Vart rör han sig bäst?

Sv: Vart rör han sig bäst?

tycker andra såg mycket bättre ut. håller med föregående talare
 
Sv: Vart rör han sig bäst?

Jag håller också med de två föregående talarna.. på första filmen ser han ut att tappa både takt och balans
 
Sv: Vart rör han sig bäst?

Ja, absolut i den andra, med avseende på både takt, gång och balans.
 
Sv: Vart rör han sig bäst?

i första filmen är det mera hej o hå ridning och då blir ju steget efter det.. för snabbt och obalanserat
i den andra så är det mera ridning och inte full fart framåt och då blir steget mycket bättre eftersom ryttaren rider.
 
Sv: Vart rör han sig bäst?

Hästen är ju inte helt taktmässig, vilket syns mest i film nr 2 i skrittdelen. Att den sen i första filmen slår om till korsgalopp är det jag mest reagerar på vad det gäller den.
Så det beror på vad du ska ha filmen till.
 
Sv: Vart rör han sig bäst?

Jag tycker han ser halt ut bak på andra filmen. Det är iaf en stelhet som ligger där.

På första filmen är han helt obalanserad men rör sig ändå bättre där än på andra. Dock är det inget jag skulle visa upp som gångartsfilm.

Antar att det är någon slags försäljningsfilm. Jag skulle helt klart göra en tredje film där jag försöker balansera upp hästen som på film 2.
 
Sv: Vart rör han sig bäst?

Tack för alla svar, det är inte någon gångartsfilm eller försäljningsfilm. Jag vill ha koll på vart han går bäst helt enkelt bara. Han är inte halt utan har alltid gått lite stelt i baken eller vad man säger. Men det är det jag är ute efter, för att se om det har blivit någon försämring i hans rörlighet i framförallt bakdelen...
 
Sv: Vart rör han sig bäst?

Nu vart jag jätte rädd för att han är halt, dock har jag inte kännt något och ingen som har kollat när jag ridit har sett något annat än hans "vanliga" bak rörelser. Men tycker ni jag brode kolla upp detta ?​
 
Sv: Vart rör han sig bäst?

I första filmen var han precis kollad av både kiropraktiker, homeopat och även veterinär, utan anmärkning. Dock hade han inte muskler och så mkt ork där så det var troligtvis därför han gick över till kors.
 
Sv: Vart rör han sig bäst?

Jag skulle definitivt kolla upp honom för den hästen har något som stör honom. Tror det är någon låsning nära länden samt något längre ner bak. Kolla upp hos ET eller vetrinär.
 
Sv: Vart rör han sig bäst?

Söt ponny:) Vad är det för nån? Lite fjord i kanske?

Tycker den går pyttelite kortare på höger bak än vänster. Prova longera i trav och skritt i båda varven och jämför om du ser någon skillnad från ena till andra varvet, be nån annan kolla om du är osäker.

Lite stel kan man ja vara då och då utan att det är något att hetsa upp sig över. Nyttigt att mjuka upp stela muskler. Skulle hästen vara tydligt halt eller att den är halvknackig under en längre tid får man ju åka in och kolla upp, men jag själv till exempel spatserar inte omkring i perfekt takt i varenda ögonblick. :)

Tycker den ser pigg och glad ut. Den rör sig typiskt för en sån ponny som har lite rakare rygg och inte så vinklat kors om du förstår hur jag menar. Det finns inte så mkt elasticitet i ryggen så det blir inget jätteschvung eller tramp baktill, utan der är liksom lite mer stuns iden, men absolut en jättegullig ponny som verkar superkul att rida. :D Säkert det som fjordtokan tycker verkar störa ponnyn, men jag tror helt enkelt att det inte finns så mkt att töja på där bak i korset att steget blir längre och kraftigare. Ser inte ut som den håller igen för att den har ont tycker jag utan steget ser ut så helt enkelt. Härlig galopp ser den ut att ha iaf.
 
Sv: Vart rör han sig bäst?

Men om du ser det på alla filmer så är det ju konstig att vet,kiropraktiker och homepat sagt att han är helt frisk och fräsch? Jag vet själv att han brukar vara stel i baken, någon som han alltid har varit, det har varit hans sätt att gå. Han har ju inte heller problem med att bli skodd eller något sådant så han orkar belasta benet. Men som sagt så får jag ta och kika upp honom..
 
Sv: Vart rör han sig bäst?

Tack så mycket hörru, vad glad jag blir över at du gillar han :idea::D Det är en basjkir häst faktist :) Han har en rak rygg och rätt så spetsigt kors så det har du absolut rätt i ! :) Och hans galopp är älskvärd enligt mig :D
 
Sv: Vart rör han sig bäst?

Av det jag kan se på filmerna så behöver hästen nödvändigtvis inte vara halt. Antagligen är hästen väldigt ojämn (Bär med höger, skjuter med vänster bak. Alla hästar gör det i mer eller mindre utsträckning.). Jobba med det aktivt i ridningen så att vänster bak stärks och börjar bära.
 
Sv: Vart rör han sig bäst?

Jag vet inte om hästen nödvändigtvis är halt. Men den är absolut stel och ojämn i bak.
Jag hade jobbat mycket på att lära den böja i lederna i bak. Fortsätter den att gå så utan svikt så är risken mycket större för att den går sönder än om den lär sig svikta bak och på så sätt kan börja ta över mer vikt bak för att skona frambenen. Samt att lederna bak mår bra av att hållas mjuka.

Har du hjälp av en tränare så borde den hjälpa dig att lära hästen svikta bak. För som det är nu kan den inte ta en halvhalt korrekt. Och det blir svårt att balansera upp hästen och få den att dröja i steget om den inte kan böja mer bak.
Att rida sidvärts lite flytta baken ut och bogen in på volt är bra för att lära hästen böja. Rygga hjälper också till att böja bakbenen och vinkla in bäcken om det görs på rätt sätt.
Med dessa övningar så stretchar du ut baksidan av muskulaturen kring bakdel och bakben så hästen kan vinkla om i bäckenet och få in det och bakbenen mer under sig och bära mer genom att böja där.
Har du ingen dressyrtränare så är det nog det första du bör skaffa dig.

Du kan även massera och stretcha hästen själv.

Söt häst! Hoppas det lilla livet är frisk och kry!
 

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 918
Senast: Sesca
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
3 356
Senast: alicegard
·
Hemmet Hej Jag vill göra om ett hörn av min lägenhet till en läshörna, eller reading nook som det också heter. :) Jag känner att jag vill göra...
Svar
17
· Visningar
1 003
Senast: Bison
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
19 756
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp