Vart är svänglarna??

S

Svanhild

Undrar lite smått när jag kikar på våra gamla vagnar vi har till museet vart svänglarna finns? Vissa vagnar har krok för svängel men många verkar inte haft svängel alls? Drog de helt enkelt allt i skaklarna? Hålen i skaklarna ser ju oftast ut som för selstickor o då antar jag att de drog i skaklarna oxå? Hur fel eller rätt resonerar jag?

Sv: Vart är svänglarna??

antagligen rätt...tyvärr. :) Har kikat på flyinges vagnkammare och vissa har helt enkelt inte sele. Men många hade separata skaklar och kanske var dem rekade?

Kan det vara så att de där vagnarna jag tänker på var "bonnvagnar" o de var ju vana att köra sina hästar i skogen o jordbruket med bara skaklar o då byggdes vagnarna med bara skaklar för att bönderna skulle kunna köra på samma sätt när de finkörde?

De finare vagnarna till herrgårdar o finfolk är ju oftast utrustade med svänglar... är svänglar o draglinor de fina folkens anspänning?

Svänglar och draglinor verkar som det var väldigt sällsynt förut, men ibland användes åtminstone rekade skaklar.

Brukar kika på alla bilder jag hittar på "gamla" körekipage och har hittills inte hittat en enda med draglinor och svängel.

/M

Senast ändrad av en moderator:

Jo men överlag va det så att svänglar å draglinor va sällsynta på vagnar.
Men till finkörning kanske man använde svängel för att vagnen inte ska gunga så mkt, måste ju va fler än jag som retar mig på det, om inte blir sjösjuka haha:p

Har två äldre trillor, två gamla giggar, en dyngkärra. Nu rotar jag inte ute i skjulen men man kan ju kolla sen. På en vet jag det sitter svängel, men den kanske är ditsatt senare?

jag har en gammal trilla från troligt början på 1900 tal och den sitter det iaf. svängel på och jag tror att den satt där från början....

Från mina bildstudier av Stockholm på gamla dar.
På en bild kan jag se ett femtiotal hästar vid kajen där de ska hämta gods som kommit med båt. Det är tunnor, ved, säckar, stora buntar med takspån och nåt som ser ut som stora rullar med tjärpapp.
En- och tvåaxlade vagnar.
Alla har lokselar med bågdäckel eller selkrok.
Jag ser inga förspända par med draglinor och svängel. Inga har parstänger. Istället har de skakelreden.
Några enbetshästar har svängel och draglinor.
Alla har selpinnar av trä.
Ingen har skygglappar.
Några har fäst bettet i sidostycket med typ karbinhake.

...nu drar jag mig till minnes den gamla boken om småland och ölands hästfolk förr, och på ALLA bilder jag sett på fattiga stenbärande ölänningar används draglinor.
Och faktiskt, i de flesta filmer från förr tycker jag mig se draglinor. Så där skiljer ju sig jag från er övriga.
Jag för noggrann huvudstatistik på just sånt.

Nu har jag pratat med en gammal klok man igen:)

Han berättar att det så gott som alltid kördes UTAN draglinor i Värmland o regionen kring Värmland. Det är som jag sagt lite tidigare de fina folken som hade landå, viktoriavagn, promenadvagn osv som körde med draglinor. Med andra ord två olika anspänningar för bönder o finfolk härikring i alla fall.

Han berättade om selkroken att den ofta kallades för giggdäckel. Det har vi ju redan konstaterat i tråden där vi diskuterar däcklar. Detta för att det svajar mindre. Han sa dock att man inte kan dra för snabba slutsatser för vagnar producerades på ett ställe o fraktades o såldes till ett annat så man måste titta på varje exemplar för att se hur det körts o m det kanske funnits svängel från början. De drogs på olika sätt med dragpunkten på olika ställen osv...

En fråga får svar o 10 nya dyker upp:p

Då verkar det alltså vara lokala avvikelser vad gäller svänglar med. Runt stockholmstrakten där jag bott en kort tid verkar svängeln finnas på de flesta gamla vagnar, svänglar hittade jag lite varstans i ladorna med, de låg i bråte.

Och på öland användes svängel till lokselen så gott som alltid verkar det som, tom till flakvagnar man körde ut skit med eller hämtade upp sten med. Ska se om man kan scanna bilderna någon gång.

Fick en bild av Nordtravare att publicera

En Thulingigg

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 740
Senast: Grazing
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 752
Senast: Enya
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 656
Hundhälsa Hej jag undrar om det är någon annan som gett librela till hund för smärta och vad ni valt att istället ge nu när librela är...
Svar
12
· Visningar
11 909
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka