Vart i Sverige ska vi flytta?

Sv: Vart i Sverige ska vi flytta?

Jag slår också ett slag för Östergötland. Vi har varierad natur- finns allt från rena slättlandskap till djupa granskogar, stora lövskogar och mycket vatten. Dessutom väldigt mycket hästfolk, så att hitta stall ska inte vara så svårt. Huspriserna nära de största städerna är rätt höga, men bosätter man sig lite längre ut finns mer att välja på.

Naturligtvis har vi funderat även på Skåne. :) Men ingen av oss känner till området speciellt bra. Min föreställning är att det är öppet (blåsigt) och tätt mellan grannarna. Vi har blivit rätt folkskygga av att bo ute i vildmarken, haha. Och att ni har massor av flugor! Snälla, berätta att jag har fel?! Men Österlen är ju fantastiskt vackert...

Rätt så fel med blåst och grannar.

Visst är det närmre mellan grannarna än flera mil. Men det finns ställen som det är längre mellan och man behöver absolut inte se dom.

Det är olika från år till år det med flugor, precis som knott och mygg.

Jag bor i nord västra delen precis vid Hallandsåsen och trivs bra här. Skulle jag välja någon annan stanns att bo så skulle det nog bli halland eller småland.

Östergötland är också en idé... Men vi känner inte heller till det området speciellt bra,

Det finns många olika naturtyper här. Om du gillar bland/lövskog, kullar, små sjöar kan du titta i södvästra östergötland typ Kisa, Horn, Ydre. Om du tycker om större djupare skog, berg kan du titta norr om Norrköping i Kolmåden och trakten däromkring. Om du föredrar slätt och odlingslandskap och öppen horisont är slätten mellan Linköping och Motala fantastisk vacker stora delar av året. Och jag håller med annan talare om att Vikbolandet är enormt vackert odlingslandskap. Då har du närheten till skärgården. Det finns också insjöskärgård i norra Vättern. Norr om sjöarna Roxen och Glan har du också skog och odlingslandskap och mycket vacker natur med små fina gårdar.

Så fundera på var du vill jobba och hur du vill att det ska se ut runt huset. Vad du tycker om att göra. Och så planerar du en resa hit och ber några bukare visa dig fina ställen.

Frågan är väl också hur mycket pengar ni vill lägga på boende och vad ni vill ha för pengarna?
Den gård jag bor på (200 kvm hus, totalt 13 ha mark, litet stall och plats att bygga om till mer, paddock) skulle kunna bytas jämnt mot en tämligen liten lägenhet i 08-området.

OM man bosätter sig i Småland finns det gott om bostäder där man varken ser eller hör närmaste granne. Stora delar av Småland är dessutom lågprisbygder, där man kan få en fin hästgård för mindre pengar än vår gård är värd.
Så frågan är - vill du absolut ha häst inhyrd eller kan du tänka dig ett eget stall också?

Där jag bor finns t.ex 3 privata ridhus där man kan lösa ridhuskort, inom 1-2 mils avstånd (och ett till ska uppföras, en mil åt andra hållet). Här finns flera stall där man kan hyra in sig, både på dessa anläggningar och i närheten av dem.

Om sydöstra Småland är av intresse så kan jag hjälpa till med lokalkännedom...

Småland? Eksjö är ju en gammal kavalleristad med gott om hästintresserade. Annars i närheten av Vättern, det är gudomligt vackert där.

Titta på Hemnet, Örkelljunga kommun. Bra hästgård med ridhus till salu nära gränsen t Halland, boxarna får byggas om för de har mest haft ponnier där (tidigare ridskola och sommarläger) vackert belägen, bra marker, bra pris och säkert prutbart 2,9 miljoner.
20 min t. Båstad, 15 min t Örkelljunga, badsjö nära och enormt vacker natur. Nackdel mygg på sommaren. Gott om hästar i trakterna. Bor själv 20 min. ridning längre bort.:D

Vi vill inte ha någon hästgård (har en till salu :) ) men gärna ett Bullerbyhus på landet, åtminstone inte i knät på grannen. Naturligtvis så billigt som möjligt ;) men då vi inte vill ha något större renoveringsobjekt så inser vi att det kostar. Vi är bara två personer men vill ändå ha en del space. Men det viktigaste av allt: INTE I NÅGOT MYGG- ELLER KNOTTRIKT OMRÅDE! Visst är det idylliskt att bo vid vatten - men insekterna tenderar att frodas där... Nu har vi inte alls någon panik, det tarvar rätt mycket logistik att flytta från en gård, just nu håller vi på med Operation Röjning av Grejor. I maj ska vi bila runt till intressanta områden och se hur det känns - och hur många ridhus jag hittar, haha! Hittar vi inte rätt hus att köpa där vi känner att vi vill bo så är vi beredda på att kanske hyra något tills vidare. Spännande... men ÅH så mycket jobb och grubblerier vi har framför oss....

Håller med om att Östergötland är trevligt :)
Jag är bodde i Motala under min uppväxt och bor numera mellan Linköping och Norrköping. Finns gott om hästar och en hel del större stall här och var inom länet, och riktigt mysig natur om man inte bosätter sig mitt på slätten ;)

Norra Linköping/Norrköping är ganska dyrt om man ser till huspriser men det är betydligt billigare längre ut på landet eller till de mindre städerna.
Mantorp och området därikring tycker jag är "centralt" om man ser till hästarna.

Jag kommer ursprungligen från Örebro men har bott lite runtom i Sverige (bla Skåne och Gbg) och nu i Karlstad.

Jag rekommenderar faktiskt Värmland! Det finns så fin natur här, och ändå väldigt många småstäder runtomkring i skogarna :) Blir aldrig "långt" till något! Karlstad är en fin och väldigt välkommnande stad. Om man vill åka till en större stad finns ju både Örebro och Göteborg relativt nära :)

Annars är Dalarna så otroligt fint! Jag har aldrig bott eller vistats där en längre tid, men det är verkligen otroligt fint :love:

Skåne är fint på ett annat sätt, och väldigt hästtätt! Jag ser det inte som ett problem att hitta varken tränare eller ridhus inom en okej radie. Jag tycker dessvärre att det alltid blåser där :p Jag bodde i Flyinge så inte direkt vid kusten, men det blåste ändå :meh: Positivt med skåne är att det inte finns så mycket flygfän eftersom de blåser bort!

Jag borde ju skriva något om Örebro också eftersom det är därifrån jag egentligen kommer. Om jag fick välja skulle jag välja Örebro, men det är på grund av att min familj bor där och jag är uppvuxen där. Det finns väldigt fina områden omkring Örebro som inte är så långt ifrån själva stan. Tex Närkes Kil, Kilsbergen, Askersund, Lindesberg. Väldigt fina områden! :) Men jag tror ändå att Värmland eller Dalarna vinner :)

Naturligtvis har vi funderat även på Skåne. :) Men ingen av oss känner till området speciellt bra. Min föreställning är att det är öppet (blåsigt) och tätt mellan grannarna. Vi har blivit rätt folkskygga av att bo ute i vildmarken, haha. Och att ni har massor av flugor! Snälla, berätta att jag har fel?! Men Österlen är ju fantastiskt vackert...

Blåsigt är det året runt, mellersta och södra Skåne har ont om skogar och är mer tät bebott. Men norra Skåne/Blekinge/Småland/Halland är nog bättre då. Mer kuperad terräng, större skogs partier och ändå nära till många tävlingar och tränare.

Som Skåne bo så hade jag själv aldrig flyttat till Österlen, blåsigt, för öppet och för många små kringelekrok vägar. Åtminstone där jag varit.

bostad 55kvm,det är en hattask eller ett hål i väggen.

Aha! Du menar så :idea:
För min del vore det perfekt husstorlek. Jag är så less på alla gårdar med fina stall, bra mark och sen ett jättehus på det. Jag har inga barn och hatar att städa - låt mig få bo i ett litet hus :P

Jag inser dock att många värdesätter stort hus, framför allt om man har barn.

Finns nog inget vackrare än Sörmland. Norrbotten har sin charm men tuffare att bo där på nått sätt med vintrar, mygg osv. Älskar båda men hellre söderut

Aha! Du menar så :idea:
För min del vore det perfekt husstorlek. Jag är så less på alla gårdar med fina stall, bra mark och sen ett jättehus på det. Jag har inga barn och hatar att städa - låt mig få bo i ett litet hus :P

Jag inser dock att många värdesätter stort hus, framför allt om man har barn.

Håller med. Medan andra vill ha stort ser jag bara massa ytor som måste skrubbas och hållas efter

Japp - jag ville bara visa lite olika alternativ här i bögda.

Två månader senare och vi har inte kommit mycket längre i våra funderingar, fast området mellan Skara-Göteborg känns kanske mest intressant. Om några veckor ska vi bila runt och försöka bilda oss en bättre uppfattning om de områden vi inte känner till. Ofta hittar man jättefina hus som sen visar sig antingen ligga 50 meter från Järnvägen, omringad av någon grisbonde eller 5 mil från närmaste större samhälle... Jag önskar att man kunde teleportera sig mellan alla ställen......... Vår budget ligger på ca 2,5 mille så nog ska det väl gå att hitta nåt?!

Drömmen vore att bo där det duggar tätt med tränare i både klassiskt och akademiskt. Hästarna vill vi fortfarande hyra in på nåt stall med ridhus, fast nog kikar vi även på små hästgårdar. Kanske man kan ha någon inackordering så att man på så vis blir mindre låst om man vill resa bort. Fast då har man fortfarande ansvaret för precis allt....... ja håhåjaja, än hur man snor sig har man ändan bak ;)

Österlen är ju superfint men lite för öppet och känns även ligga avsides (säger hon som bor i Lappland, fniss). Sörmland är också superfint men då vi har barn på västkusten så känns det tokigt att bosätta sig på andra sidan landet. Jaja, allt löser sig!

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 521
Senast: Queen
·
Kropp & Själ Jag kommer att behöva flytta ifrån mitt barn. Hur ska man leva med sig själv efter det? Hur ska man överleva med att bara få ha sitt...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
14 630
Samhälle Jag har bott i norra Sverige större delen av mitt liv. Kortare perioder har jag bott i Skåne och Göteborg, men nu funderar jag på att...
2
Svar
31
· Visningar
3 035
Senast: Halfrek
·
Fritid *Varning för långt inlägg.* Jag har separerat ifrån min sambo, flyttat in hos mina föräldrar. Mina föräldrar är världens bästa och har...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 916
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar