Vart hittar jag Gragges/bukefolkets sammanställning

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare clownen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 2 024
C

clownen

Efter att ha letat som en galning via sökfunktionen- utan något resultat, så så slänger jag ut frågan här:

-Vart hittar jag Gragges/bukefolkets sammanställning över alla hingstar som förärvt sig till de absoluta toppklasserna i hoppning? :crazy:

Helén

Sv: Vart hittar jag Gragges/bukefolkets sammanställning

Hingstar tillgängliga för svensk avel 2007 med bevisat god nedärvning av hoppanlag upp till absolut högsta klass:

Alcatraz - Hippo Essentia
Roderik - Hippo Essentia
Cardento - Bequitec
Corland - Bequitec
For Pleasure - Biderman
Tlaloc - Caprice Horse Breeding
Carte d'Or - Askö
Indoctro - Bequitec
Berlin - Bollerup
Elmshorn - Helitrop
Escudo I - Flyinge
A-Dur - West
Lancier - Jäderlund sport horses
Alligator Fontaine - Flyinge.
Robin Z - Flyinge.
Heartbreaker - Eklunda.
Lord Z - Eklunda.
Calido I - Caprice Horse Breeding.
Landor S - Askö.
Feliciano - Möllerup. (Endast AI)
Cortez - Askö
Irco Mena - Irmena AB, Sjöbo (L-G Lantz)
Radiator - Lindevik
Quattro B - Caprice
Lux Z - Coimbro konsult
Indoctro - Weimark
Argentinus - Huntley equine clinik AB
Baloubet du Roet- B Lindblad
Quidam de Revel -Team Piaff[/quote]
Landlord - Markebäck
Carano - Markebäck
Maraton - Åkebo
Casir Ask - Eklunda

Finns det några nya som tillkommit i år kanske??

Tack Pixiegnomen! :bow:

Helén

Inte vad jag kan komma på just nu. Föreskår dock, att vi fortsätter komplettera den efter hand.

Helén

Vi kanske skulle ha en lista på hingstar vars avkommor är för unga för att ha nått toppen men som ser ut att vara på god väg tex

Balou de Roet
Orlando
Contendro
Lupicor H

Okej ! Men vart sätter vi gränsen då för vilka som skall vara med på listan ?

Jag föreslår även en lista med hingstar som har absluta topp mödernen typ Hip Hop :)

Senast ändrad av en moderator:

Många listor men jag råkar gilla listor.... På de unga hingstarna tycker jag att deras avkommor ska ha utmärkt sig rejält, genom bruksprov, godkända söner, auktioner, unghästtävlingar etc.

Hingstar med förvärvningssäkert mödrene är ju jätte intressant och något som åtminstone jag inte har någon koll på alls för att vara ärlig..:crazy:

Så kom igen! Vad har vi tillgång till i Sverige iår?

På de unga hingstarna tycker jag att deras avkommor ska ha utmärkt sig rejält, genom bruksprov, godkända söner, auktioner, unghästtävlingar etc.
Håller med...

Hingstar med förvärvningssäkert mödrene är ju jätte intressant och något som åtminstone jag inte har någon koll på alls för att vara ärlig..:crazy:
Det finns det många andra här som har :D

-Vart hittar jag Gragges/bukefolkets sammanställning över alla hingstar som förärvt sig till de absoluta toppklasserna i hoppning? :crazy:

Fråga mig inte hur den hamnade på forumet: Att ha hopphäst under Hoppning!! Gåta för mig.

Men bra att någon hittade den i a f. Tycker också vi skall se över den i år. Nya hingstar? Någon som skall strykas?

Åtminstone jag använder hingstar i denna kategori varje år.

Jag tycker listan är suverän och kommer att använda någon hingstar från den i år. Frågan är bara vilken som skulle kunna passa...

I år är det jättesvårt...usch...

Håller med, dessutom är det flera storheter från andra förbund som jag saknar. När kommer Papillon Rouge hit tex?!!
Som bla Flemming Velin förklarade kunde göra underverk i svensk avel under sitt föredrag på bruks för tre år sedan..... idag är han (PR) en avelsgigant. Men ej här....

Men årets hingstskörd känns föga upphetsande får jag säga....

Jag vill ha en hingst som redan nedärv sig till de absolut högsta klasserna i hoppning. Han skall komma ur ett mkt prestationstarkt möderne och själv både hoppa och röra sig för båda 8:or och 9:or. Förslag?

Kan måhända Calido vara ngt? jag funderar starkt på honom till mittt sto då han har 97% förärvningsäkerhet. Det är väl ej tokigt?:confused:

Men vet ej vad han har i gångarter. Någon som vet?

Jag har en caganchoavkomma som har mkt bra galopp o trav som jag antar kommer från Calido.http://www.horsebreeding.se/hingstar.html

Senast ändrad:

Tack för förslaget ! En jättefin hingst men dock så finns han endast tillgänlig på fryst.

Phin Phin ( Caprice Horse ) kan väl vara med ?

Phin Phin ( Caprice Horse ) kan väl vara med ?

Gränsen vi sa förra året var att det skulle finnas avkommor som gått WC, VM eller OS.
Kommer inte ihåg just denna hingst men berätta bara så sätter vi väl ihop en lista för 2008, kanske i en egen tråd?

Himla bra lista! Jag gillar också listor!

Vissa av hingstarna kan jag tycka att de används lite väl lite, som tex Lancier och Elmshorn. Vissa andra kan jag förstå att de inte får så många ston pga dålig fertilitet eller FAI. Vilka hingstar tycker ni får oförtjänt få ston i förhållande vad de producerat? Vadtror ni anledningen är?

Jag ser också fram emot fler listor ;)
U

Gränsen vi sa förra året var att det skulle finnas avkommor som gått WC, VM eller OS.
Kommer inte ihåg just denna hingst men berätta bara så sätter vi väl ihop en lista för 2008, kanske i en egen tråd?

Phin Phin e Chin Chin-Abdullah-Winnetou-ledde KWPNs index för 7-9åringar 2007 med 166.2:a plats i Belgien.Ansedd som Chin Chins främste förärvare i Europa.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag blir så trött. Jag blir så trött på SKK för att de inte är bättre, jag blir så trött på min rasförening som inte är bättre, jag blir...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 204
A
Avel Behöver hjälp med att välja hingst. Jag har ett sto född 02, som aldrig har varit dräktigt. Hon reds in som 4åring (och hade bara gått i...
Svar
4
· Visningar
1 348
Senast: angeeliicaa88
·
T
Hundavel & Ras En fråga till alla avelsintresserade där ute och uppfödare. Med tanke på den senaste tidens debatt här på forumet angående avel i...
2
Svar
22
· Visningar
2 513
Senast: Jenka
·
C
Avel Nu har jag en fråga till er uppfödare. Jag har ett sto med följande meriter i mödernet: Alla stona i de 5 närmaste leden är...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
20 233
Senast: stuteriluxn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • FÅRtråden