Aldrig hört om, inte ens när det kommer till raser som hittats och räddats när djurantalet varit under 10 djur kvart.
Bohuskulla korsade man in fjällnära ko i fram till 2021.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Aldrig hört om, inte ens när det kommer till raser som hittats och räddats när djurantalet varit under 10 djur kvart.
Per-Erik Sundgren sa 3.125%
SKK säjer 6.25% (även om majoriteten av raser inte lever upp till det).
JA, det handlar om prioriteringar. BCn klättrar åt fel håll. Då måste man proritera hälsa och MHC framför att en och annan valp skulle se ut och/eller bete sig något annorlunda om det var ex WK i.
Du har absolut inte 100% säkerhet i att en BC-valp blir 100% som du vill heller.
Det måste ske annars kommer de ske för hårt framöver.
Att det finns fler faktorer som påverkar ex hälsan är verkligen inte ett argument för att bryta ner en ras...särskilt inte raserna med sådan tydlig spetskompetens, där måste man börja NU.
Förstår inte varför de är så svårt med siffror.
Är det okej om 35% får ögonsjukdom? Det stör ju också arbetsförmågan.
Försiktig = göra det utifrån vad hunden man vill avla fram ska göra och vara, välja kompatibla gener att lägga till, följa upp resultatet. Tänka avel och inte hundproduktion. Se till att innehållsförteckningen fortfarande stämmer. Och framförallt ha hjärnan påslagen. Jag har berättat om min ras där många hämtar nytt blod från samma gårdsplan i Portugal - det hjälper inte.
Vi har för många profeter som tror att just deras blandningar är frälsningen. Bara de får blanda hejsan hoppsan så blir det bra. Men ofta faller de i samma fällor som mycket av renrasaveln - individavel, få individer i aveln, utseendefixering...samma soppa men med mindre kunskap och sämre dokumentation. Och ofta med ett klart profitintresse.
När människor som kan sina hundar och kan sina hundars användningsområden och är verksamma inom det aktuella området, avlar fram en "blandis" eller gör långsiktiga inkorsningsprojekt. Fine.
Så den diskussion eller tes som du nu försökt driva i fyra (?) trådar utgår från en hypotetisk frågeställning? Har du inga exempel alls där inavel är det faktiska problemet?Vilka raser i stängd population har inte drabbats av de negativa konsekvenserna av inavel?
Jag vet faktiskt inte, men det finns kanske exempel på det. Men då handlar det ju alltid om "än så länge" fram tills den dagen man skapar ett flöde.
Varför kräver du lösning på något som är omöjligt?
Man får ta det onda med det goda, men det går inte att låta rädsla stoppa projekt som i många fall är helt avgörande för om en ras ska kunna överleva.
Du kan inte hindra negativa alleler från att komma in via utparningar. Skyddet mot att befästa dem heter genetisk variation.
Så bara för att man gjorde något förr i tiden så betyder det att man ska fortsätta att göra det idag? Även människan är inavlad och kusingifte var inte ovanligt här heller en gång i tiden. Idag vet man dock bättre så varför skulle man inte utveckla husdjursaveln precis som man vill främja befolkningens hälsa?Det blir lite ironiskt här dock, för alla husdjursraser blev befästa raser av just inavel och att begränsa vilka djur som får para sig med vilka .
Så bara för att man gjorde något förr i tiden så betyder det att man ska fortsätta att göra det idag? Även människan är inavlad och kusingifte var inte ovanligt här heller en gång i tiden. Idag vet man dock bättre så varför skulle man inte utveckla husdjursaveln precis som man vill främja befolkningens hälsa?
Tycker alla dom här trådarna är det dom leder inte till någonting annat än gräl.Det blir lite ironiskt här dock, för alla husdjursraser blev befästa raser av just inavel och att begränsa vilka djur som får para sig med vilka .
Undrar detsamma.Så den diskussion eller tes som du nu försökt driva i fyra (?) trådar utgår från en hypotetisk frågeställning? Har du inga exempel alls där inavel är det faktiska problemet?
Ja för mänskligheten är ju friskare än någonsin (ironi om den inte går fram)Så bara för att man gjorde något förr i tiden så betyder det att man ska fortsätta att göra det idag? Även människan är inavlad och kusingifte var inte ovanligt här heller en gång i tiden. Idag vet man dock bättre så varför skulle man inte utveckla husdjursaveln precis som man vill främja befolkningens hälsa?
Det ena utesluter inte det andra. Att sluta inavla betyder inte att man måste fortsätta med konkurrensbedömning. Inavel är effektivt för att få en ras homogen utseendemässigt, något som verkar onödigt viktigt för många. Inavel orsakar dock andra problem vare sig vi har konkurrensbedömning eller ej.Det vore nog bättre för alla hundraserna om avelsmålen justerades mot sundhet, istället för vad som vinner på utställningen.
Att fokusera på inavel blir nästan en halmgubbe - hundraserna kommer bli sjukare och få orimligare utseende oavsett om dom inavlas eller inte när vissa utseenden premieras över sundhet.
Nu har jag inte hållt på med hundavel, men däremot kaninavel inom utställningsvärlden. Jag la av av flera skäl, men ett av dom var att varken förbundet eller uppfödarna ville kännas vid och avla bort de letala generna inom min ras, och de ville heller inte justera rasbeskrivningen för att tillåta de individer som inte var bärare att få goda poäng. Om någon undrar så menar jag dvärggen, Max Factor och en till som jag glömt namnet på numera.
Dom generna fanns inte där på grund av inavel. Dom fanns där på grund av vad som fick höga poäng på utställning.
Så du menar att mänskligheten är sjukare än tidigare? Detta är i sin tur ett resultat av minskad inavel?Ja för mänskligheten är ju friskare än någonsin (ironi om den inte går fram)
Även om jag givetvis ser att det finns skillnader även inom renrasavel så har alla en sak gemensamt och det är en sluten population vilket går emot mina egna värderingar (ser det som en återvändsgränd). Varför ska jag begränsa mig till en stängd stambok när jag kan välja vad jag vill?
Det är precis det jag kallar för buskavel.
Vår senaste pandemi avslöjade att människor med en viss gen hade fördubblad risk för att bli svårt sjuka och dö av covid-19.
...var inte just den genen ett resultat av utavling, med en annan art dessutom...
den kom ju från neandertalarna ?
Och en redig källa på det:
https://www.nature.com/articles/s41586-020-2818-3
@Bulldoozer Varför ber du om källor på inavelns effekter när du samtidigt skriver att du vet och nämner saker som minskad kullstorlek, fertilitet osv.? Ska man behöva länka till källor som bekräftar att jorden inte är platt också? Om man inte förnekar redan allmänt känd vetenskap (inavels effekter, vikten av genetisk variation, jorden är rund, evolutionen) så kanske man kan hoppa över det och diskutera vidare. Annars blir det bara löjligt. Antingen ser man inavel som ett problem eller så gör man inte det. Sen vad man vill göra åt det och vad man prioriterar, ja, det ser tydligen olika ut. Beroende på var man är investerad i.
Jag skulle själv tappa intresset av att diskutera med någon som ber mig att visa källor på att jorden är rund.
Till skillnad från TS är jag inte lika intresserad av att diskutera vare sig SKK som organisation eller bevarandet av deras raser. Insåg för 10 år sedan att SKK inte står vad jag står för. Däremot kan jag fortfarande bli illa berörd av att se hur hundar får lida helt i onödan. För att bevarande av renrasavel är så viktigt. För mig är renrasavel detsamma som buskavel. Nån annan här skrev att hon stödjer renrasavel och inte "buskavel". Jag vet inte vilken buskavel hon menar, men jag vet vad renrasavel är. Även om jag givetvis ser att det finns skillnader även inom renrasavel så har alla en sak gemensamt och det är en sluten population vilket går emot mina egna värderingar (ser det som en återvändsgränd). Varför ska jag begränsa mig till en stängd stambok när jag kan välja vad jag vill?