Vart läser man om vad som krävs i momenten

Aureola

Trådstartare
Hej!
Jag är väldigt ny på detta med att tävla dressyr, så det är säkert världens dummaste fråga. Men jag har surfat runt på svenska ridsportsförbundets sidor och inte hittat det jag letar efter; någon slags programhandbok. Dvs där det står vad som förväntas i de olika momenten. TR behandlar ju bara reglerna kring tävlingarna som sådana; men där står inget om hur momenten ska utföras för att få en hög siffra; per klass, per moment. Min tränare har något sånt, men den är från 1800-frös-ihjäl. Hoppas ni kan hjälpa :)
 
Hej och tack för svar! Ja, där står ju lite beskrivet; men är det inget i "kravspecen" som skiljer tex ökad skritt i en Lätt C mot en ökad skritt i PSG..? Alltså, vad förväntas av en häst som kommit till L:C och en häst som kommit lite längre, när de utför samma rörelse.
Dvs det jag är ute efter är någon form av programspecifik handbok.
 
Fast kraven för t.ex. ökad skritt är ju egentligen samma oavsett program. Det är därför ökad skritt inte finns i t.ex. LC. Utan då står det något i stil med skritt på lite längre tygel med ökad steglängd.
I LC rider du arbetsgångarter och från och med Msv (delvis i LA) klasser rider du samlade gångarter. I övrigt så eskalerar ju svårigheterna på rörelserna i takt med att du kommer högre upp i programmen. På samma sätt förändras ju även rörelserna, varför samma rörelser inte finns i LB som i St. georg t.ex.
 
Anledningen till att jag undrar är att det inte alltid framgår så tydligt från domarkommentaren vad som förväntas; man får en siffra och ibland en kort kommentar om vad man gjorde fel och ibland också vad man hade förväntats göra bättre (tex mer fram till handen, eller liknande), men jag hade gärna i förväg velat veta; vad ger 5 poäng, vad ger 6, 7, 8, 9, och 10.
 
Tack för svar RostKaptenen. Men visst finns det väl moment som delas av många dressyrprogram (om kanske ökad skritt var ett dåligt exempel men det måste finnas andra..?)
 
Det finns inget fast system att t.ex. lite långsam ryggning ger en 6:a. Detta pga. att en lite långsam ryggning kan i övrigt vara perfekt och därför vara värd en 8:a. Eller så kanske ekipaget är allmänt oharmoniskt, hästen slår upp huvudet och spjärnar och därför ger ryggningen bara en 4:a.
Det är så mycket som väger in i varje bedömningsgrupp/punkt att det hade varit omöjligt att gå efter någon slags schablon eller mall för vilket poäng som bör ges. Många bedömningsgrupper innehåller ju dessutom flera rörelser eller moment.

Ja, t.ex. öppna, sluta, ryggning finns i fler program men då läggs rörelserna dessutom på olika linjer och i olika kombinationer vilket gör dem svårare. I MsvC rider du öppna/sluta mest längs med väggen medan du i högre program rider sluta på diagonalen med betydligt mer tvärning. Så sättet de rids på gör dem svårare och ändrar därför kraven, men rörelsen i sig är ju egentligen densamma.
 
Poängen betyder
0. Ej utförd (helt misslyckad)
1. Mycket dåligt
2. Dåligt
3. Ganska dåligt
4. Ej fullt godkänt
5. Med tvekan godkänt
6. Godkänd
7. Ganska bra
8. Bra
9. Mycket bra
10. Utmärkt
 
Ta detta exempel från TR: Mellanskritt ska vara lösgjord och regelbunden. Hästen ska röra sig livligt men avspänt och med eftergift på tygeln, men tillåtas pendla med huvudet i takt med fotflyttningen. Bakhovarna ska sättas framför framhovarnas spår

En häst kan uppfylla detta (på ett bra sätt) och ändå göra en massa andra saker samtidigt (bra som dåliga). Det är en ganska tunn beskrivning tänker jag, som tillåter lite väl mycket subjektivt tyckande från domarna. En häst kan ju gå kraftigt på bogarna och ändå ha 40 cm's övertramp, osv. Ett lättklass-ekipage kanske ska ha lägre krav och därför kunna få en 7:a om allting i övrigt stämmer (kanske inte just för ovanstående exempel) men en som kommit lite längre hade kanske bara fått en 3:a för samma skritt (obs det är bara ett exempel).
 
Senast ändrad:
Anledningen till att jag undrar är att det inte alltid framgår så tydligt från domarkommentaren vad som förväntas; man får en siffra och ibland en kort kommentar om vad man gjorde fel och ibland också vad man hade förväntats göra bättre (tex mer fram till handen, eller liknande), men jag hade gärna i förväg velat veta; vad ger 5 poäng, vad ger 6, 7, 8, 9, och 10.

Det är ju därför man har en tränare, det är dens uppgift att förklara och lära ut så att du förstår vad det innebär. Har du ingen tränare?
 
Det finns inget fast system att t.ex. lite långsam ryggning ger en 6:a. Detta pga. att en lite långsam ryggning kan i övrigt vara perfekt och därför vara värd en 8:a. Eller så kanske ekipaget är allmänt oharmoniskt, hästen slår upp huvudet och spjärnar och därför ger ryggningen bara en 4:a.
Det är så mycket som väger in i varje bedömningsgrupp/punkt att det hade varit omöjligt att gå efter någon slags schablon eller mall för vilket poäng som bör ges. Många bedömningsgrupper innehåller ju dessutom flera rörelser eller moment.

Ja, t.ex. öppna, sluta, ryggning finns i fler program men då läggs rörelserna dessutom på olika linjer och i olika kombinationer vilket gör dem svårare. I MsvC rider du öppna/sluta mest längs med väggen medan du i högre program rider sluta på diagonalen med betydligt mer tvärning. Så sättet de rids på gör dem svårare och ändrar därför kraven, men rörelsen i sig är ju egentligen densamma.

Fast i tex Prix St George har du öppna längs med långsidan , men med betydligt större krav på form och samling än i MsvC
 
Det är ju därför man har en tränare, det är dens uppgift att förklara och lära ut så att du förstår vad det innebär. Har du ingen tränare?
Nja. min tränares uppgift är att lära mig att rida på ett hållbart sätt och min häst att bära mig på ett mer hållbart sätt. Vi har inte TR med oss på lektionerna ;)
 
Fast i tex Prix St George har du öppna längs med långsidan , men med betydligt större krav på form och samling än i MsvC
Det är just dessa krav som man skulle vilja läsa om :) Alltså, vilka är dom, för varje klass och varje moment. Om man inte vet det, hur kan man då förbereda sig för en korrekt uppvisning..?
 
Nja. min tränares uppgift är att lära mig att rida på ett hållbart sätt och min häst att bära mig på ett mer hållbart sätt. Vi har inte TR med oss på lektionerna ;)

Antar att du inte har en av ridsportsförbundet godkänd tränare då mao för jo det ska din tränare kunna och lära ut till dig.
 
Ta detta exempel från TR: Mellanskritt ska vara lösgjord och regelbunden. Hästen ska röra sig livligt men avspänt och med eftergift på tygeln, men tillåtas pendla med huvudet i takt med fotflyttningen. Bakhovarna ska sättas framför framhovarnas spår

En häst kan uppfylla detta (på ett bra sätt) och ändå göra en massa andra saker samtidigt (bra som dåliga). Det är en ganska tunn beskrivning tänker jag, som tillåter lite väl mycket subjektivt tyckande från domarna. En häst kan ju gå kraftigt på bogarna och ändå ha 40 cm's övertramp, osv. Ett lättklass-ekipage kanske ska ha lägre krav och därför kunna få en 7:a om allting i övrigt stämmer (kanske inte just för ovanstående exempel) men en som kommit lite längre hade kanske bara fått en 3:a för samma skritt (obs det är bara ett exempel).

En häst som går på bogarna kan inte uppfylla det kravet i mellanskritt. Den är varken lösgjord eller går med eftergift på tygeln.
 
Men - du gör ett tankefel... (Aureola) Det som främst skiljer i dressyrrörelserna/klasserna är inte det tekniska. Det är samlingen som är den största skillnaden. En arbetstrav i LB ska vara i LB-form och en arbetstrav i LA ska vara i LA-form. Därav att alla tycker att det är din tränare som ska hjälpa dig. En samlad trav i MsvB är inte riktigt samma sak som samlad trav i Grand Prix. Därför blir också kraven på tex öppna och sluta högre och högre ju längre upp man tävlar. Det som står beskrivet i TR är just den tekniska detaljen. Bara en sån sak som en övergång från trav till galopp eller en fattning bedöms olika beroende på vilken klass du tävlar.

Det finns jättemånga hästar som tex kan alla "krumelurer" och rörelser (öppna, sluta, byten tex) men som inte alls skulle plocka poäng på tävling för att de går i fel form för klassen. Och samling är ett helt annat kapitel (som har ältats här många gånger)! Det bygger ju på styrka, balans plus allt det tekniska. Det tar flera år att bygga upp en häst så att den får riktigt bra poäng i MsvC och högre.

Jag vet att inte riktigt alla domare dömer så, men jag tänker i alla fall såhär: När jag rider in på medellinjen gör domaren ett snabbt överslag om detta är ett 5-, 6-, 7- eller 8-mässigt ekipage. Detta är då baserat på kraven för klassen. Sedan dras det eller läggs på poäng utifrån grundsiffran vid varje bedömning, då kvaliteten på "tekniken" spelar stor roll. Men de flesta poäng i en dressyrklass plockas i grundform och helhetsintryck..
 

Liknande trådar

  • Låst
Ridning Vad är Klassisk Ridkonst? Klassisk Dressyr Klassisk Dressyr är ingen alternativ ridstil - utan den Klassiska dressyren står bara...
Svar
4
· Visningar
9 992
Senast: Immer
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 507
Senast: kem
·
Islandshäst Regler för forumet "Tävla Islandshäst" Detta forum är avsett för diskussioner kring Tävling och Träning av Islandshästar utrustning...
2
Svar
39
· Visningar
10 170
Senast: Rea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp