Vart kommer passagen ifrån?

Sv: Vart kommer passagen ifrån?

Angående förslitningar så är ju sådant svårt att veta. Vi känner bara till de kända hästarna som reds av Kung/Ervörare XX. Dessutom dog väl gissningsvis rätt många stridshästar just i krig - inte av ålderdom.

Levaden var för att få en överblick över slagfältet (dock rätt puckat att göra ofta - bli synlig). Skolorna ovan mark för att sparka och döda folk.

Beklagar totalt trådkap, men jag har hört att Levaden var till för att kulor och spjut skulle gå in i hästen och skydda ryttaren. Betydligt otrevligare tanke än överblicken.

Det är nu några år sedan jag hörde Bent Branderup berätta om de olika gångarterna, rörelserna och skolsprången så jag kanske minns fel.
Men jag tror han sa att passagen var den gångart som kungar och andra högdjur lät sig transporteras i. Det skulle vara långsamt, se pampigt ut och kännas bekvämt.
Ordet passage är besläktat med portugisiskans passada (= steg).

Läste i xenophon och där stod det att passagen användes för att defilera, maffigt rida sida vid sida... Tror det var passage, kan ha varit skolgalopp oxå. Nu är jag inte riktigt säker...

Ja det låter väl troligt att det skulle kunna vara så. Verkar passa bättre än skolgaloppen i så fall?

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 563
Senast: Amha
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 095
Senast: Hermelin
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 050
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 640
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka