Sv: Vart är vår sport på väg?
Jag tycker nog inte att man kan skylla brister i hästhållning på tillgången till inackorderingsmöjlighet.
Om man inte kan erbjuda hästen ett bra hästliv med de möjligheter som man har så skall man nog inte ha häst.
Jag börjar bli nyfiken på vad du använder dina hästar till. För enligt dig så ska man inte rida, träna, tävla eller göra någonting annat med dem....eller får man bara göra det om man har sina hästar på lösdrift?
Ursäkta sarkasmen men....du hårddrar allting så att det framstår som att alla vi som har hästar på box inte förstår bättre...som Lobelia sa, alla har inte tillgång till egen gård. Alla kan inte påverka till 100 %, speciellt när man är inackorderad. Ja visst är det då ägarens ansvar att se till att hästen hamnar på ett så bra ställe som möjligt!
Så enligt dig skulle jag inte ha häst menar du....
För jag har inte tillgång till lösdrift. Jag tar mig själv som exempel igen eftersom jag inte kan tala för hur andra har det..
Låt oss säga så här: Där jag bor finns det inte alltför många islandshäststall att välja på. Alternativet är att stalla upp i blandstall eller storhäststall. Där brukar det också finnas bättre träningsmöjligheter med ridhus tex. Men jag har valt att inte göra det. Hästarna går in kl 5-6, står inne till 9 morgonen därpå. Ganska små hagar..ja typiska storhäststall.
Jag har haft turen att hitta ett litet mysigt privatstall. Det ligger avsides, finns inget ridhus, närmsta bana ligger 10 min bort...det är lite jobbigt att pendla ca 4 mil flera ggr i veckan (åker direkt från jobbet)....finns stall närmare där jag bor. Men jag valde att stå där för att jag ville ha det så bra som möjligt för hästarna. Känns jättebra att de ständigt har att tugga på, de får halm som tillskott vilket gör att de under dagen går och plockar hur de vill. De har ett skogsparti i hagen dit de gärna går och gnager på kvistar eller bara för att komma undan solen på sommaren eller vinden på vintern. De kan ta sina galopprace när de vill, upp och ner för backarna. De får utlopp för sina naturliga beteenden vill jag påstå. Annars skulle jag ha två sura griniga hästar med glanslösa pälsar och trötta ögon. Det har jag INTE.
Det finns heller inga lösdrifter härikring, jo på granngården som har turridningar mm. Men där skulle jag aldrig ställa min häst. De har i mitt tycke för många hästar på för liten yta. Hästarna får dessutom inte fri tillgång på grovfoder, de får sina matportioner några ggr om dagen. Så de går alltså ute dygnet runt, men har inte möjlighet att tugga hela tiden. Då tycker jag "mitt" stall är mycket bättre.