Vart bor ni?

Jag flyttade ifrån min hemort för 12 år sen, och hamnade i grannstaden istället. Här bor jag kvar, fast numera på landet lite sådär placerat emellan en massa samhällen. Inom 10 min radie så har vi 5 samhällen inklusive vårt egna, gränserna på landet är lite diffusa ;):laugh:

Här är faktiskt mitt drömställe, det är inte vårt utan en hyrd gård. Nackdelen är att farbrorn som bor 1,5 km bort knappt hälsar efter snart 2 år här ute. Gubben är fyllda 80 år och bor i föräldrahemmet, så han har inte mycket över till nya grannar som ändrar på saker och ting. Vår hyresvärd har öppnat upp sina marker från när han köpte gården för 2 år sen, och vi har öppnat upp trädgården. Inget på gården är som förut :o

Här har vi 1 mil till närmaste samhälle, ca 2 mil till vår stad. 3 km till närmaste buss som går till stan, den går 7.05 och återkommer 16.00. 2 gånger om dagen går den , endast skoldagar.

Vad är bra med er hemort? Varför gillar ni just er del av landet? Bor ni kvar i området ni är uppväxta? Eller bytt område av någon anledning? Vad är ert favoritområde i landet? Nyfiken
Det som var bra med där jag växte upp var butikerna i centrum i det lilla samhället. Flyttade dock därifrån för det var ett relativt litet samhälle då (har växt efter att jag flyttat) där alla i princip kände alla. Så flyttade eftersom jag var förföljd av mobbning. Nu bor jag i en annat samhälle (ungefär lika stort som där jag växte upp), men här vet inte folk men bakgrund, så jag trivs riktigt bra. Dessutom har jag jobbet i samma samhälle.
Favoritområde i landet? Hm, svårt att säga, finns några stycken. Just nu tror jag att det är på vägarna när jag sitter i lastbilshytten och glider fram. :D :laugh:

Vad är bra med er hemort? Varför gillar ni just er del av landet? Bor ni kvar i området ni är uppväxta? Eller bytt område av någon anledning? Vad är ert favoritområde i landet? Nyfiken

Är tillbaka i min födelsestad just nu.

Jag har bott i Hufvudstaden några år, och utomlands i perioder beroende på jobb och studier. Ska tillbaka utomlands en period nu igen.

Trivs annars utmärkt på Västkusten, Göteborg är en stor småstad sas, det finns allting men tempot är lite lugnare. Promenadvänligt. Nära till vacker natur, och Bohusläns underbara klippor.

Men jag tycker mycket om södra Norrland också, Umeå och Ö-vik med Höga kusten och vacker skärgård. Eller Malmö med närheten till Köpenhamn och Europa.

Det enda jag aktivt väljer bort är riktiga myllrande megastäder - vill ha yta att röra mig och nära till grönområden för rekreation. Annars kan jag bo vart som helst, det blir vad du gör det till. :)

Jag har flyttat från en mycket, mycket liten by utanför Älvsbyn i Norrbotten till Örebro via Öjebyn, Piteå och Umeå. Flyttade hemifrån när jag var 18 år och har absolut noll intention att återvända till Älvsbyn. Det är för litet, för långt bort från allt och jag skulle bli tvungen att göra en av de grejer jag avskyr mest, nämligen att pendla långt till jobbet.

Trivs bra i Örebro, det är en lagom stor stad där det mesta finns och med knappt två timmar till huvudstaden och tre timmar till Göteborg. Vi bor bara ett par kilometer från centrum men med ett naturreservat som närmsta granne, gillar verkligen vårt lilla nybyggarområde. Vi har nära till makens familj, en av hans barndomsvänner med familj har just flyttat hem och jag har byggt mig ett litet kontaktnät också under åren jag varit här.

Jag vet inte om jag har något favoritområde i landet. Jag tycker fantastiskt mycket om Umeå, har nog aldrig känt mig så tillfreds som jag gjorde när jag bodde där i min tvåa bredvid älven. Har inte samma känslomässiga koppling till min nuvarande bostad, för även om den är fin så är den en mellanlandning inför framtida husköp. Sedan är förstås min lilla hemby mig väldigt kär. Gården där jag växte upp, där min syster nu bor, ligger så fantastiskt vackert och jag önskar att jag hade kunnat gräva upp hela byn och flytta ner den hit. :D

Är tillbaka i min hemkommun, men nu bor jag "centralt" :rofl: Smedjebacken är inte så stort :cool: Har vart en sväng till Malung i 2 år för plugg, himla vackert men för litet. Sen en längre sväng till Skåne. 4.5 år boende i Kristianstad, pluggade i Malmö i 2 av dessa år. Lagom stor stad, bra med bussar och rätt fint. Tyvärr tröttnade jag på Skåne helt och hållet och förra året valde jag av enkelhet att flytta hem igen. Det jag kan sakna här i byn är längre öppettider på affären (gäller att veta om man blir sugen på nått innan 20 på kvällen :cautious:) bussar och möjligheten att gå ner på stan för att ta ett glas vin med vänner typ. Samt riktiga "nattklubbar" (gick inte ut ofta i Kristianstad/Malmö men gillar att dansa) med dj istället för en pub med trubadur typ :meh: Men det är himla vackert här omkring. Jag vill nog helst stanna i Dalarna i framtiden också.

Jag bor i Oskarshamn på den småländska östkusten och är född och delvis uppvuxen i Vimmerby ca 8-9 mil in i inlandet samt i en småort utanför Oskarshamn. Sedan har jag flyttat runt lite vid studier och har bott i Borås och Kalmar också.

Jag tycker det är ganska perfekt att bo där jag gör. Det är en liten stad (26 000 i kommunen tror jag) så den är inte jäktig och jobbig och dessutom bor jag trots det centrala läget vid en återvändsgata så det är knappt någon trafik alls. Staden är dock ändå stor nog för att allt det jag behöver ska finnas på gång- och cykelavstånd. :) Dessutom är det väldigt nära till t.ex. skog och naturreservat när jag känner för det. Egentligen har jag all släkt i Vimmerbyområdet och känner mig ganska hemma där också och jag kan tänka mig att i framtiden flytta dit.

Jag är rätt hemkär och tycker att just det här området i Sverige är det bästa. :D Vi har ett varierat landskap med både djupa granskogar, fina skogshagar och kulturlandskap (bl.a. finns Stensjöby här där man spelade in delar av Barnen i Bullerbyn). Dessutom har vi en fin kust med en skärgård med många öar också. Dock är jag ingen havsmänniska så jag stannar helst på land, men uppskattar cykelturer längs vattnet. :) Vill man uppleva lite större öppna, flacka landskap ser man dem om man åker 7-8 mil ner mot Kalmar. Fortsätter man över till Öland har man ett helt otroligt landskap med Alvaret, den känns som att vara utomlands. :p

När det gäller människorna/mentaliteten här vet jag inte riktigt, folk är väl som folk är mest på mindre orter. Det är väl dialekten som skiljer mest skulle jag tro. :D

Insåg nu när jag skulle kika efter lite bilder hur dåligt jag egentligen har med bilder på miljön här. Får väl ta mig i kragen och ta lite bilder från närmiljön när jag får inspiration. :)

Vy över del av staden, tagen från det gamla vattentornet en disig dag. Någonstans där i horisonten finns Blå Jungfrun (som jag inte har varit till än :o )
DSC_0015.jpg

Fredriksbergs herrgård, precis utanför stan
P8140059.jpg

Underbar natur med djup skog och total tystnad, precis bredvid ett bostadsområde
DSC00259.jpg

Några bilder från byar runtikring staden
P8140047.jpg

P8140048.jpg

Född i Göteborg men vi flyttade (tillbaka) till Åmål när jag var typ 3. Gick gymnasiet med internat utanför Karlstad, bodde ett halvår i Oslo för jobb efter gymnasiet. Tillbaka hem till Åmål ett par år, nu har jag pluggat på Flyinge i ett år och i höst väntar två år på Strömsholm.

Jag älskar Åmål och mina föräldrars hus. Det här med att alla känner alla i en småstad har jag aldrig tyckt är särskilt jobbigt. Jag vet vilka som är vettiga och vilka man ska passa sig för liksom :D.

Angående kollektivtrafik så har jag åkt det en gång inom Åmål i hela mitt liv, och då med kompisen hemmahörande i Stockholm när vi skulle till hennes mormor. Att det hade gått fortare att cykla är en annan sak..:laugh:

Inte säkert att jag återvänder hem efter studierna men jag hamnar nog inte allt för långt bort, jag gillar att ha nära "hem". Jag besöker gärna större städer men har noll intresse av att bo där.

Uppvuxen i Halmstad, flyttade sedan till Uppsala för att plugga, flyttade till Falkenberg när jag tagit examen och bor just nu i Falköping pga jobb.

Jag trivdes bra i halmstad under uppväxten, och skulle absolut kunna bosätta mig där igen. Trivdes dock himla bra i Falkenberg (som ligger 4 mil från Halmstad) och bosätter mig hellre där igen. Uppsala trivdes jag bra i också, men kändes aldrig som "hemma", trots att det är en väldigt trevlig stad som har ett stort utbud av sådant som intresserar mig.

Just nu bor jag som sagt i Falköping men vi kommer nog flytta härifrån ganska snart (om Max 2-3 år). Kan inte påstå att staden är särskilt upphetsande och utbudet på fik och restauranger har än så länge inte varit någon höjdare.

Ett stort plus är dock den otroligt vackra omgivningen och det finns väldigt många naturområden att besöka. Det är också väldigt lätt att ta sig härifrån (:rofl:), både med tåg och med bil. Det är nära till såväl Skövde, Jönköping och Göteborg vars kulturella och kulinariska utbud är miljoner gånger större.

@Dressyrtjejen_97 Bara en gång var 30:e minut? Kom igen när det går två bussar på vardagen till orten du måste till, två på morgonen och två eftermiddagen - och inga alls under helgen egentligen :p

Haha.
Nej, men vill du åka centrum - norra delen av orten (säg centrala delarna av norra delen för att göra det enkelt) har du bussar minst var 15e minut. Till södra delarna har du bara max 30 min trafik. Så jämfört med det, och med tanke på att det faktiskt egentligen är en Sthlms förort så tycker jag att det är liiite i snålaste laget.

Bjärehalvön, bor på gården där jag växte upp. Vad mer behöver man säga? :love: Har pga jobb bott tillfälligt i Stockholmstrakten och några månader i Visby. Men hela tiden varit på väg hem där mitt hjärta bor för alltid.

Den enda nackdelen är att det är lite för många andra som också vill bo här, så det byggs och flyttas hit lite för mycket. Och ridvägarna kunde varit bättre. Men allt vägs - med råge - upp av att bo i zon 1 som trädgårdsintresserad, ha de gula rapsfälten runt om på våren, potatisåkrarna på försommaren och sädesfälten på sensommaren, Hallandsåsen i bakgrunden, och (på promenad- och cykelavstånd) havet och Skälderviken med Kullaberg i horisonten. Som hästintresserad är det ju också nära till en hel del evenemang och tävlingar.

Och vill jag åka utomlands, så är jag i Danmark på ungefär en timmes restid hemifrån.

Jag är så hemkär så jag avser att gå kvar och spöka på gården länge, länge efter min död.

Jag bor några tunnelbanestationer väster om Stockholm city. Trivs fantastiskt bra med vattnet, ridskola och 4h gård runt knuten. Fast egentligen vill vi båda bo i hus och ska flytta några mil norrut, till området jag är uppväxt i, så fort vi får råd.

Samma område som jag är uppvuxen i och som jag lämnade för 15 år sen. Jag förstår att du vill därifrån. Vi bodde i villa i området närmast ridskolan och det var klaustrofobiskt

Uppvuxen i Örbyhus, flyttade till en liten gård i Vendel när jag var 16, sen bodde jag i örbyhus en sväng när jag flyttade hemifrån, sen lägenhet i Vendel. Sen blev det Ljungskile pga jobb, sen Uddevalla med dotterns pappa. Sen köpte vi hus i Ödeborg, jag flyttade från honom 4 år senare till lägenhet på samma ort. 2015 blev det en sejour i Högsäter, sen hus i Ödeborg, sen Ulricehamn och sen Guldsmedshyttan där jag bor nu med min sambo,
Är sådär med små orter men trivs riktigt bra ändå.
Jobb är ju aldrig nåt problem med min utbildning.
Bussar går riktigt bra jämfört med Ödeborg.
Finns Ica-butik sen får man åka till Lindesberg eller Örebro om man vill handla mer.

Är tillbaka i min hemkommun, men nu bor jag "centralt" :rofl: Smedjebacken är inte så stort :cool: Har vart en sväng till Malung i 2 år för plugg, himla vackert men för litet. Sen en längre sväng till Skåne. 4.5 år boende i Kristianstad, pluggade i Malmö i 2 av dessa år. Lagom stor stad, bra med bussar och rätt fint. Tyvärr tröttnade jag på Skåne helt och hållet och förra året valde jag av enkelhet att flytta hem igen. Det jag kan sakna här i byn är längre öppettider på affären (gäller att veta om man blir sugen på nått innan 20 på kvällen :cautious:) bussar och möjligheten att gå ner på stan för att ta ett glas vin med vänner typ. Samt riktiga "nattklubbar" (gick inte ut ofta i Kristianstad/Malmö men gillar att dansa) med dj istället för en pub med trubadur typ :meh: Men det är himla vackert här omkring. Jag vill nog helst stanna i Dalarna i framtiden också.
Malung är ändå mindre nu då dom stänger affärer hela tiden i centrum och det är i det närmaste stendött på kvällen

Malung är ändå mindre nu då dom stänger affärer hela tiden i centrum och det är i det närmaste stendött på kvällen
Det är så tråkigt när det blir så. Nu var det ju inte allt för stort när jag bodde där, 08-10, men det fanns ju ändå någon affär.

Jag bor kvar i föräldrahemmet som jag övertagit i västerdalarna .
Har inga planer på att flytta då jag trivs bra här med naturen .Nära till jakt och fiske och jobbet .Ligger 7 minuter bort .Jakten är det riktig nära till då jag vakat räv i sovrummet .Lagom långt till grannarna så man inte stör varandra men ändå ser man folk

Uppvuxen i Halmstad, flyttade sedan till Uppsala för att plugga, flyttade till Falkenberg när jag tagit examen och bor just nu i Falköping pga jobb.

Jag trivdes bra i halmstad under uppväxten, och skulle absolut kunna bosätta mig där igen. Trivdes dock himla bra i Falkenberg (som ligger 4 mil från Halmstad) och bosätter mig hellre där igen. Uppsala trivdes jag bra i också, men kändes aldrig som "hemma", trots att det är en väldigt trevlig stad som har ett stort utbud av sådant som intresserar mig.

Just nu bor jag som sagt i Falköping men vi kommer nog flytta härifrån ganska snart (om Max 2-3 år). Kan inte påstå att staden är särskilt upphetsande och utbudet på fik och restauranger har än så länge inte varit någon höjdare.

Ett stort plus är dock den otroligt vackra omgivningen och det finns väldigt många naturområden att besöka. Det är också väldigt lätt att ta sig härifrån (:rofl:), både med tåg och med bil. Det är nära till såväl Skövde, Jönköping och Göteborg vars kulturella och kulinariska utbud är miljoner gånger större.
Ja Skövde har ju TVÅ sushirestauranger nu! Det var en så stor nyhet så det stod i lokalblaskan. Och vi moderna infödingar tänker att va skröen? Det sa ju vara kebabpizza - ente rå fesk. Gamlingarna äter hälta/hälta dom.

Jag bor i en liten byhåla på östgöttaslätten.
Köpte hus här för några år, när vi separerade och sålde huset valde jag att skaffa en lägenhet här och bo kvar.
Det är en fin liten stad med vackra omgivningar, allt jag behöver finns inom gångavstånd, bra stall, pendeltåg till de större städerna och bra vägar.

Är uppväxt några mil bort på landet. Har flyttat några gånger genom livet men hållt mig inom några mils radie.
Flyttar jag långt blir det till Skåne.

Ja Skövde har ju TVÅ sushirestauranger nu! Det var en så stor nyhet så det stod i lokalblaskan. Och vi moderna infödingar tänker att va skröen? Det sa ju vara kebabpizza - ente rå fesk. Gamlingarna äter hälta/hälta dom.
Haha, just Skövde har jag faktiskt int jättebra koll på när det gäller restauranger men det är åtminstone större utbud än Falköping ;). TVÅ sushirestauranger - det är ju nästan för bra för att vara sant :love:.

Barndomen spenderades i en villa i stockholmsförorten Täby och början på tonåren i en lägenhet i utkanten av Östermalm innan vi flyttade tillbaka till Täby men till en lägenhet. Jag kan lätt säga att jag föredrar pendlingen inne i stan!! :D Roslagsbanan stannar ju bara strax innan centralen så man får hela tiden byta till tunnelbanan och sen till det andra man skulle ta vid centralen - väldigt irriterande! Men jag gillar närheten till Täby centrum och det stora utbudet där.

I fyra år bodde jag dessutom centralt i Örebro under mina gymnasiestudier och jag kan glatt erkänna att jag känner ett sug att flytta dit igen :love: Trots att jag bodde alldeles intill järnvägen så att huset nästan skakade :p
Jag bodde så centralt att jag kunde gå överallt och ändå ha närhet till det mesta man vill ha av en stad. Åkte buss ytterst sällan under all min tid där. Tyvärr bor alla i min familj i Stockholm och jag känner mig lite tveksam att flytta till en annan stad även om det inte är så långt. Men annars var(är) det en väldigt fin stad! :love:
Tillägg: Ett annat plus är hur teckenspråksvänligt det är! De flesta som bor där verkar vara vana vid det och förstår på en gång om man är döv. Kände till en frisörsalong där en kunde teckenspråk :love: (beror nog på att riksgymnasiet för döva och hörselskadade ligger där)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Samhälle Ponera att en person försvinner i området där du bor. Kan du tänka dig att hjälpa till att söka efter personen ? Jag tänker organiserade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 658
Senast: co-SMAD4
·
V
Juridik & Ekonomi Såg tråden Boendeekonomi är jättekul! och kom på att jag skulle vilja höra från andra eller före detta villaägare, vad man ska ha för...
Svar
8
· Visningar
553
Senast: Jahopp
·
Kropp & Själ Jag är lite nyfiken på hur det ser ut runt om i landet, då jag själv upplevt att den vård man erbjuds kan variera väldigt beroende på...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
2 907
Senast: corzette
·
Däggdjur I min del av landet finns det inte vilda kaniner. Tydligen så har dock en del tamkaniner lyckats överleva i det vilda och blivit...
Svar
13
· Visningar
1 460
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?