ildiko
Trådstartare
Per-Erik Sundgren sa 3.125%Jag föreslår att du hittar siffror för att underbygga dina argument.
Det handlar inte om tolerans av inavel, det handlar om prioriteringar. Om jag skulle behöva en hund som ska hjälpa mig i arbetet med mina 200 djur, tror du jag skulle chansa på att skaffa en korsning och hoppas på det bästa eller skulle jag skaffa en hund efter utvärderade och arbetande föräldrar i en ras där jag vet att det högst troligt jag kommer kunna använda min hund i arbetet?
Ska jag skaffa en hund som hänger med mig i soffan, ja då skulle jag kunna köpa en ny blandras kanske av sällskapsmix eller mer troligt signa upp mig på en cavalier ur korsningsprojektet.
Sen förstår jag inte dina exempel riktigt? HD är visserligen ärftligt men på vilket sätt gör inavel i rasen det relevant då det finns raser med riktig hög inavel och få fall av HD och raser med bred genetisk bas med hög förekomst av HD?
Om du parar en labbe med en schäfer så blir ju inte valparna automatiskt befriade från HD fel bara för att inavelstrenden brutits, i bägge raserna förekommer ju HD fel och parar du två individer av olika raser som har HD fel så får du ju inte plötsligt valpar utan anlag för HD eller?
SKK säjer 6.25% (även om majoriteten av raser inte lever upp till det).
JA, det handlar om prioriteringar. BCn klättrar åt fel håll. Då måste man proritera hälsa och MHC framför att en och annan valp skulle se ut och/eller bete sig något annorlunda om det var ex WK i.
Du har absolut inte 100% säkerhet i att en BC-valp blir 100% som du vill heller.
Det måste ske annars kommer de ske för hårt framöver.
Att det finns fler faktorer som påverkar ex hälsan är verkligen inte ett argument för att bryta ner en ras...särskilt inte raserna med sådan tydlig spetskompetens, där måste man börja NU.
Förstår inte varför de är så svårt med siffror.
Är det okej om 35% får ögonsjukdom? Det stör ju också arbetsförmågan.