Vart hittar jag min drömrottis?

E

Extasia_ox

Tittar lite på kennlar oså. Men så svårt att se på kort hur hunden ser ut och hur den är :D
Letar efter:
En vacker rottis som är smäckrare i typen och som älskar att jobba.
Vill INTE ha ett stort och tungt kraftpaket utan en smidig liten tik. Med mycket energi och livsglädje. Älska att jobba är ett måste!
Utställningsmässigt så måste det vara en snygg hund.
Men som jag har förstått så är det dom stora tunga hundarna som
är utställningmaterial. Är inte så insatt i detta så jag har säkert inte helt rätt :) Men vill ha en liten smäcker snygg hund som har alla typiska rottisdrag fast i minder upplaga.. Det där snygga breda huvudet tex. :love:

Hoppas ni förstår men nu är det så att jag undar om det är någon som vet en eller flera kennlar som har hundar som passar in på min
beskrivning. I Sverige gärna!

Tacksam för alla svar
 
Sv: Vart hittar jag min drömrottis?

Alltså, dett alät lite motsägelsefullt. Du vill ha en graciös hund av brukstyp men den ska samtisigt se ut som en utställningsrottis med ladugårdsdörrshuvud? Jag är inte så insatt i rasen men jag tycker det låter som en lite underlig önskan...?
 
Sv: Vart hittar jag min drömrottis?

Alltså, dett alät lite motsägelsefullt. Du vill ha en graciös hund av brukstyp men den ska samtisigt se ut som en utställningsrottis med ladugårdsdörrshuvud? Jag är inte så insatt i rasen men jag tycker det låter som en lite underlig önskan...?

jag förstår det :) och det jag menar, förlåt om jag är otydlig. men jag vill inte ha ett smalt och otypiskt rottishuvud. men vad jag letar efter är ett brett huvud men propotioneligt (stavning?) till hundens kropp. samtidigt som jag inte vill ha denna stora tunga hund. och till er som är insatta i rottweilervärlden och tycker detta låter konstigt så ber jag om ursäkt. men det är riktigt svårt att förklara vad jag menar. min labrador är den tunnare modellen. men inte som hennes syster (som är ännu smäckrare) som har ett smalt och inte så fint huvud så har min en fin bred panna och ett brett snyggt huvud, fast väl passande på hennes kropp :D

jag har sett så ortoligt många rottistikar som är smäckra och fina men samtidigt har ett fint brett huvud :) helt kär.. :love:
 
Sv: Vart hittar jag min drömrottis?

Utställningsmässigt så måste det vara en snygg hund.

fel ordval!! det jag menare med utställningsmässigt så menade jag nog att det ska vara en snygg hund. en brukshund kanske är vad jag söker? om det är någon som förstår vad jag menar och vet bra kennlar som har vad jag söker så snälla skriv! är sent på kvällen och jag är så trött så det snurrar i huvudet just nu. lät bra när jag skrev det fast när jag läser nu så förstår jag att man kan undra!
 
Sv: Vart hittar jag min drömrottis?

Vill du ha en hund att arbeta med på allvar finns det inte så många kennlar att välja på. Jag rekommenderar som alltid Fandangos eller eventuellt Kulla Gulla. Den senare har lite kraftigare hundar. Undvik allt vad utställningskennel heter. Har hundarna bara utställningsresultat och/eller någon ynka start i appellklass ska du dra öronen åt dig och leta annan kennel. Det du vill se i linjerna är många goda bruksprovsresultat eller tjänstehundar. Nu finns det dock få rottisar som är i tjänst inom polis och väkteri, knappt någon faktiskt.
 
Sv: Vart hittar jag min drömrottis?

Vill du ha en hund att arbeta med på allvar finns det inte så många kennlar att välja på. Jag rekommenderar som alltid Fandangos eller eventuellt Kulla Gulla. Den senare har lite kraftigare hundar. Undvik allt vad utställningskennel heter. Har hundarna bara utställningsresultat och/eller någon ynka start i appellklass ska du dra öronen åt dig och leta annan kennel. Det du vill se i linjerna är många goda bruksprovsresultat eller tjänstehundar. Nu finns det dock få rottisar som är i tjänst inom polis och väkteri, knappt någon faktiskt.

tusen tack :) äntligen någon som förstod och kunde tipsa :D
ska inte skaffa än men om 1 eller 2 år. Vill ju vara ute i god tid så att man vet vad man verkligen vill ha och att man kan prata med olika uppfödare mm.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 414
Senast: Ajda
·
Hundträning Hej tråden! Har läst ett tag och känner att det är dags för inlägg. :) I augusti flyttade min systerdotter hit med sin 2,5 åriga...
Svar
5
· Visningar
1 288
Senast: Red_Chili
·
Kropp & Själ Jag är 30 år gammal, jag har så långt jag kan minnas haft en depressiv läggning. För ungefär ett halvt liv sedan hade jag min första...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 284
Senast: krambanan
·
Hundavel & Ras Hej allihopa! Jag har hängt runt här på Buke i ganska många år, men har aldrig kommit mig för att faktiskt skriva någonting. Nu är...
Svar
4
· Visningar
1 233
Senast: Eina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp