Vart bor ni?

exotic

Trådstartare
Vad är bra med er hemort? Varför gillar ni just er del av landet? Bor ni kvar i området ni är uppväxta? Eller bytt område av någon anledning? Vad är ert favoritområde i landet? Nyfiken

Vad är bra med er hemort? Varför gillar ni just er del av landet? Bor ni kvar i området ni är uppväxta? Eller bytt område av någon anledning? Vad är ert favoritområde i landet? Nyfiken
Jaguar-experten bott både utomlands och i andra delar av Sverige men återvänt till hemorten. Trivs fantastiskt bra, både med ort och superb omgivning.
Jag tänkte redan i Kirunatråden på att det går utmärkt att prova statsliv någon helg per månad med i princip total anonymisering men helt omöjligt att göra tvärtom. Svårt att bli fullvärdig medlem i byn med en helg per månad. Vi umgås inte speciellt mycket med grannarna ( totalt tvärtemot hur jag är uppväxt) men vet minst 4 st grannhushåll som skulle sköta vår gård om vi bad dem)

Jag bor åt höger från vägen sett. Eller uppåt från vattnet sett.

(jag kunde inte låta bli - vart är en riktning)

På övriga frågor.
Min hemort är bra för det är både nära stan och lantligt. Jag bor hyggligt nära där jag växte upp, men är evigt tacksam att jag inte bor kvar där - villaområde i närförort till Stockholm, husen står som packade sillar och jag vill aldrig mer bo så, dessutom ogillar jag mycket av mentaliteten hos folken i den sortens område.

Bor i Mariefred/Strängnäs nu men flyttar nu i helgen till en liten by mitt i västra Götalan. Trivs inte alls där vi bor nu, finns ingen service, knappt några affärer, allmänt dött och trist. Men staden ligger ju mittemellan några större städer så folk åker väl dit o handlar antar jag. Vi flyttade hit från en närförort till Stockholm, Liljeholmen, pga att vi ville bo i villa och vi inte hade råd med en villa i samma område lr i närheten öht . Trivdes jättebra i Sthlm men nu när vi har barn lockar inte den typen av stad längre. Nu flyttar vi till västra Götaland pga gård! Hur det är där kan jag inte uttala mig om. ;)

Mitt favoritområde o Sverige är Båstad. Hade sommarhus där som liten och har hängt mycket där som ungdom också och känner mig så jäkla hemma, men där ligger hästgårdarna för högt i pris tyvärr, men nån dag så.

Jaguar-experten bott både utomlands och i andra delar av Sverige men återvänt till hemorten. Trivs fantastiskt bra, både med ort och superb omgivning.
Jag tänkte redan i Kirunatråden på att det går utmärkt att prova statsliv någon helg per månad med i princip total anonymisering men helt omöjligt att göra tvärtom. Svårt att bli fullvärdig medlem i byn med en helg per månad. Vi umgås inte speciellt mycket med grannarna ( totalt tvärtemot hur jag är uppväxt) men vet minst 4 st grannhushåll som skulle sköta vår gård om vi bad dem)
Jag har -inte Jaguar-expert... hatar telefonen...

Har aldrig flyttat. Är född, uppvuxen och bor i en villa -av grannskapet (och mig själv...) ofta kallad "Kråkslottet"- i en ort på T med 8 bokstäver som ligger precis mitt emellan Sthlm och Stälje.
Kråkslottet är en 80-tals villa som tyvärr "förfallit en aningen".....Därav smeknamnet....:grin:
Har en stark hatkärlek till denna byhåla. Främst för att det är mer inskränkt än de flesta "riktiga" byhålor jag fått chansen att ha en "relation" till. Sina typ 19 000 invånare till trots. Därav att jag ofta kallar orten för "byhåla" eller "håla" här på Buke. Alla känner alla på gott och ont. Många har bott här i generationer. En lärare som började på byhålas högstadieskola 2002 anses fortfarande som "nykomling". En annan lärare finns efter 45 år på skolan seriöst med på inventarie-listan, har sin egna parkeringsplats precis utanför dörren och har lärt upp minst 3 generationer av byhåle-bor.
När det kommer till "samhälliga faciliteter" erbjuder faktiskt byhåla det mesta. Det finns restauranger i flera "stadsdelar", vi har 3 matbutiker fördelat på 2 geografiska platser, apotek, tandläkare, bibliotek, bank, vårdcentral etc. Så samhällsservicen kan man väl faktiskt inte klaga så mycket på. Utom busstrafiken i delar av byhåla. I ena delen av byhåla är den rätt okej - i andra går den max var 30e minut...
Finns det något bra med denna inskränka håla då? Jo, det är nära till naturen - fast det bara är 20 min med tåg till Centralen. Gillar man att handmata rådjur med frukost från altanen eller ha harpaltar i rabatten och massvis med spännande fåglar vid fågelbordet har man kommit alldeles rätt. Gillar man hästar ligger en av Sveriges största ridanläggningar bara 7-15 min bort (beroende av vilken del av byhåla du bor i).

Jag bor på söder i Stockholm, är inte uppvuxen här utan i en kranskommun. Vill absolut inte bo där jag växte upp, tycker villaområden är klaustrofobiska. För mig kombinerar de stadens brist på plats och natur med landets brist på affärer, kaféer etc. Så det sämsta av två världar.

Jag vet ingenstans jag hellre skulle vilja bo. Trivs med att bo i Sverige och gillar städer och när det är lite folk, och då passar Stockholm bäst. Göteborg tycker jag är alldeles för ödsligt, det är inga människor ute och för mycket tomma gator. Och Malmö är gulligt men för litet.

Det som är bra med söder är att det är väldigt grönt, med stora uppvuxna lövträd, massor med syrener, gullregn osv, samtidigt som det är centralt och nära till affärer och uteliv. Det är absolut det bästa av två världar, både grönt och centralt samtidigt.

Jag är uppvuxen i Stockholms innerstad och har därefter spenderat flera år i centrala Berlin. För fyra år sedan flyttade jag till Lund för att plugga och märkt att det faktiskt går att bo i mindre städer också ;) Sitter just nu och letar jobb då jag precis tagit examen och söker över hela landet då jag valt att prioritera arbetsuppgifter före geografisk placering de första åren nu. Jag trivs dock väldigt väl i Skåne och tanken är nog Malmö när jag fått lite erfarenhet och kan slåss om de kul tjänsterna även här ;)

Jag bor mitt mellan Flen och Katrineholm ute på landet med skogen, åkrarna och sjön in på knutarna. Jag är född och uppvuxen i Eskilstuna, flyttade från ett villaghetto i utkanten på den stan :wtf: och gjorde ett "gästspel" 3 år i ett torp nära Flen innan jag köpte den här fuskbyggda och övergivna brädhögen för taxeringsvärdet. Mitt ställe går under benämningen "skamfläcken" för kåkarna är fuskrenoverade och faller sakta ihop. :laugh: Renovering av det som går, dvs. allt utom bostadshuset pågår i etapper och kåken blir värme så småningom när grannen slår skopan i taket på kartongen. :p

Det är lite kul att jag hamnade här för torpet min mamma är född i ligger bara 15 minuter bort så man kan säga att cirkeln är sluten, mina morföräldrar arrenderade här ute och kommer från trakten innan dom slutade med ställe och flyttade till Eskilstuna och sen gör jag det omvända. :D

Jag har inga planer på att flytta härifrån, förresten så hindrar grannarna mig för vem ska då fixa trasiga bilar, tvättmaskiner, övriga tekniska prylar och vara hästvakt? Så, nä, flytta går inte, dessutom har jag världens bästa grannar. :love: Imorgon tex. så ska jag dit på middag för dottern har tagit studenten och eftersom grannen "adopterat" mig så är det ju självklart att jag ska med bland den övriga släkten, och då blir det MÅNGA på festen, som vanligt alltså. :)
Egen släkt har jag, en drös kusiner, men vi har aldrig umgåtts och dom flesta gick i särskola och är mer eller mindre efterblivna.

Jag har 7 km. till närmaste affären som även är paketutlämning (svindyra Tempo) och knappt 2 mil till Flen eller Katrineholm, 20 minuter till Malmköping, 45 minuter till Eskilstuna, Nyköping och Norrköping och en dryg timme till Stockholm (vad jag nu ska där att göra) :angel: samt 45 minuter till kusten, alltså Östersjön så jag bor ju väldigt centralt och mitt i liksom.

• Gilla
Reactions: Sar
Jag bor på en tropisk ö i Australien sedan 2 år tillbaka. Skulle jag flytta tillbaka till Sverige skulle jag nog överväga att starta företag och då också bo i Åre. Om inte tror jag på Dalarna någonstans.
Skulle inte bo i min hemstad även om den kanske är trevlig så är den inget för mig längre.

Jag bor några tunnelbanestationer väster om Stockholm city. Trivs fantastiskt bra med vattnet, ridskola och 4h gård runt knuten. Fast egentligen vill vi båda bo i hus och ska flytta några mil norrut, till området jag är uppväxt i, så fort vi får råd.

Jag bor i Värnamo och har bott i kommunen i många år (5 år i tätorten) och lämnar den sällan, men vill jag besöka andra platser går det bra med tåg och bussar i de flesta riktningar.
Tror inte jag kommer flytta härifrån.

Jag bor i huset jag växte upp i (jag är enda barnet så jag ärvde det när pappa dog). Ligger i byhåla utanför Falun.

Tidigare när jag pluggade i U-a skulle jag aldrig flytta hem (mina minnen från tonåren är väl inte helt behagliga), jag skulle inte jobba norr om Dalälven och jag skulle bo i en stad.

Jag bor som sagt i föräldrahemmet, har spenderat mycket av min arbetstid i Norrland plus att karln bor där och jag dör lite inombords vid tanken på att bo i en stad igen :D

Mentaliteten i sådana här småbyar är speciell och inte alltid angenäm. Dock tycker jag att tonen här har förändrats till det bättre jämfört med när jag växte upp. Det har flyttat in nytt, yngre folk som helt enkelt har gjort byn vänligare. Jag hör ju inte till de som anser att man måste ha bott här i tre generationer för att bli den del av gemenskapen och det har som sagt blivit bättre.

Naturen här är bedövande vacker, det är ett av de vackraste ställena jag vet.

Jag flyttade från hemorten Gislaved 2008 för studier i Skara. Stannade kvar i Skara ett tag, flyttade till Stenstorp ett par år och nu bor jag i Falköping sen ett år tillbaka. Om två veckor lämnar jag Falköping och flyttar ut på landet mellan Skara och Falköping.
Jag trivs bra här. Det var mycket därför jag blev kvar i trakterna. Har ingen önskan att flytta till Gislaved igen.

Bodde de första åren i Malmö innan mina föräldrar bestämde sig för att lämna och bo i hus på landet. Skulle inte vilja byta bort min uppväxt för jag tyckte den var bra, men jag kommer aldrig vilja bo så långt ifrån kollektivtrafik och affärer igen. Umgicks väldigt mycket med grannarna och lekte med grannbarnen på somrarna (vi var ungefär i samma ålder) och våra föräldrar hade en del fester ihop. När jag träffade min sambo flyttade vi ihop inne i Malmö och efter några flyttar hade vi bytt ut centrala Malmö mot södra. När vi fick barn ville vi lämna stan och flyttade till en grannkommun till den jag växte upp i. Vi trivs jättebra här, ute på landet men ändå nära till kollektivtrafik, motorväg, affärer, köpcentrum och hästen. Som det ser ut nu kommer vi inte flytta på ett bra tag :)

Född i Leksand , flyttade till en ny utanför Skellefteå när jag var ett år. Bodde där till efter gymnasiet då jag flydde söderut, blev en by utanför Bollnäs. Saknade folket hemma och återvände ganska fort. Nu köpt gård bredvid skeå-älven. Nöjd med allt utom klimatet. :p

Har nog aldrig känt mig lockad av en stad. Hellre södra Sverige för att slippa vinter.:D

Liknande trådar

Samhälle Ponera att en person försvinner i området där du bor. Kan du tänka dig att hjälpa till att söka efter personen ? Jag tänker organiserade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 658
Senast: co-SMAD4
·
V
Juridik & Ekonomi Såg tråden Boendeekonomi är jättekul! och kom på att jag skulle vilja höra från andra eller före detta villaägare, vad man ska ha för...
Svar
8
· Visningar
553
Senast: Jahopp
·
Kropp & Själ Jag är lite nyfiken på hur det ser ut runt om i landet, då jag själv upplevt att den vård man erbjuds kan variera väldigt beroende på...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
2 907
Senast: corzette
·
Däggdjur I min del av landet finns det inte vilda kaniner. Tydligen så har dock en del tamkaniner lyckats överleva i det vilda och blivit...
Svar
13
· Visningar
1 460
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad läser du just nu?
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Parfym

Hund, Katt, Andra Djur