Sv: Vart är vår sport på väg?
Ja du...jag kan ju bara tala för mig själv...själv har jag aldrig varit borta över en hel helg och tävlat. Det har varit endagarsresor jag gjort med mina hästar. Jag har med mig det egna höet, tar med rejält så det finns hela dagen, tar med mig vatten, lägger betfor i blöt, ser till att hästen dricker ordentligt, och äter. Promenerar runt med hästen om det blir lång väntan mellan uttagning och final, undantaget var förra sommaren på MÖRS sommarlätta då det VRÄKTE ner regn hela dagen, ni som var där vet att det som gällde för hästar och människor var att krypa in i bilen, och lasta hästen i transporten, vissa tappra hade sina hästar i hagen, jag hade inget material med mig den dagen. Jag kan lugnt påstå att min häst inte fick några men av den dagen, jag höll honom torr hela tiden, han hade mat och vatten mm mm...Jag försöker helt enkelt se till att hästen har det så bra och lugnt som möjligt även om man är i annan miljö.
Hur magsäcken fungerar vet jag, mina hästar har ständig tillgång till grovfoder för just magarnas skull (hösilage + halm att tugga på). Därför tar jag alltid med mig tillräckligt med grovfoder.
Om jag någon gång skulle vara borta över en helg med min häst skulle jag göra samma sak, tycker det är superviktigt att ta hand om sin häst även om man är borta under tävling. Extra viktigt att värma upp/skritta av/varva ner, just för att hålla igång hästen. Som sagt har jag ingen erfarenhet av stora tävlingshelger, men en dag borta på tävling så gör jag i alla fall det så trevligt för hästen som möjligt.
Sen hur elitryttarna gör med sina hästar under tävlingshelgerna vet jag inget om. Det finns säkert både noggranna och ickce noggranna även där....
Jag minns att jag förra året reagerade på en ungdomsryttare på en nationell tävling på våren, h*n hade ridit en final, hästen hade skött sig exemplariskt, det var varmt, hästen var rejält svettig, kort och gott den hade gjort ett jäkla bra jobb....när ryttaren var klar gick denne och ställde sig och snackade med några, utan att ta hänsyn till att hästen stod bredvid och var knappt avskrittad...sånt retar mig nåt oerhört...sedan jag var liten fick jag det itutat i mig att först tar man hand om hästen, sedan sig själv. Som tack för jobbet så fick hästen alltså stå och vänta medan ryttaren pratade strunt, istället för att den fick belöning i form av nedvarvning, rykt, mat vatten osv...det fick den väl sen kanske, men just det att h*n bara gick rätt ut från ovalbanan och gick och ställde sig och pratade. Nej det tycker jag inte är gott hästmannaskap.