Vart rör han sig bäst?

Sv: Vart rör han sig bäst?

Behöver lite tips på vad jag ska jobba med för att få honom att böja lederna, så tips blir jag väldigt glad för. Men jag måste fråga, har det förvärrats i hur han rör bakdelen sen på första filmen? eller är det på samma "nivå" fortfarande?
 
Sv: Vart rör han sig bäst?

Av det jag kan se på filmerna så behöver hästen nödvändigtvis inte vara halt. Antagligen är hästen väldigt ojämn (Bär med höger, skjuter med vänster bak. Alla hästar gör det i mer eller mindre utsträckning.). Jobba med det aktivt i ridningen så att vänster bak stärks och börjar bära.

Skönt att det inte bara var jag som tyckte det!
 
Sv: Vart rör han sig bäst?

I första filmen var han precis kollad av både kiropraktiker, homeopat och även veterinär, utan anmärkning. Dock hade han inte muskler och så mkt ork där så det var troligtvis därför han gick över till kors.

Det var inte därför hästen gick över i korsgalopp. Ryttaren sitter inte så rakt och stadigt och därför blir det lätt så. Ryttaren kan också vara en bidragande orsak till att hästen ser kortare ut i höger bak. Sitter man snett och kompenserar genom att hålla mer i ena tygeln tex så skapar man ju spänningar som kan leda till att hästen blir ojämn.

Håller med Trani om att säkert kan ha att göra med att hästen är påskjutssvag på det ena och bärighetssvag på det andra. Och det kan även vara i kombination med det jag föreslog ovan. Det är dock svårt att hitta ridlärare som ser detta och vilket ben som är vilket.

Hästen är ju mer ojämn i andra filmen vilket såklart kan ha att göra med att den blivit trött i musklerna och då förstärks ju symptomen att den är olika svag i de båda bakbenen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vart rör han sig bäst?

Tack för alla svar, min pålle kollades upp idag och har en minimal vridning i bäckenet. Hon sa att väldigt många hästar brukar ha det och att det inte var någon fara om inte jag märker någon stor skillnad eller protest i ridningen. Det brukar även gå till sig med mycket klättring. Och om jag vill kan det även behandlas.
Kan tillägga att på första filmen var det första gången han galopperade på böjt spår på 2 månader..
Men som sagt så vet jag hur det ligger till nu, men tack för alla svaren :)
 
Sv: Vart rör han sig bäst?

Jag tycker andra såg bäst ut, Han var liet lugnar då;D Men han är ju inte helt nere än, men man ser att han söker sej neråt. Det är bra!
 
Sv: Vart rör han sig bäst?

Dock var det ej formen jag var ute efter utan hur hans rörelser såg ut då jag misstänkte att det var något som inte stämde riktigt. :)
 

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 918
Senast: Sesca
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
3 356
Senast: alicegard
·
Hemmet Hej Jag vill göra om ett hörn av min lägenhet till en läshörna, eller reading nook som det också heter. :) Jag känner att jag vill göra...
Svar
17
· Visningar
1 003
Senast: Bison
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
19 756
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp