Jag begriper fortfarande inte din frågeställning helt ärligt, och inte vad du förväntar dig av mig som hundägare för att du ska vara nöjd heller?
Du får gärna skriva i klartext vad du tycker att jag (som vill köpa en renrasig hund och har valt just den rasen efter vissa förväntningar och förutsättningar) ska göra utöver mina egna efterforskingar bland uppfödare, hälsa och statistik för att det ska bli bättre.
Ska jag helt enkelt välja en blandras och hoppas på det bästa istället?
Då tar jag några exempel
Tänk dig en ras där ungefär 10% behöver sätta ett stygn i ett eller båda ögonlocken pga av att huden annars hamnar i ögonen. Eftersom det sker för att de andra hundarna ser ut som det nästan håller på att ske med huden ovanför deras ögon kan vi ponera att det är ärftligt.
Rasen har dessutom en HD och ED statestik som säjer att 42% av hundarna har HD, ED eller både och.
Är gränsen nådd, dvs är det fortfarande värt att hålla rasen inom SKK i den "effektiviteten" deras hälsoprogram verkar funka?
Om du väljer en blandras så är mitt förslag att de är från föräldrar som fri-testats för riskfaktorerna.
Då har du det + att du har en minskning av risken att sjukdomsanlag av den vikande sorten och där arvsgången är autosomal dyker upp i fenotypen på din hund.
Känner du dig ändå tryggast med en enrasig hund , för då vet du vad du får (ofta en hund som har en skältskapsgrad som halvsyskon eller mer) så väljer du, om du kan, en kombination av linjer som inte mötts på länge alternativt väljer en uppfödare som med hjälp av testparning för COI valt ett så obesläktat par som möjligt. Och lika väl vill jag säja att det finns saker som är lika viktiga som ett sjysst COI (ex mentalitet är ju jätteviktigt, det är ju hunden man ska leva med liksom).
Att vi hamnar i den kompromissen är själva anledningen till att vi måste släppa in flöde på ett sätt där det blir tillräckligt för att vända det hela men inte så akut att det inte går att hantera det som kommer ur toruset.
Om du har en ras som du vill ha och att det gör korsningsparning i den (i en organisation som du är trygg med, som du godkänner) kanske du vill välja en sådan?
Annars finns det GOTT OM FOLK som alla dagar i veckan hellre skulle välja en sådan och då förbättrar det rasen som du håller även om du själv hade föredragit och därför valt en hund som inte fått nytt blod på väldigt länge utan förlorat enorma mängder blod.