Vart har ni hittat era omplaceringshundar??

SandraM

Trådstartare
Jag har nu fått med mig sambon på att åter skaffa hund. Men jag är inte ute efter en valp... Vart har ni hittat era omplaceringar?

Sv: Vart har ni hittat era omplaceringshundar??

Hos en uppfödare som ville omplacera. Inget vi visste om innan vi åkte dit för att titta på valp, och så kom vi hem med två hundar istället för en.

nr 1: En kompis
nr 2: Omplaceringsorganisation (Svensk hund)
nr 3: Blocket

Alla tre har funkat bra. På blocket kommer det ju upp ca 3 sidor nya hundar varje dag visst är det mycket valpar men mycket vuxna med. Jag undrar ofta hur många av dom som aldrig hittar ett nytt hem

Jag pratade med uppfödaren till min äldre hund om mina planer på att skaffa en till. Ett par dagar senare ringde en av hennes valpköpare och skulle placera om sin hund. Så han fick flytta hem till mig

Välj först vilken ras du är intresserad av och kolla sen rasklubbens sida för att se om det finns omplaceringar där. Sedan skulle jag kontakta de uppfödare som står med på uppfödarlistan!

Rasklubbens sida. Sen blir det ju aldrig som man tänkt sig, jag skulle ha en tik max ett år och bla bla. Det blev en hane, två år med rätt mycket problem i bagaget.

Min hund jag fick ta bort i somras hittade jag genom uppfödare... Vart in på rassidor, men de flesta har inget om omplaceringar.

den dagen jag skaffar en valp kommer det va en renrasig valp. Men två av mina tre vuxna har varit blandisar. Men dom har ju varit vuxna (ca 5 år) så jag har vetat vad det blir av dom liksom.

Jag hittade min när jag kollade runt på olika uppfödares hemsidor. Ilas uppfödare hade en liten text där om att hon hade en tik för omplacering.

Jag kontaktade en uppfödare, egentligen för att köpa valp. Men då visade det sig att hon hade en 1-årig tik hemma som hon egentligen tänkt behålla hemma, men som hon aldrig klickat med. Så då slutade det med att den tjejen flyttade hem till mig. ;)

På rasklubbens hemsida.
Finns det inget på hemsidan skulle jag kolla uppfödarnas hemsidor och även maila eller ringa till uppfödare och berätta vem jag är och vad jag är intresserad av och undra om dom kan hålla ögon och öron öppna om det dyker upp nåt:)

Första omplaceringen köpte jag av en kompis. Andra köpte jag av första hundens uppfödare :)

Hittade båda våra på Blocket (båda renras med alla papper).
Försökte först via rasklubben och uppfödare men de omplaceringar som fanns just då var tyvärr inte vad vi letade efter.. Men två underbara jyckar vart det till slut i alla fall :)

Blocket är underskattat. Två av våra kommer därifrån, en blandras och en renras, enkla hundar bägge två.

Den tredje hittade vi hos uppfödare. Är det en speciell ras du vill kan kan du kontakta de uppfödare du tycker är intressanta. Många hundar omplaceras via kontakter och kommer aldrig ut på annons.

Vi köpte vår andra hund i somras. En 2årig hane från uppfödaren, samma uppfödare som vår andra hund kommer från.
Han var egentligen inte till salu men han passade bäst med oss så han fick följa med oss hem ändå :)

Så bestäm dig för vilken ras du är intresserad av och kontakta sen uppfödare, jag tror att de väldigt sällan annonserar ut att det finns hundar i behov av nya hem utan det löser sig nog mest genom kontakter.

Vill du ha tips på uppfödare som iaf jag tycker är väldigt bra så säg till så kan jag skicka PM.

Första hunden hittade jag hos Hundfrämjandet, andra hos rasklubben och den tredje kom genom familjen.

Genom en retrievergrupp på fejjan, Nikkas uppfödare skrev halvt på skoj att hon hade en hund som borde flytta hemifrån. Min kompis nappade direkt och fick mig att maila och så vidare. Jag tror att de flesta oproblematiska hundarna aldrig kommer ut på annons utan att det sprids via uppfödare, någon som känner någon osv.

Min ohyra hittade hittade jag via Blocket och rasklubben. Kollade på Blocket efter "min" ras och hittade honom sedan på rasklubben där han också var utannonserad. Eg var annonsen på Blocket en valp, men längst ner i annonsen fanns det även kort att de hade en äldre hund som behövde omplacerat så jag tog kontakt för att höra om han fanns kvar.

Han var redan tingad av en person och flera hade tydligen hört av sig så det var som de skrev ett standardsvar om honom i mailen och att om jag var fortsatt intresserad så behöll de mina kontaktuppgifter ifall det inte skulle fungera med den tilltänkta.

Någon vecka senare fick jag vet att det inte blivit något av med den första men om jag ville fick jag gärna komma och träffa dem så fick vi se hur det skulle bli och för att göra en lång historia kort så är han hemma hos mig sedan ca 1.5 månad nu.

Han har en del i bagaget och jag vet inte riktigt vad han varit med om, men han är iofs i spökåldern och var väldigt osäker när han kom, men det finns en trygghet i rutiner och det går bättre och bättre. :)

Liknande trådar

R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 272
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 622
Senast: Rugge
·
Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
554
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
7 551
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar