Vart bor ni?

Jag som också är från Eskilstuna blir nyfiken på var dett villaghetto ligger? :p
Hagnestahill, närmare bestämt Bergsbovägen 4 dit vi flyttade efter att ha bott på Stensborgsgatan 9A. Den fastigheten ägdes av en stockholmare som inte brydde sig och faciliteterna bestod av kallvattenkran i köket, gasspis, vedspis, kakelugnar med fotogenkaminer framför, tvättstuga på gården med vedeldad pannmur och torkvind högst upp i huset och naturligtvis var vedförråden i källaren. Nämnde jag att det var torrdass inomhus också? :p

Jag flydde stan för över 35 år sen. :D

Bara nyfiken, varför skriver du omständliga beskrivningar istället för namnet? Alltså när du ändå beskriver så pass mycket att nästan alla enkelt lär fatta vilken ort du menar?

Oj, varför ser jag inte denna "notis" förrän nu? O_o

Nej, men det är främst för att jag inte vill att det ska vara sökbart på Google. Fråga mig inte varför jag nojjar över det, men vill inte att bara genom att googla ska kunna lägga ihop 1+1 om min identitet här. (Ja, jag är som sagt skitlöjlig). Samtidigt vill jag ändå att det ska vara någorlunda begripligt för de som läser i tråden. Hade jag inte velat att folk i tråden skulle förstå, hade jag inte skrivit sådär ;)

Nej, men det är främst för att jag inte vill att det ska vara sökbart på Google. Fråga mig inte varför jag nojjar över det, men vill inte att bara genom att googla ska kunna lägga ihop 1+1 om min identitet här. (Ja, jag är som sagt skitlöjlig). Samtidigt vill jag ändå att det ska vara någorlunda begripligt för de som läser i tråden. Hade jag inte velat att folk i tråden skulle förstå, hade jag inte skrivit sådär ;)
Och vad ska Google göra med den informationen tänkte du? Alltså vart du bor. Dom vet nog redan det om du har Facebook, email konto, instagram eller annan social media... Jag får lov att säga att det bara är störigt att läsa dina rebusar på orter. Skriv bara Stockholm om du är nojig? :) Inget illa menat, bara uppriktig :p

Om man inte vill att det ska vara googlingsbart är det väl bara att peta in några * i ordet?

Och vad ska Google göra med den informationen tänkte du? Alltså vart du bor. Dom vet nog redan det om du har Facebook, email konto, instagram eller annan social media... Jag får lov att säga att det bara är störigt att läsa dina rebusar på orter. Skriv bara Stockholm om du är nojig? :) Inget illa menat, bara uppriktig :p
De som googlar antar jag, inte Google.

Bor i en mindre håla i Södermanland, på samma gata som jag föddes på för 53 år sen, så jag har varit hålan trogen men på lite olika adresser. Jobbar på ett äldreboende, så där slutar man väl sina dagar, i kylrummet i källaren.
Trivs bra här med naturen och havet och klippor på gångavstånd. En del gnäller över smutsen, men den finns där och hör liksom ihop med staden. Inte mycket shopping här, men det finns det man behöver, mataffär, apotek, bolag och några mindre klädaffärer. Nackdelen i en mindre stad är väl att alla vet vad alla andra gör. Har man inte körkort så går det bra med buss in till större stad där det går både tåg och flyg. Vi har en otroligt fin natur här, som är helt underbar!

Uppvuxen i en stad i nordvästra Skåne. Efter 8 år i Stockholm (närförort) har jag nu flyttat tillbaka till Lund där jag bodde under studietiden. Om jag inte haft barn hade jag gärna provat på att bo på lite olika ställen i Sverige. Kanske Malmö, Blekinge eller någonstans i norra Sverige.

Född i Uppsala, uppvuxen där, i ett hus 150 m från nuvarande lägenhet :D Har gästspelat i Skåne pga jobb och sen hippologen på Flyinge, vars andra år förde mig till Strömsholm/Kolbäck. Men jag flyttade hem till Uppsala igen så snart studierna var klara :D

Jo men som sagt, då kan man ju skriva en större ort som till exempel Stockholm, södra dalarna, NV skåne osv... :) man behöver ju inte krångla till det mer än nödvändigt :p
Och sen så finns det alltid nån i vänkretsen som har någon-några kopplingar och vet var "hemliga Arne" bor eller jobbar eller var hästen finns mm. så "anonym" och "sociala medier" är inte kompatibla,,,,,,,alls hur mycket man än försöker. :D

Jag var tvungen att fråga min man som är just inflyttad utifrån(han kände mig och mina föräldrar, som dock inte bor i samma by som oss) och han kände inte igen sig alls - men när han hörde att du bor i Orsa sa han "ja, Orsa är nog värre i det avseendet...". :D (Hans arbetsområde täcker Orsa - känns som om han har bättre koll på mycket än vad jag har numer.)

Jag ska inte vara orättvis, folk här är inte otrevliga på något vis. De ler inte och hejar/pratar med främlingar på samma vis som i värmland, men de är inte elaka på något vis. Bara... svåra att komma in på livet...
Jag har inte mött en sån attityd tidigare trots att jag flyttat runt rätt mycket i mitt liv och är uppväxt i Stockholm som ju kan vara lite ytligt enligt vissa, så jag blev lite ställd när jag kom hit.

Men, jag njuter av naturen och roar mig själv och räknar dagarna tills jag kan flytta härifrån, haha... :D

Uppvuxen på Södermalm i Stockholm och i en norrförort. Flyttade tillbaka till Södermalm när jag flyttade hemifrån och bodde där tills för en tio år sedan då jag flyttade till en annan norrförort.

Nu är jag på väg härifrån, vill helst in till stan igen men kan tänka mig en annan norrförort med tunnelbana. Jag är storstadsmänniska, ju större desto bättre. Hade jag inte velat bo kvar i Sverige hade jag gärna flyttat till Berlin eller London. Jag mår dåligt av bristen på stadskänsla, de dåliga kommunikationerna, bristen på personliga caféer och butiker. Allt som finns här är stora kedjor. Jag vill bo där det finns en själ. Jag vill kunna gå dit jag ska, jag vill kunna göra saker spontant istället för att vara beroende av bil eller kollektivtrafik.

Det absolut värsta jag kan tänka mig är att bo i en by i Norrland. Kallt, mörkt, ingen anonymitet, långa avstånd.

Vad är bra med er hemort? Varför gillar ni just er del av landet? Bor ni kvar i området ni är uppväxta? Eller bytt område av någon anledning? Vad är ert favoritområde i landet? Nyfiken

Det bästa med min hemort är alla hästaktiviteter, men även småstadskänslan med storstadsutbud. :)

Jag har bott här i tio år, sedan flyttade jag norrut i fyra år, men är nu tillbaka igen. Dvs jag är inte uppvuxen här, men trivs alldeles för bra för att bo någon annanstans.

Jag tror att jag skulle trivas lika bra i Skåne, men då det blir så långt ifrån mina föräldrar, så valde jag att flytta "bara" 40 mil från dem.

Uppvuxen på gård med köttdjursproduktion, i en by mellan Borås och Göteborg. Vantrides där, så när jag fick chansen att hyra en gård så flyttade jag och hästarna 30 mil till Dalsland. Det var för 8 år sen. Var inte ens myndig när jag flyttade :o

Nu bor jag vid foten av Kroppefjäll. Trivs jättebra här! 3 mil till närmaste småstad. Några km till Ica inne i byn. Naturen är perfekt för mig, mycket skog och kuperad terräng. Alla känner alla, på gott och ont :p.

Jag kände inte en kotte när jag flyttade hit, men det har gått bra. :)
Trots mycket motgångar privat så kommer jag nog inte flytta här ifrån. Trivs för bra här för att ge upp livet här :)

Uppvuxen i västerort i Stockholm, flyttade till kärleken i söderort för typ 18 år sedan och blivit kvar!
Trivs bra, är ett lugnt område, närhet till skog och vatten, men även till stadspuls och shopping.
10 min bil till jobbet är ett stort plus!

Men känner inget måste till att bo nära sthlm egentligen, sugen länge på att flytta på.oss till mindre ort....

Jag bor i London sedan snart 5 ar (herrejesus!). Delar lagenhet med tre andra 20somethings i sodra london - trivs fantastiskt bra i nuvarande lage. :)

det som ar bra ar att det ar en kul stad med massor pa gang och sa mycket att utforska - staden ar enorm och blir aldrig trakig. Jag kommer aldrig ha ett problem med att hitta ett bra jobb har. Jag har massor med vanner i staden. Alla stallen som inte ar London kanns sma, stilla och lite ode.

Daligt med London: Apdalig standard pa allmanna kommunikationer - tag/tunnelbana/bussar ofta forsenade/installda och overfulla. Bostadsmarknaden ar dysfunktionell - jag kommer aldrig ha rad att kopa bostad, trots valbetalt jobb. Luftfororeningar - smogen syns for bara ogat, och riktig natur kraver en tagresa ut ur staden. Omojligt att ha ett riktigt hastliv (aven om jag har hittat ett bra surrogat alternativ)

Jag ar fran borjan fodd i Goteborg och har bott i ett gang smastader i Skane - gick gymnasiet i Lund innan jag flyttade till UK.

Bor i stockholmsförort. Väldigt mycket orten. Jag trivs sådär - älskar min lägenhet och kan egentligen se oss bo här länge. Lite sådär naivt romantiskt att leva i vår lilla enkla lya, skaffa oss en liten unge och bo här ungens första år. Litet men mysigt och väldigt mycket vårt.

Men - området är inget kul. Alls. Min man vägrar skaffa barn här, annat än att vi kan bo här tills barnet blir dagisstort, sen vill han flytta. Det är stökigt och bråkigt i vårt deppiga centrum, småungar går runt och brölar hora åt varandra. Jag upplever att det blivit sämre, men det kan vara min uppfattning bara.

I övrigt är kommunikationerna perfekta till mitt jobb, vi har nära till vackra grönområden och superbra ställen att motionera på. Allt är liksom super om det inte vore för den stämning som det blir bland dem som bor här.

Jag är uppvuxen i Bromma, en förort till Stockholm. Min mamma växte upp i samma område och min äldre syster har flyttat tillbaka dit. Själv ville jag bort från villaområdet och bosatte mig norr om Stockholm istället, i en lite mer lantlig kranskommun. Vi trivs bra här, det har den lantliga känslan vi var ute efter samtidigt som det går att pendla 30 min till jobbet varje dag.

Eftersom vi inte har barn har vi väldigt lite med kommunen att göra, så jag vet inte om det är en kommun att rekommendera eller ej. Det finns en välsorterad matbutik, ett system och en blomsterhandel i centrum iaf, det är det viktigaste :D

Hade jag fått välja fritt vart jag skulle bo så skulle jag välja Sörmland eller Östergötland, någonstans nära vatten, men fin natur runt omkring och långt bort ifrån grannar :p.
Det som oroar mig att flytta från Sthlm är sämre karriärmöjligheter och att det skulle bli ensamt eftersom varken jag eller sambon är så bra på att stifta nya bekantskaper. Att det skulle bli längre till kläd- och inredningsbutiker oroar mig föga, jag nätshoppar så mycket ändå.

Jag är uppvuxen i Rönninge, som ligger i en mkt perifer kranskommun till Sthlm. Trivdes bra där, huset ligger två minuter från pendeltåget som tar en in till stan på en halvtimme, och landet är nära så det var inte ogörligt att ha häst :).

Sen har jag pluggat i umeå i ett halvår, tyckte mkt illa om det hehe. Det var pisskallt och folk cyklade trots 40 cm snö och oplogade vägbanor (???). Bytte studieort till Gbg, bor nu i Örgryte där jag och en kompis hyr en del av ett hus. Örgryte är mkt puttrigt och vackert, man kan glo in i hundratals villaträdgårdar med trevliga prydnadsträd. Jag blir dock så jävla irriterad på överflödet ibland, så många samkör Porsche och billig utländsk arbetskraft :(. Dessutom har jag ingen bil och det är typ 1 km till spårvagnen, vilket gör att det är segt att handla mat på vintern. Däremot funkar det asbra att cykla! Så det gör jag mkt!

Jag vill flytta hem till Stockholm/Stockholmsförort igen, främst för att jag gillar mina föräldrar mkt och vill kunna umgås med dem på en mer regelbunden basis. Har dessutom bott i Gbg i snart sju år och är lite sugen på att bryta upp litegrann. Min kompis som jag bor med och jag har dessutom träffat varsin partner och det vore kul att pröva på ett sådant samboliv också :).

Liknande trådar

Samhälle Ponera att en person försvinner i området där du bor. Kan du tänka dig att hjälpa till att söka efter personen ? Jag tänker organiserade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 658
Senast: co-SMAD4
·
V
Juridik & Ekonomi Såg tråden Boendeekonomi är jättekul! och kom på att jag skulle vilja höra från andra eller före detta villaägare, vad man ska ha för...
Svar
8
· Visningar
553
Senast: Jahopp
·
Kropp & Själ Jag är lite nyfiken på hur det ser ut runt om i landet, då jag själv upplevt att den vård man erbjuds kan variera väldigt beroende på...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
2 907
Senast: corzette
·
Däggdjur I min del av landet finns det inte vilda kaniner. Tydligen så har dock en del tamkaniner lyckats överleva i det vilda och blivit...
Svar
13
· Visningar
1 460
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama