Vart är vår sport på väg?

Sv: Vart är vår sport på väg?

De praktiskt taget bor i hösilagebollen.

Vissa klättrar t.o.m. upp och lägger sig i bollen.
Jag har slutat med boll, det blev för grisigt.

Men det är fortfarande inte bättre med plats i en box.
Där så kan man ju inte placera något mer än 3m från något annat.
Och vad skall hästen ta sig för på en yta av 3mx3m under alla de timmar som är mellan att nattfodret tar slut och morgonfodret delas ut?

Ständig boxvistelse är det då ingen som förespråkar, hua ligen säger jag. Däremot så räcker det inte med en rasthage om man vill att hästen ska röra igång sin ledvätska, sen pratade I_U om en hage på 20x20 m i ett tidigare inlägg och faktiskt är en sådan hage ej heller tillräcklig för att få igång ledvätskan. Men vill man däremot bara att hästen ska få lufta näsan så räcker det ju naturligtvis, men jag antar att det inte är det man är ute efter när det gäller hage.

Ska vi sedan se till helheten så är det inte bara ledvätskan man ska stirra sig blind på, en häst måste ju få ta lite längre galopp sträckor för att få möjlighet att ventilera sig även utan ryttare också och det kan ju bli svårt vid väldigt små hagar.
;) För mej är en vettig rasthage minst ett hektar.

;) För mej är en vettig rasthage minst ett hektar.

(Det stavas mig.)

För dig ja.
Men frågan är vad det är för hästen?
Om man skall hitta minsta möjliga behov för att fysiologin skall få sitt.
Där finns ju en gräns för när det blir för trångt, för liten möjlighet till naturligt beteende och rörelse i frihet och för mycket av arbete under press.
För att hästen rent fysiskt skall må bra.

Där så kommer magsåren, förslitningsskadorna och psykisk obalans.
Hästen får kolik, kolit, spatt, kotledsinflammationer och diverse andra lidanden inklusive autoimmuna av stressen.

(Det stavas mig.)

För dig ja.
Men frågan är vad det är för hästen?
Om man skall hitta minsta möjliga behov för att fysiologin skall få sitt.
Där finns ju en gräns för när det blir för trångt, för liten möjlighet till naturligt beteende och rörelse i frihet och för mycket av arbete under press.
För att hästen rent fysiskt skall må bra.

Där så kommer magsåren, förslitningsskadorna och psykisk obalans.
Hästen får kolik, kolit, spatt, kotledsinflammationer och diverse andra lidanden inklusive autoimmuna av stressen.
Är det något du inte förstår med ordet "minst" :D
Så tror jag du inte gillar att ha nån som håller med DEJ ;-)

Är det något du inte förstår med ordet "minst" :D

Jag tror att det fungerar med mindre.
Särskilt om man t.ex. kör varianten Active Stable.
Vad jag vet så har man bara sett problem med hästar på mycket små ytor typ box.

Nu så är det f.ö. storm i Förbundet.
Se under nyheter.

Men det är ju det som blir i samband med en tävlingshelg.
Plus inspärrandet i transporten i många timmar för resan till och från tävlingsplatsen.
Och till vardags så blir det lätt 16 timmar på box per natt.
16 timmar är länge för ett djur skapat för ständig rörelse.

Det tror jag inte alls är nödvändigt.
Inte med tanke på hur kapplöpningshästar klarar av sitt arbete.

Vilken fysiologi skulle det vara som gör att ventileringen sker sämre med ryttare på ryggen?

Nu har ju jag besökt tävlingsplatser, och det är nog få som låter sin häst stå i boxen under hela tävlingshelgen. Säkert inte alla, men oerhört många promenerar sina hästar flera gånger per dag och på vissa tävlingsplatser kan det ibland finnas hagar som lånas.

Jag tror nog att det är oerhört få inom vår sport som låter hästen stå på box i 16 timmar, tycker mig ha ett brett kontaktnät och det förekommer inte på dessa stallar men självklart utesluter inte det att så förekommer.

Nej vi pratat inte om fysiologin utan den regel som du hänvisade till att hästen ska kunna få röra sig i fritt tillstånd i önskad gångart och då kan ju jag tycka att det är bra om hästen får ta lite mer än två galopp språng innan den måste sakta ner och stanna. Det känns ju lite mer naturligt faktiskt.

ska hästen ha möjlighet att inte bara smörja leder utan också hålla muskler och kondis igång krävs det minst ett hektar.

Vilket ju då motsäger Boj's påstående om att det skulle vara onaturligt för hästen med fri tillgång på grovfoder.
Den är skapad för att äta hela tiden.

Åhå, var har jag skrivit det att det är onaturligt?

Däremot är de skapade att leta mat, inte att ha obegränsad tillgång.

Nä men vi kan vara överens om att hästens naturliga beteende är att vara i rörelse c:a 20 tim dygnet och äta under den tiden. Man måste nog då ha en stark självsuggestion för att tro att stå timmar i box är bra för hästen :crazy:

Jag håller med om att det är naturligt för hästar att röra sig mest hela tiden, däremot finns det tillfällen då det är att föredra att ha hästen inne i box. Man måste dels vara realistisk, alla äger inte en gård och kan välja exakt hur hästhållningen ska vara, man ställs inför olika alternativa möjligheter till uppstallning. Då är det inte självklart att lösdriften är det bästa alternativet, det kan finnas andra nackdelar som gör det till ett omöjligt val. Det kan vara allt ifrån fordringsrutiner, hagarnas skick, pris avstånd, säkerheten, möjlighet till uppstallning vid sjukdom mm, som gör att lösdriften blir väldigt oatraktiv både ur mänskosynpunkt och hästsynpunkt jämfört med ett stall med bra förutsättningar förutom att det inte är en lösdrift.

Det finns dock tillfällen då uppstallning är bra, t.ex om hästen inte får i sig nog med mat i en lösdrift t.ex gamla hästar med dåliga tänder, när hela trakten badar i lera och normalt torra hagar mer liknar gyttjebad, när det är svinkallt och hästen behöver torka upp efter en ridtur. Verksamhetshästarna i närheten hade det hemskt, de stackarna har tillbringat så där en 1-2 månader uppstallade på nätterna, dels för att en del fick mugg och annat skräp av leran och sedan för att det var en -20 - -30 på nätterna och inte lämpligt för svettiga hästar. Övriga året går de ute dygnet runt (ja utom några timmar i samband med ridning) och har fri tillgång till mat.

Man kan undra hur det är ställt med den häst som hellre står på 3x3 m än går ute i tillräckligt stor och omväxlande hage med artfränder :eek:
Snacka om taskig barndom:cool:

Men de alternativen kanske inte finns, ska man slakta hästen då, sälja är knappast ett alternativ för det ger inga garantier? Eller ska man gör a det bästa av situationen och välja det bästa möjliga alternativet av tillgängliga (och då menar jag knappast uppstallad 24/7)?

Rolle, som inte heller begrep bättre förr i tiden ;)
Om det vore så väl att om jag bara jag förstod så skulle den perfekta lösdriften materialisera sig precis utanför dörren ;).

Eller i alla fall 18 timmar om dygnet...

Det jag tror Boj menade, eller så var det jag tolkade det i alla fall är att "risken" med att ha hästarna på lösdrift är att om man utformar det hela fel, så lägger man ut en stor hösilageboll, placerar vattentunnan någon meter därifrån, så står, äter, och skiter hästarna i princip på samma ställe. De praktiskt taget bor i hösilagebollen.

Och det är ju alldeles korrekt tolkat, för gemeneman innebär det en överviktig häst vilket absolut inte är naturligt och sedan för det faktum att i det fria så står det inte höbalar utplacerade som de stoppar näsan i. För många verksamhetshästar så funkar det, men det beror också på att de inte står där 24/7 och arbetar avsevärt mycket mer än privat hästen i allmänhet likaså ston med föl och unga växande hästar under en period.

Numera har många inspektörer också börjat titta på hästarna ser ut i just hullet, övervikt kommenterades men hos just oss fick vi inget återbesök pga det.

Det går ju att lösa fordringsfrågan utan fri tillgång, och ändå ha nöjda och glada hästar.

... den regel som du hänvisade till att hästen ska kunna få röra sig i fritt tillstånd i önskad gångart och då kan ju jag tycka att det är bra om hästen får ta lite mer än två galopp språng innan den måste sakta ner och stanna.

Det fungerar utmärkt på en yta av 20mX20m.
På hoppträningen så galopperade de tills att hästarna blev redigt uppvärmda på en sådan yta.
4 st på en gång var de bland alla hinder.
De som skriver reglerna har också fastslagit att det för reglernas del räcker med att man släpper hästen lös i ridhuset varje dag.
Det är en yta på 20mX40m vilket är betydligt större än 3mX3m.

ska hästen ha möjlighet att inte bara smörja leder utan också hålla muskler och kondis igång krävs det minst ett hektar.

Det finns det absolut inga belägg för.
Utan det går utmärkt att kompensera med motsvarande ridning eller körning.
Ingenting med ryttare eller vagn hindrar konditions eller muskelträningen.

Jag tycker nog inte att man kan skylla brister i hästhållning på tillgången till inackorderingsmöjlighet.
Om man inte kan erbjuda hästen ett bra hästliv med de möjligheter som man har så skall man nog inte ha häst.

Tillfälliga lösningar p.g.a. väder är en sak men att regelmässigt frångå hästens naturliga behov skall man inte tillåta sig att göra.
Att låsa in hästen på box större delen av dygnet i brist på hagar t.ex.
Att stalla in svettiga hästar eller hästar som fått problem med hovar av leran är ju att lösa ett behov som hästen har.
Då så stallar man in för hästens skull - jmfr sjukvård.
Att stalla in för att man inte hittar ett bättre alternativ är en helt annan sak.

Alla uppräknade problem går att lösa även med lösdrift. Problemet är att många sitter med skägget i brevlådan så att säga :crazy:
Man har skaffat gård som inte passar för hästhållning eller har för många hästar för den yta man disponerar. Men jag tror det är viktigt att få in i folks medvetande att ingen kompromiss i hästhållningen ska drabba hästen, då kanske folk begriper att inte köpa gårdar med 20 boxar och 2 ha mark :eek:

Jag tror att vi successivt måste förbättra hästhållningen genom att öka medvetandet och kunskapen hos hästfolk om hästens naturliga behov.
Jag tror det kan vara svårt, dock inte omöjligt, att vänja vissa box-hästar att vistas ute som är naturligt för dem, om man presenterar alternativet på ett bra och riktigt sätt, både för hästen och hästmänniskan;)

Men som sagt, det är nog många som kommit på att de inte har möjlighet att erbjuda det då gården inte är anpassad för hästhållning efter hästens naturliga förutsättningar. Då är man kanske benägen att tro att hästen trivs bättre i box och utan socialt umgänge i grupp för att förtränga det egna tillkortakommandet i hästhållningen. Om man inte har möjlighet, antingen på grund av kunskap eller praktiska omständigheter, så söker man argument för att hålla hästen instängd i timmar istället för att aktivt försöka lösa problemet utefter hästens behov. Det kostar, pengar och/eller arbete att hålla häst på hästens villkor, det måste man ha klart för sig :crazy:

Det har alltid funnits lika mycket hästvett i världen, men det är hästen som står för merparten.

Rolle :)
IpL

Vissa klättrar t.o.m. upp och lägger sig i bollen.
Jag har slutat med boll, det blev för grisigt.

Men det är fortfarande inte bättre med plats i en box.
Där så kan man ju inte placera något mer än 3m från något annat.
Och vad skall hästen ta sig för på en yta av 3mx3m under alla de timmar som är mellan att nattfodret tar slut och morgonfodret delas ut?

Ja de kan verkligen vara påhittiga....och nej, visst är det inte bättre med box. Men jag ställer hellre min häst i box än i en icke fungerande lösdrift så den får rötiga hovar och aldrig kan torka upp....mina hästar står inne, jag har inget eget stall. De kommer ut vid 7 på morgonen och in vid 22 så det är ändå ok tycker jag eftersom att de även har halm att tugga på föruom kvällsmålet. De står aldrig på tomma magar. Är dessutom inte hysteriskt hugnriga på morgonen heller, eftersom de tuggat hela natten...de går ut själva på morgonen och in själva på kvällen, vi öppnar bara dörrarna. Det går alltid lugnt och trevligt till, de vet vilken box de ska till. Detta hade aldrig fungerat om de hade varit hysteriskt hungriga vid in - och utsläpp.

Men jag ställer hellre min häst i box än i en icke fungerande lösdrift så den får rötiga hovar och aldrig kan torka upp....

Men det måste ju vara hus i en lösdrift.
Med en torr bädd och tak över huvudet.
Samt lika mycket plats per häst som i en box.

Hästarna går in när det är dåligt väder.
Oavsett när detta väder inträffar på dygnet.

Jag tycker nog inte att man kan skylla brister i hästhållning på tillgången till inackorderingsmöjlighet.
Om man inte kan erbjuda hästen ett bra hästliv med de möjligheter som man har så skall man nog inte ha häst.

Jag börjar bli nyfiken på vad du använder dina hästar till. För enligt dig så ska man inte rida, träna, tävla eller göra någonting annat med dem....eller får man bara göra det om man har sina hästar på lösdrift?

Ursäkta sarkasmen men....du hårddrar allting så att det framstår som att alla vi som har hästar på box inte förstår bättre...som Lobelia sa, alla har inte tillgång till egen gård. Alla kan inte påverka till 100 %, speciellt när man är inackorderad. Ja visst är det då ägarens ansvar att se till att hästen hamnar på ett så bra ställe som möjligt!

Så enligt dig skulle jag inte ha häst menar du....:crazy:För jag har inte tillgång till lösdrift. Jag tar mig själv som exempel igen eftersom jag inte kan tala för hur andra har det..

Låt oss säga så här: Där jag bor finns det inte alltför många islandshäststall att välja på. Alternativet är att stalla upp i blandstall eller storhäststall. Där brukar det också finnas bättre träningsmöjligheter med ridhus tex. Men jag har valt att inte göra det. Hästarna går in kl 5-6, står inne till 9 morgonen därpå. Ganska små hagar..ja typiska storhäststall.

Jag har haft turen att hitta ett litet mysigt privatstall. Det ligger avsides, finns inget ridhus, närmsta bana ligger 10 min bort...det är lite jobbigt att pendla ca 4 mil flera ggr i veckan (åker direkt från jobbet)....finns stall närmare där jag bor. Men jag valde att stå där för att jag ville ha det så bra som möjligt för hästarna. Känns jättebra att de ständigt har att tugga på, de får halm som tillskott vilket gör att de under dagen går och plockar hur de vill. De har ett skogsparti i hagen dit de gärna går och gnager på kvistar eller bara för att komma undan solen på sommaren eller vinden på vintern. De kan ta sina galopprace när de vill, upp och ner för backarna. De får utlopp för sina naturliga beteenden vill jag påstå. Annars skulle jag ha två sura griniga hästar med glanslösa pälsar och trötta ögon. Det har jag INTE.

Det finns heller inga lösdrifter härikring, jo på granngården som har turridningar mm. Men där skulle jag aldrig ställa min häst. De har i mitt tycke för många hästar på för liten yta. Hästarna får dessutom inte fri tillgång på grovfoder, de får sina matportioner några ggr om dagen. Så de går alltså ute dygnet runt, men har inte möjlighet att tugga hela tiden. Då tycker jag "mitt" stall är mycket bättre.

Men det måste ju vara hus i en lösdrift.
Med en torr bädd och tak över huvudet.
Samt lika mycket plats per häst som i en box.

Hästarna går in när det är dåligt väder.
Oavsett när detta väder inträffar på dygnet.

Ja precis och de lösdrifter jag sett har INTE HAFT DET, alltså har det varit icke-fungerande lösdrifter. För små hus tex. samt för trångt vid utfodringsstället mm. Hur många ggr ska man behöva upprepa samma sak...suck. Som jag sa förut, jag gillar lösdrifter och skulle själv ha min häst så om det fanns här där jag bor. Det gör det inte. Så jag får väl sälja hästarna då....

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 860
S
Islandshäst Allt fler blir irriterade på de otroliga registreringkostnader (8750 kr!!!) :confused: som SIF lägger på att regga en islandshäst efter...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
29 563
Senast: Blossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar