Vart bor ni?

Jag är född i Falun men uppväxt i större delen av mellansverige. Örebro, Västerås, Uppsala, Sundsvall, Hallstahammar är några av orterna jag bodde på i åldern 7-15 år. Sedan flyttade vi tillbaka till Dalarna och Falun där jag bodde tills jag gick ut skolan.
Flyttade sedan i vuxen ålder till Borlänge, tillbaka till Falun, har bott i Sågmyra och Uppsala och åter Falun innan jag drog utomlands. Först till Innsbruck, Österrike hem en vända (studerade bara där) och sen gick flyttlasset till Bremen, Tyskland. Bott här i 7 år nu och det är det längsta jag någonsin bott i en stad sammanhängande. Får väl se om jag blir kvar här. Trivs bra med allt men jag kan mycket väl få för mig att dra vidare när som helst. Vem vet? Lite lockande är ju södra Tyskland med bergen och riktiga vintrar. Och numera är tyskan så pass bra att jag någorlunda förstår dem där nere också :).

Jag bor i Norra Västerbotten. Är uppväxt här men har bott på andra ställen också, men flyttat tillbaka. Jag älskar Norrland för dess årstider (dock börjar vintern svika vilket är besvärligt)

Jag är en riktigt lantis och tycker lagom avstånd till mindre stad är 20 minuter med bil.

Det enda som ibland lockar med södra Sverige är större tävlingsmöjligheter. Annars är jag nöjd häruppe :)

Bor i Orsa i Dalarna pga mannen men avskyr, avskyr, avskyr det! Tror jag hamnat i den mest deprimerande, tråkiga och mest ogästvänliga delen i Sverige!
Tror de flesta län är enklare att flytta till än dalarna. Åtminstone alla jag bott i hittills.

Haha... Klagat klart!

Bor kvar i byhålan jag föddes i. Där släkten bott i generationer. Älskar det lika mycket som vuxen som jag hatade det som tonåring. Vill aldrig bo i stan, aldrig någonsin. Allt man (jag) behöver finns ju här. Jobbar till och med hemma i byn på halvtid så behöver bara åka iväg den övriga halvtiden.

Vad är bra med er hemort? Varför gillar ni just er del av landet? Bor ni kvar i området ni är uppväxta? Eller bytt område av någon anledning? Vad är ert favoritområde i landet? Nyfiken

Jag bor väldigt långt från hålan jag växte upp i och har aldrig trivts bättre med livet. Flyttade till norra Vbtn när jag var i 17årsåldern, men drog mig lite mer söderut efter några år. Bor numer i Norrlands största stad och kommer nog aldrig flytta härifrån :love: :love: Älskar att ha allt jag önskar inom rimligt avstånd, med undantag från att fjällen kunde ha fått vara lite närmare, men då måste en ju kapa bort en stor bit av inlandet och det skulle nog inte uppskattas av de som bor där.
Stan växer så det knakar (på gott och ont), det är bara att välja och vraka mellan flertalet restauranger med riktigt bra mat, kultur- och uteliv är helt ok, närheten till natur och friluftsliv, ett antal stall alldeles utanför stadsgränsen, öppna och trevliga människor och flygplatsen ligger mycket centralt, så det går i princip att packa en liten ryggsäck och ta cykeln dit för att ta sig ut i resten av världen. Jag behöver verkligen inte mer för att trivas och må bra i själen och varje gång jag varit utsocknes känner jag mig verkligen "hemma" när jag närmar mig stan.

Om jag mot förmodan skulle ta mitt pick och pack och flytta härifrån skulle det nog bli Malmö/Lund. Skåne är som mitt andra hem, men jag skulle nog sakna snön, vårvintern och de ljusa sommarnätterna allt för mycket.

Bor i Orsa i Dalarna pga mannen men avskyr, avskyr, avskyr det! Tror jag hamnat i den mest deprimerande, tråkiga och mest ogästvänliga delen i Sverige!
Tror de flesta län är enklare att flytta till än dalarna. Åtminstone alla jag bott i hittills.

Haha... Klagat klart!

Jag tror att Dalarna kan vara Heaven or Hell. Jag känner flera som flyttat till olika dalabyar utan någon som helst anknytning till orten eller ens länet(alltså inte partner eller släkt) som trivs jättebra men vet också vissa andra byar som är ökända för att inte släppa in någon i bygemenskapen(i den mån den ens finns).

Jag tror att Dalarna kan vara Heaven or Hell. Jag känner flera som flyttat till olika dalabyar utan någon som helst anknytning till orten eller ens länet(alltså inte partner eller släkt) som trivs jättebra men vet också vissa andra byar som är ökända för att inte släppa in någon i bygemenskapen(i den mån den ens finns).

Jo, kan säkert vara så... Men att flytta in utifrån är inte lätt...

Vansbro, need I say more?

Haha... Klagat klart!
Alltså, Orsa är en väldigt vacker trakt, berg och dalar och skog.. Inte så. Jag är dessutom rätt osocial, så jag borde passa in, det är bara det att har man inte bott här i fyra generationer är man inte vatten värd. Har lite svår att förstå hur folk som tänker så fungerar? Varför är inte vi som flyttar in värda att lära känna?

Apropå Dala-debatten:
Jag har aldrig märkt att Dalarna skulle vara ogästvänligt på något sätt. Ena delen av min släkt har ett landställe i "Avesta kommun, i en byhåla på B som heter samma sak som sjön som byhålan ligger vid. (Och som väl är mest känt för sitt slakteri...)". Och den byhålan har alltid känts oerhört varm och hjärtlig, iaf för mig och min släkt. Då är min "hemma-håla" långt mycket värre, och den har som sagt ändå ca. 19 000 invånare. Denna B-håla i Dalarna är också en av de hålorna jag syftade på i mitt första inlägg där jag skrev "Främst för att det (min hemma-håla) är mer inskränkt än de flesta "riktiga" byhålor jag fått chansen att ha en "relation" till."

Jo, kan säkert vara så... Men att flytta in utifrån är inte lätt...

Jag var tvungen att fråga min man som är just inflyttad utifrån(han kände mig och mina föräldrar, som dock inte bor i samma by som oss) och han kände inte igen sig alls - men när han hörde att du bor i Orsa sa han "ja, Orsa är nog värre i det avseendet...". :D (Hans arbetsområde täcker Orsa - känns som om han har bättre koll på mycket än vad jag har numer.)

Jag bor i Sthlm innerstad i en liten lya i folkmun känd som "lägenhetsgarderoben" :p Well, ni förstår säkert varför :angel: Bor högst upp i huset med utsikt över takåsarna. Ganska hög myskänsla men tja rätt bohemiskt, skulle kanske inte säga sunkigt men nära på :p
Trivs kanon. Utanför har jag en massa trevliga hak, krogar :angel: och umgås med många sköna människor i kvarteret. Har även nära till parker, vatten samt kommunikationer.
Då och då får jag en feeling och vill bo i en stuga på en öde ö i skärgården eller i ett torp ute i skogen. Meeeen det går rätt snabbt över ;) Skulle jag bo nån annanstans så skulle jag nog bo utomlands, i en större stad men helst med lite varmare klimat.

i en ort på T med 8 bokstäver som ligger precis mitt emellan Sthlm och Stälje.

Avesta kommun, i en byhåla på B som heter samma sak som sjön som byhålan ligger vid. (Och som väl är mest känt för sitt slakteri...)
Bara nyfiken, varför skriver du omständliga beskrivningar istället för namnet? Alltså när du ändå beskriver så pass mycket att nästan alla enkelt lär fatta vilken ort du menar?

Vad är bra med er hemort? Varför gillar ni just er del av landet? Bor ni kvar i området ni är uppväxta? Eller bytt område av någon anledning? Vad är ert favoritområde i landet? Nyfiken

Jag bor i norra Roslagen med 1,7 mil till närmsta affär. Naturen är det bästa. Kombinationen av skog och hav, gärdesgårdar, naturbetesmarker. Människor här är himla trevliga. Vi flyttade hit för fem år sedan och alla har varit oerhört välkomnande och generösa. Ytterligare något som är bra är att det är överkomligt att ta sig till Stockholm över dagen.

Jag är uppvuxen 10 mil söderut - i södra Roslagen men innan vi flyttade hit hade jag bott hela mitt vuxna liv i Stockholm. Innerstad och närförort.

Mina favoritområden i Sverige är Karlskrona skärgård, Södermalm och här där jag bor nu.

Jag är uppvuxen i Stockholm men flyttade till London som 24-åring och bor nu 40min med tåg i en liten stad utanför London (Surrey/Hampshire border). Trivs superbra här - trevlig liten stad med allt man behöver och ändå bara 40min till centrala London med all shopping, museum, musikaler osv, fin natur inpå knuten och väldigt hästvänligt. Vädret passar mig; våren kommer i början av mars, sommaren pågår till slutet av september och hösten håller i sig till minst mitten av november. Det blir sällan under nollan, och man slipper snön (de flesta år iaf)!! Lätt att åka från Heathrow (som ligger 30min med bil från oss) till nästan vartsomhelst i världen utan att behöva byta, vilket är viktigt för oss som reser mycket. Folk är jättetrevliga, vänliga och hjälpsamma. Jag gillar också karriärsmöjligheterna i London, om man är driven, smart och jobbar hårt så finns det nästan inget tak för vad man kan uppnå.

Jag bor mitt mellan Flen och Katrineholm ute på landet med skogen, åkrarna och sjön in på knutarna. Jag är född och uppvuxen i Eskilstuna, flyttade från ett villaghetto i utkanten på den stan :wtf: och gjorde ett "gästspel" 3 år i ett torp nära Flen innan jag köpte den här fuskbyggda och övergivna brädhögen för taxeringsvärdet. Mitt ställe går under benämningen "skamfläcken" för kåkarna är fuskrenoverade och faller sakta ihop. :laugh: Renovering av det som går, dvs. allt utom bostadshuset pågår i etapper och kåken blir värme så småningom när grannen slår skopan i taket på kartongen. :p

Det är lite kul att jag hamnade här för torpet min mamma är född i ligger bara 15 minuter bort så man kan säga att cirkeln är sluten, mina morföräldrar arrenderade här ute och kommer från trakten innan dom slutade med ställe och flyttade till Eskilstuna och sen gör jag det omvända. :D

Jag har inga planer på att flytta härifrån, förresten så hindrar grannarna mig för vem ska då fixa trasiga bilar, tvättmaskiner, övriga tekniska prylar och vara hästvakt? Så, nä, flytta går inte, dessutom har jag världens bästa grannar. :love: Imorgon tex. så ska jag dit på middag för dottern har tagit studenten och eftersom grannen "adopterat" mig så är det ju självklart att jag ska med bland den övriga släkten, och då blir det MÅNGA på festen, som vanligt alltså. :)
Egen släkt har jag, en drös kusiner, men vi har aldrig umgåtts och dom flesta gick i särskola och är mer eller mindre efterblivna.

Jag har 7 km. till närmaste affären som även är paketutlämning (svindyra Tempo) och knappt 2 mil till Flen eller Katrineholm, 20 minuter till Malmköping, 45 minuter till Eskilstuna, Nyköping och Norrköping och en dryg timme till Stockholm (vad jag nu ska där att göra) :angel: samt 45 minuter till kusten, alltså Östersjön så jag bor ju väldigt centralt och mitt i liksom.

Jag som också är från Eskilstuna blir nyfiken på var dett villaghetto ligger? :p

Bor på en gård mellan Göteborg och kungsbacka på västra sidan motorvägen.
Jag är femte generationen som jag vet bor här men kan vara längre (inte just i huset för gården farmors mor hade tog staten när anstalten byggdes och finns inte idag).
Trivdes oxå när jag bodde på högakusten men lite dåligt med jobb där.

Har testat att bo i lägenhet men klarar det inte, får panik.

Trivts då det är nära större stad med allt det innebär och många som är riktigt duktiga på häst.

Uppvuxen strax utanför Älmhult (IKEA-land...) men flyttade därifrån 2011.
Bor i Göteborg nu och lär inte flytta hemåt igen. Älskar Göteborg och vill aldrig härifrån, men lär få bosätta oss en bit utanför när vi vill skaffa större boende/hus pga dyrt. :p

Liknande trådar

Samhälle Ponera att en person försvinner i området där du bor. Kan du tänka dig att hjälpa till att söka efter personen ? Jag tänker organiserade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 658
Senast: co-SMAD4
·
V
Juridik & Ekonomi Såg tråden Boendeekonomi är jättekul! och kom på att jag skulle vilja höra från andra eller före detta villaägare, vad man ska ha för...
Svar
8
· Visningar
553
Senast: Jahopp
·
Kropp & Själ Jag är lite nyfiken på hur det ser ut runt om i landet, då jag själv upplevt att den vård man erbjuds kan variera väldigt beroende på...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
2 907
Senast: corzette
·
Däggdjur I min del av landet finns det inte vilda kaniner. Tydligen så har dock en del tamkaniner lyckats överleva i det vilda och blivit...
Svar
13
· Visningar
1 460
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama