Vart i Sverige ska vi flytta?

Delina

Trådstartare
Min sambo och jag bor i norra Sverige och älskar naturen och årstidsväxlingarna men på tok för långt från hovslagare, veterinärer, tränare, ridhus, foderleverantörer och framförallt likasinnade. Att ha egen gård är kul - men många gånger känns det som att all tid läggs på att sköta allt runtomkring hästarna - och vad blir lidande? Jo, träningen! Den blir av då vädret, föret och tiden passar, dvs på tok för sällan. Nu vill jag flytta söderut där förutsättningarna är bättre både för hästhållning och trädgårdsarbete - men jag har ingen aning om vart. Jobbmässigt kan både jag och sambo bosätta oss var som helst.

Vi vill inte bo vid havet (blåser för mycket, för dåliga vintrar).
Vi vill bo lugnt och lantligt - men ändå inte för långt från civilisationen. Växtzon 5 eller lägre, nu bor vi typ på tundran...

Drömmen är ett stort, fint hus en bit från grannarna, med stor trädgård till sambon och möjlighet att hyra in hästarna på närliggande stall med ridhus där det finns lediga tider...

Kom igen! Tipsa oss! Du kanske bor på bästa stället? Berätta!

Sv: Vart i Sverige ska vi flytta?

Västergötlands Norrland. Gullspång, Tiveden, Karlsborg. Om jag kunde jobba från varsomhelst så skulle jag köpa ett enormt hus i dom trakterna för inga pengar alls.

Bra tips! Min sambos släkt kommer från trakterna runt Götene och där är det fint. Om du känner för att överta en ridverksamhet så finns det en gård nära Åtorp till salu (jo, vi har lusläst Hemnet sista tiden... ) Om du köper det så kan vi hyra in oss där?! Deal? :)

Åh, Tiveden :love: Så otroligt vackert! Var på ridsemester där med min älskade häst en sommar och gud vilken natur! Och vilka hus!

Nu har jag läst om Tiveden och det verkar superfint! Jag känner bäst till Götene och dess närområde. Vi kommer ursprungligen från Göteborg men har i ganska många år bott i Norrland där vi egentligen trivs bra. Men då mitt store intresse är hästar och mannens huvudintresse är trädgård så är inte Norrland det optimala stället att bo på. Barnen är utflugna och vi har bara oss själva att tänka på och då känner jag att jag vill lägga tid på att jobba med hästarna. Livet är kort!

Någon som vet om det finns mycket varg och vildsvin i den delen av landet? Fästingar? ÄLGFLUGOR? :crazy: Mygg, knott, flugor? Där vi bor nu är största bekymren björn, mygg, knott och ÄLGAR som vintertid springer sönder hagarna/hoppar in i dem. :mad:

Är det inte mycket mygg där? Jag har tillbringat en sommar i skogen utanför Avesta och det är myggen jag minns bäst. :o Där vi bor nu har vi också sjukt mycket mygg och knott, det är bara att glömma att vistas i skogen juli-september. Ja asså björn också, förstås.
En av hästarna blir helt tokig av flygfän så han får stå inne mest hela sommaren. Det är mycket därför vi vill flytta, det går helt enkelt inte att vistas utomhus den korta tiden vi kallar "sommar". Så sorgligt då vi egentligen trivs här på många sätt.

Ni ska till Skåne naturligtvis. Det finns ställen som är vackra med träd och ridvägar. MÅNGA hästar finns det här och tränare/ridhus bakom varje buske. Optimalt för trädgårdsodlaren och en god arbetsmarknad.

Det var mitt bästa val när jag flyttade hit för några år sedan.

Östergötland? Mycket bra om man är hästintresserad. Gott om tävlingar och gott om hästgårdar både med och utan ridhus. :)

Naturligtvis har vi funderat även på Skåne. :) Men ingen av oss känner till området speciellt bra. Min föreställning är att det är öppet (blåsigt) och tätt mellan grannarna. Vi har blivit rätt folkskygga av att bo ute i vildmarken, haha. Och att ni har massor av flugor! Snälla, berätta att jag har fel?! Men Österlen är ju fantastiskt vackert...

Östergötland är också en idé... Men vi känner inte heller till det området speciellt bra, egentligen är det väl bara Norr- och Linköping vi besökt ett fåtal gånger. Ska kolla igenom Hemnet :)
Då vi har en del att sälja av här uppe så är det inte aktuellt att köpa nåt i dagsläget men man vill ju skapa sig en bild av hur marknaden ser ut. Tack för alla tips!

Vi har vår sommarstuga i vikbolandet som ligger utanför norrköping. Urmysigt tycker jag med en riktigt lantlig miljö med närheten till både norrköping och söderköping. Östra husby är en typ by mitt i vikbolandet med mataffär (där man kan beställa från systembolaget ;)), pizzarestaurang och apotek, även veterinär nära byn. Det finns många fina hus där, lite mer eller mindre moderna, olika typer av trädgårdar säkert också. Vädret är super på sommaren, varmt och skönt med annat som tillhör en svensk sommar ;)

Två av våra tre närmsta grannar (men det är inte så nära, det är en åker mellan oss och den närmsta grannen) har hästar (varav en äger en hage som går alldeles intill vårt hus) så jag tycker att det är ganska vanligt med hästar. Jag vet att de som äger hagen låter andra hysa sina hästar där ibland över somrarna, så det borde väl också att få tag på sommarbeten och sånt.

Annars kan det vara lite lokalt med insekterna, en som vi känner som bor längre bort har typ problem med mygg medan vi har problem med broms. Så det kan vara olika lokalt sett, men det kanske skulle kunna vara lättare att hitta en bra hage när de olika insekterna är lokala.

Jag babblade visst på :o men jag tänkte bara ge ett exempel på hur Östergötland kan se ut som :)

Jag håller med hemlig och tipsar om Dalarna fast titta på hela Dalarna. Södra Dalarna mot Västmanland kan vara lite väl jobbiga på sommaren med flygfän (jag har jobbat i fält där, samt kring Gysinge, och höll på att bli galen :crazy:).

Annars kanske Gästrikland? Det är stort och vill man (som ni) bo inåt landet finns det mycket billiga hus plus att det är rätt mycket som händer på hästsidan. Fast bosätt er inte i Åmot med tanke på trädgårdsintresset, det är mer eller mindre klassat som tundra! :p tydligen är det något konstigt mikroklimat där.

Dalarna!!!
Trakterna runt Siljan och Orsasjön. Så vackert och det finns många fina små gårdar :)
Otroligt fina skogar att rida i med det sandiga underlaget. Flygfäna här är inte värre än vad jag har nu här i västra Götaland.

Varg i Tiveden finns det men dom hörs aldrig av i pressen så jag antar att dom sköter sig. Flygfän är ju lokalt men det beror ju på vädret totalt. 2012 var det mycket kryp överallt men 2013 var torrare och därigenom bättre. Älg finns det men jätteproblem med staket tycker jag inte att jag hör om. Vildsvinen börjar komma. Bor ju själv lite längre ner mellan Vänern o Vättern där husen står tätare men ändå glest, i norra delen av Skövde kommun. Mycket häst här finns det.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 521
Senast: Queen
·
Kropp & Själ Jag kommer att behöva flytta ifrån mitt barn. Hur ska man leva med sig själv efter det? Hur ska man överleva med att bara få ha sitt...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
14 630
Samhälle Jag har bott i norra Sverige större delen av mitt liv. Kortare perioder har jag bott i Skåne och Göteborg, men nu funderar jag på att...
2
Svar
31
· Visningar
3 035
Senast: Halfrek
·
Fritid *Varning för långt inlägg.* Jag har separerat ifrån min sambo, flyttat in hos mina föräldrar. Mina föräldrar är världens bästa och har...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 916
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar