Vart bor ni?

Vad är bra med er hemort? Varför gillar ni just er del av landet? Bor ni kvar i området ni är uppväxta? Eller bytt område av någon anledning? Vad är ert favoritområde i landet? Nyfiken

Närheten till terrängbanor är oslagbar! Känns aldrig som att jag vill flytta från väst/mitt-Skåne. Nackdelen med just där jag bor är brist på kuperad mark att rida på men det vägs upp med obefintliga insekter i princip. Lastar o kör till ridterräng.

Jag bor i Jönköping. Just nu inne i stan men till hösten flyttar vi till hus i villaområde (med fin utsikt!). Fördelen med Jkpg är den fina och varierade naturen samt att det finns fin sandstrand mitt i stan. Vi cyklar på 5 min till jobbet och det finns det mesta man behöver i form av shopping, träning, restauranger.

Det som är negativt är väl att det är lite småstad över det hela och att många är frireligiösa. Dessutom finns inget universitetssjukhus här vilket begränsar kartiärsmöjligheterna för mig och min sambo, samtidigt som det ju gör att konkurrensen om jobben blir mindre. Hyfsade bostadspriser är det också om man jämför med storstadsregionerna.

Om jag inte bodde här skulle jag alla gånger bo i Skåne, helst nordvästra. Pluggade där och trivdes jättebra. Östergötland tror jag också skulle funka.

M
Oj, varför ser jag inte denna "notis" förrän nu? O_o

Nej, men det är främst för att jag inte vill att det ska vara sökbart på Google. Fråga mig inte varför jag nojjar över det, men vill inte att bara genom att googla ska kunna lägga ihop 1+1 om min identitet här. (Ja, jag är som sagt skitlöjlig). Samtidigt vill jag ändå att det ska vara någorlunda begripligt för de som läser i tråden. Hade jag inte velat att folk i tråden skulle förstå, hade jag inte skrivit sådär ;)
en du vet att man kan bildgoogla också va ?
Du har ju lagt ut bilder på din häst flera gånger , men är hemlig med hans namn , finns ingen logik :)

Jag bor i Gudhem utanför Falköping. Sist på grusvägen i ett litet torp, men med lite mark till. Älskar det och känner just nu att jag aldrig vill flytta härifrån. Har ingen egen anknytning till bygden men var tillsammans med en kille i 9 år som kom från Falköping och när jag hittade torpet kändes det bara såå rätt, även om det egentligen är helt fel. Jag tycker att jag har allting jag behöver här och har jag inte det ligger Göteborg dryga timmens bilresa bort. Med internethandel löser sig dock det mesta.

Är uppvuxen på Hammarö utanför Karlstad, men flyttade till Irland som 19-åring och bodde där i 8 år, då jag flyttade till Göteborg för att börja plugga. Göteborg kändes väldigt självklart då båda mina föräldrar är uppvuxna där och mer eller mindre hela släkten bor där. Dessutom hade jag massor med vänner där. I Göteborg spenderade jag 11 år innan jag flyttade ut till Gudhem.

Skulle jag flytta inom Sverige så blir det nog till Dalarna, Jämtland och norröver. Farfar kommer från Furudal i Dalarna och där har jag varit massor under mitt liv. Trivs väldigt bra i Dalarna faktiskt, även om jag kanske inte hade bosatt mig i Furudal. Annars tror jag att jag hade flyttat utomlands igen. Vart vet jag inte, man får se vad som händer i livet.

Stockholm :) Jag är född här och bor främst kvar för att min familj och mina vänner bor här. Sen trivs jag ju bra och gillar stan! Kommer säkerligen bo kvar hela livet.

M

en du vet att man kan bildgoogla också va ?
Du har ju lagt ut bilder på din häst flera gånger , men är hemlig med hans namn , finns ingen logik :)
Kanske missar du poängen?

jag lägger inte ut min ort eller landsdel och jag lägger inte ut bilder. Faktum är att när jag bildgooglar mitt namn kommer det upp en handfull gruppbilder och en oherrans massa bilder där jag inte ens finns i periferin.

Jag gillar att inte kunna lokaliseras genom att man googlar mitt namn. En politisk motståndare, en islamofob eller en potentiell arbetsgivare ska inte hitta mina buke-funderingar via mitt namn.

Om man verkligen vill veta vem som står bakom mitt nick är det antagligen rätt enkelt. Men man måste veta ett gäng saker för att lyckas. T.ex genom att ha hängt på buke länge.

Men bara genom att googla nicket eller genom att googla namnet - då hittar man inte mycket.

Jag är uppväxt i en ort på landet, mellan Norrköping, Linköping och Söderköping och bott här nästan hela mitt snart 30 åriga liv, bortsett från ett år inne i Norrköping som liten och de två första åren när jag bodde hemifrån flyttade jag till en annan ort, dock lite större, utanför Norrköping. Sedan 4 år bor jag på hemorten igen där jag opch sambon hyr hus och stallplats av samma gård :). Jag trivs oerhört bra här, är här jag vill bo men svårt att hitta eget hus då priserna är ganska upptrissade och ganska få lämnar denna plats...!

Nu kan jag för allt i världen inte se mig att flytta från Östergötland, men OM jag någon gång mot förmodan skulle, då skulle det vara till Västkusten ovanför Göteborg, sambons morbror har mjölkgård och det är ju fantastiskt härligt där med :).

Kanske missar du poängen?

jag lägger inte ut min ort eller landsdel och jag lägger inte ut bilder. Faktum är att när jag bildgooglar mitt namn kommer det upp en handfull gruppbilder och en oherrans massa bilder där jag inte ens finns i periferin.

Jag gillar att inte kunna lokaliseras genom att man googlar mitt namn. En politisk motståndare, en islamofob eller en potentiell arbetsgivare ska inte hitta mina buke-funderingar via mitt namn.

Om man verkligen vill veta vem som står bakom mitt nick är det antagligen rätt enkelt. Men man måste veta ett gäng saker för att lyckas. T.ex genom att ha hängt på buke länge.

Men bara genom att googla nicket eller genom att googla namnet - då hittar man inte mycket.
Pratade inte om dig, aldrig sett dig lägga ut en bild eller info om dig själv.
Dressyrtjejen däremot lägger ut mycket info om var hon bor och lägger in bilder på sin häst , men tror fortfarande hon är hemlig på Google. Nej säger jag, så mkt info som hon gett ut om födelseår ,bostadsort ,bilder på häst så är det inte anonymt även om man gör strjärnor på vissa bokstäver :)

Uppvuxen i mellanstor stad, numer bor vi i Stockholms innerstad. Aldrig i helvete jag sätter mig i en byhåla med småbarn, får ångest av tanken.
När barnen flyttat hemifrån kan jag bo var som helst, men jag vill inte vara hänvisad till grannarnas sociala kompetens just nu. Jag älskar att bo i stad, jag går och handlar, kan spontant göra det mesta och stortrivs. Jag kan sakna att ha mina föräldrar närmare, men det är helt suveränt att jag har ett socialt nät av vänner som är större än det varit om jag hade haft socialt nätverk gratis.

Uppvuxen på Södermalm i Stockholm och i en norrförort. Flyttade tillbaka till Södermalm när jag flyttade hemifrån och bodde där tills för en tio år sedan då jag flyttade till en annan norrförort.

Nu är jag på väg härifrån, vill helst in till stan igen men kan tänka mig en annan norrförort med tunnelbana. Jag är storstadsmänniska, ju större desto bättre. Hade jag inte velat bo kvar i Sverige hade jag gärna flyttat till Berlin eller London. Jag mår dåligt av bristen på stadskänsla, de dåliga kommunikationerna, bristen på personliga caféer och butiker. Allt som finns här är stora kedjor. Jag vill bo där det finns en själ. Jag vill kunna gå dit jag ska, jag vill kunna göra saker spontant istället för att vara beroende av bil eller kollektivtrafik.

Det absolut värsta jag kan tänka mig är att bo i en by i Norrland. Kallt, mörkt, ingen anonymitet, långa avstånd.

Görel:heart

Jag bor på landet (mellan två byar :D ) mellan Jönköping och Halmstad.
Flyttade till Halmstad för gymnasiet, sedan var jag i Danmark och jobbade sommaren efter studenten innan jag började plugga i Lund. Efter ett halvår i Lund mellanlandade jag hemma ett år innan jag flyttade till Stockholm för plugg och jobb i knappt 5 år. Sedan 1,5 år bor jag på familjegården igen (flyttar till hyreshuset på gården om två veckor :bump: har bott i gästlägenheten tills nu) och älskar verkligen att vara hemma.
Att ha skogen runt knuten, jaktmarkerna likaså, kunna ha så många hundar jag vill, ingen som stör sig på om vi spelar hög musik, har högljutt sex eller skriker på varandra (:D) och trots detta kunna jobba med det jag älskar (kommunikation/PR). Att bara kunna öppna dörren till framtida ungar utan att behöva bekymra mig om bilar eller skumma typer.

Jag älskar vår gård och dess omgivningar, och hade nog kunnat bo nästan varsomhelst i landet så länge jag haft de förutsättningar jag har nu :)

Jag saknar varken småstaden (Halmstad/Lund) eller Hufvudstaden något alls.

Jag bor i Göteborg, mest av en slump. Alternativet hade varit Köpenhamn. Vad gäller övriga större städer, så begränsas jag av mina språkkunskaper och av att det alltid känts som ett jobbigt projekt att byta land. En mindre stad är inte ett alternativ och Stockholm ligger så avigt till, tycker jag.

Jag bor i Göteborg, mest av en slump. Alternativet hade varit Köpenhamn. Vad gäller övriga större städer, så begränsas jag av mina språkkunskaper och av att det alltid känts som ett jobbigt projekt att byta land. En mindre stad är inte ett alternativ och Stockholm ligger så avigt till, tycker jag.
Inom EU är det inte krångligare än att flytta inom Sverige. Så är i alla fall ett hinder borta på din lista :)

Inom EU är det inte krångligare än att flytta inom Sverige. Så är i alla fall ett hinder borta på din lista :)
Fast nu vill jag inte. Jag vill inte göra om allting med att etablera mig, hitta vänner på nära håll, hitta jobb osv. Plus då språket. Jag tycker att det är rätt skönt att slippa kämpa med tex franska eller italienska.

Fast nu vill jag inte. Jag vill inte göra om allting med att etablera mig, hitta vänner på nära håll, hitta jobb osv. Plus då språket. Jag tycker att det är rätt skönt att slippa kämpa med tex franska eller italienska.

Men skulle det inte vara lite spännande samtidigt? Tänk vad kul utmaning att hitta nya kompisar! Man får liksom pusha sig själv och gå ut och nätverka loss! Hade det inte varit så krångligt med visum/jobb hade jag lätt dragit till Israel. Har pluggat grundkurs i hebreiska och vill gärna lära mig mer! :D

Men skulle det inte vara lite spännande samtidigt? Tänk vad kul utmaning att hitta nya kompisar! Man får liksom pusha sig själv och gå ut och nätverka loss! Hade det inte varit så krångligt med visum/jobb hade jag lätt dragit till Israel. Har pluggat grundkurs i hebreiska och vill gärna lära mig mer! :D
Jag kan så klart se det spännande, men jag vill verkligen inte. Jag har aldrig drömt om att flytta utomlands, överhuvudtaget, förutom att Köpenhamn råkar vara utomlands men jag har dansk familj.

Det är bara det där med städer. Det är ju rätt ont om (rimligt stora) städer i Sverige, så hade jag bott i en annan stad, hade den ju legat i något annat land. Fast jag bodde i Jerusalem ett tag i min ungdom.

Som det är nu har jag hundra skäl till att inte alls önska mig den sortens förändring.

Det jag ser av andra som flyttar utomlands, särskilt då iofs när de gör det efter pension (dit jag ändå har ett bra tag kvar) är att de blir som någon sorts rätt bristfälligt fungerande invandrare i det "nya" landet (ofta Frankrike). De kan inte franska särskilt bra, blir rätt isolerade eller umgås enbart med andra skandinaviska pensionärer som inte heller klarar sig i franskspråkiga sammanhang.

Jag kan så klart se det spännande, men jag vill verkligen inte. Jag har aldrig drömt om att flytta utomlands, överhuvudtaget, förutom att Köpenhamn råkar vara utomlands men jag har dansk familj.

Det är bara det där med städer. Det är ju rätt ont om (rimligt stora) städer i Sverige, så hade jag bott i en annan stad, hade den ju legat i något annat land. Fast jag bodde i Jerusalem ett tag i min ungdom.

Som det är nu har jag hundra skäl till att inte alls önska mig den sortens förändring.

Det jag ser av andra som flyttar utomlands, särskilt då iofs när de gör det efter pension (dit jag ändå har ett bra tag kvar) är att de blir som någon sorts rätt bristfälligt fungerande invandrare i det "nya" landet (ofta Frankrike). De kan inte franska särskilt bra, blir rätt isolerade eller umgås enbart med andra skandinaviska pensionärer som inte heller klarar sig i franskspråkiga sammanhang.

Fattar! Det är ju olika för alla. Men jag kanske tror att det är mer okomplicerat än det är (antagligen) :p

Vad är bra med er hemort? Varför gillar ni just er del av landet? Bor ni kvar i området ni är uppväxta? Eller bytt område av någon anledning? Vad är ert favoritområde i landet? Nyfiken

Jag är uppvuxen i en villaförort utanför Stockholm. Det tog 15 min med pendeln in till stan och lika lång tid ut till riktiga landet där jag hade hästen.
Efter det flyttade jag till en andrahandslägenhet i en närliggande förort och sen till egen lägenhet i ytterligare annan. Jag bodde där några år och sen hyrde jag ut min lägenhet medan jag bodde på söder hos dåvarande sambo. Sen tillbaks till läggan och därefter till Enköping till jobb på tränares gård. Sen hem igen och därefter flyttade jag till kärleken på hästgård i Sörmland. Vi hyrde hus och jag boxplatser. Efter det flyttade vi till annat hus i Sörmland där jag fick eget stall.
Nu är vi särbos och jag har flyttat till en tredje hästgård utanför liten stad i Sörmland. Jag hyr ena halvan i parhus på gården och box i stallet här.

Jag trivs med naturen i Sörmland. Här har jag rätt nära till vattnet med.
Den här staden är inte mycket att hurra för om man vill ha nöjesutbud och gillar shopping. Men det finns apotek, mat, några klädbutiker etc. Och det finns en del mysiga ställen att käka/fika på runt vattnet, spec nu i sommartid.
Jag vill bo på landet har jag insett. Jag vill ha hästen "hemma", ha närhet till naturen och om jag vill tar den 1 h till Stockholm och lika länge till mina tränare.
Sen är folk väldigt trevliga här i tex affärer, hantverkare etc. Jätteskillnad mot Stockholm!

Jag kan dock sakna att inte kunna dra på spontan shoppingtur när man har en liten stund över. Och jag saknar att inte kunna spontanträffa mina kompisar som är kvar i Stockholm.
Men det bra överväger för mig.

Skulle jag flytta från Sörmland så skulle det vara till Skåne. Just för att det för mig skulle vara smart när man jobbar med häst. Killen jobbar ju mycket i DK också. Så det skulle bli lättare för oss båda att jobba mer där.
Det finns många vackra delar i Skåne! Och på västkusten öht.
Sen är jag förtjust i Stockholms skärgård. Men rent ur jobbsynpunkt blir det dumt att bo där för både mig och killen.

Uppvuxen i Östergötland, 3-4 mil från Linköping igen byhåla. Det fanns för och nackdelar. Det var bra när jag växte upp på så sätt att det kändes barnvänligt. Alla känner alla på gott och ont men sedan tonåren ville jag faktiskt därifrån. Flyttade till sthlm och har bott både väldigt långt norr om stan, på Gärdet och i Brommatrakten. Nu är vi bosatta söder om stan i en håla som påminner lite om min gamla by förutom det att jag ännu inte går in under "alla känner alla" för vi har inte nått så långt (än?) :P

Fördelar: bra förskola (dock bara två stycken i kedjan och de kommunala är skit), känns barnvänligt, pendeltåg inom gångavstånd men det tar ca 40 min till stan så det är en liten bit. En riktigt bra hästkommun om jag skulle gå och köpa mig en häst igen.

Nackdelar: trubbel med grannar såpass att när den ena är ute vill jag helst ta barnen och gå in igen för denne ger mig fruktansvärt ont i magen. Jag får utskällningar till höger och vänster utan grund. Maken tycker att det är lite för långt från stan också.

Jag hade egentligen kunnat tänka mig att prova något annat. Jag har frågat maken om vi inte skulle kunna dra till USA eller nåt kanske ett år bara för att se något nytt innan barnen börjar plugget men han vill inte och särskilt inte med deras nuvarande knäppskalle vid spakarna så vi blir nog kvar här tills grannen tar knäcken på mig.

Liknande trådar

Samhälle Ponera att en person försvinner i området där du bor. Kan du tänka dig att hjälpa till att söka efter personen ? Jag tänker organiserade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 658
Senast: co-SMAD4
·
V
Juridik & Ekonomi Såg tråden Boendeekonomi är jättekul! och kom på att jag skulle vilja höra från andra eller före detta villaägare, vad man ska ha för...
Svar
8
· Visningar
553
Senast: Jahopp
·
Kropp & Själ Jag är lite nyfiken på hur det ser ut runt om i landet, då jag själv upplevt att den vård man erbjuds kan variera väldigt beroende på...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
2 907
Senast: corzette
·
Däggdjur I min del av landet finns det inte vilda kaniner. Tydligen så har dock en del tamkaniner lyckats överleva i det vilda och blivit...
Svar
13
· Visningar
1 460
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama