vart ska ja ta vägen

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare sara_18
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 953

sara_18

Trådstartare
hejssan. ja har ett hblsto ja ska betäcka år är tanken, men alla säger att de inte ska gå själva dessutom inte med valacker, då gården äger 2 valacker är det kört, då vi bara ska etäcka 1 sto så vart kan man ta vägen med detta sto? finns det ställen som tar emot unghästar, ston med föl? vad har ni för erfarenheter som vart i min sits. väldigt tacksam för svar

Sv: vart ska ja ta vägen

Visst finns det. Det är bara att leta, kolla annonser etc eller annonsera själv.

Varför kan de inte gå med valackarna? Optimalt är ju att ha minst två föl men ibland finns inte den möjligheten.

Min ettåring har växt upp med enbart mamma och ett sto på 5 år ( 6 år i år) och det har fungerat fint. Förr hade vi våra föl ihop med en valack och det gick hur bra som helst, valacken var perfekt sällskap för fölungar när det inte fanns i samma ålder för dem, han lekte, fostrade och passade dem. Tyvärr finns inte denne gamle herre kvar, men hade han gjort det hade jag inte tvekat en sekund med att ha ihop honom med min fölunge ( ettåring nu då)

Det finns säkert något ställe där de tar emot ston med föl, det är bara att läsa annonser, ridsport, buke osv. Alternativt annonsera efter sällskap (sto plus föl) som kan komma hem till dig om ni har gott om bete.

Lycka till!

Valacker KAN vara aggresiva emot föl, gäller såklart inte alla, men det är därför man helst inte ska ha en valack med ett sto och ett litet föl.

Jag skulle haft det dräktiga stoet ihop med valackerna under dräktigheten sen flyttat stoet till en egen hage när hon fölat och låtit henne och fölet gå själva tills fölungen är stor, runt 1 år.

Men det allra bästa vore ju om ni kunde hitta ett avelsto till om ni har plats dvs. Antingen om ni vill ta ett föl till själva och då låna eller köpa ett sto till eller om nån annan som ska ta föl behöver en boxplats.

Annars är det ju bara att annonsera.

Jag fick svaret av min veterinär att man inte ska ha dräktiga ston ihop med valackar ifall de försöker betäcka stoet och därmed orsaka infektioner mm.

Malin

Mitt dräktiga sto går ihop med en valack och det är inga problem alls. Han är inte en sådan som betäcker. Hade han varit det så hade de inte fått gå ihop.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 983
Senast: mars
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 773
Hästhantering Vår valack har gått med vårt sto sedan 1 år tillbaks. (Han är kastrerad som 3 åring) stoet brunstar nu och nu ikväll såg jag att hon...
Svar
9
· Visningar
2 083
Senast: Habina
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 049
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Retrievertråden