta på, så jag kom in på det, va sjutton varför inte börja rida, det vore skoj, växte upp med hästar, så varför itne.
frågan är nu, jag bor inte längre på landet, jag har ingen anning hur man ska börja, ska man börja på någon speciell skola, va krävs, utbildning m.m. Det är min fråga.

Tacksam för svar.

mvh. A.

ps. mod får gärna flytta tråden, om den ligger fel,
Ds.
När du nu har lämnat harvandet på kaserngården så kan det vara lätt att hamna i en identisk situation på en ridplan där du tvingas drilla en häst med militär disciplin. Gör inte det! :p Sitt upp på en snäll, lugn häst o rid ut i guds fria natur, njut av livet o lär dej rida själv. Sky ridskolevärlden som pesten. Där finns ingen hästkunskap att hämta, bara exercismässigt "ridande" som man har samma nytta av som kunskapen att hoppa tresteg. När har man användning för det?:rofl: Ugh ! Bill har talat!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 361
Senast: Alexandra_W
·
M
Western Hej alla westernmänniskor! Skulle först vilja säga att ni på detta forum verkar vara väldigt jordnära, raka och trevliga människor...
Svar
5
· Visningar
1 567
Senast: Fendi
·
C
Ridning Hallå! Detta är en tråd där jag vill beskriva hur jag upplevde ridpasset i går. Slutet av ridpasset betedde sig min häst mycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 315
Senast: Curtis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp