Vart är alla bondkatter?

MrsScabtree

Trådstartare
Jag har som smått börjat kolla på gård , en dröm som jag hoppas besannas under inom en 2 års period... och drömmen är ju då att ha en massa mysiga stallkatter :) . Jag är i huvudsak en maine coon människa, men har alltid förtjusats av "bondkatter". Nu till saken, jag har kollat blocket och en massa andra annonssidor för att bara "på kul" se vad det finns för utbud av kattungar..och det är så få? Vad beror detta på? De flesta annonserar ut rasblandningar vilka iof kan vara charmiga..men jag vill ju ha änna riktiga bondisar.Hur fick ni tag i era bondkatter?

Sv: Vart är alla bondkatter?

Jag har som smått börjat kolla på gård , en dröm som jag hoppas besannas under inom en 2 års period... och drömmen är ju då att ha en massa mysiga stallkatter :) . Jag är i huvudsak en maine coon människa, men har alltid förtjusats av "bondkatter". Nu till saken, jag har kollat blocket och en massa andra annonssidor för att bara "på kul" se vad det finns för utbud av kattungar..och det är så få? Vad beror detta på? De flesta annonserar ut rasblandningar vilka iof kan vara charmiga..men jag vill ju ha änna riktiga bondisar.Hur fick ni tag i era bondkatter?

Jag är nästan helt säker på att majoriteten av de som saluförs som blandraser inte är det på riktigt utan antingen saluförs som det pga okunskap eller på rent lureri.

Jag är nästan helt säker på att majoriteten av de som saluförs som blandraser inte är det på riktigt utan antingen saluförs som det pga okunskap eller på rent lureri.

Säger det samma. Långhåriga kattungar är så gott som alltid "Norskskogkattblandning".

TS; Det finns gott om bondkatter/huskatter, oftast finns annonserna i lokaltidningar eller på gratissajter. Det knepiga är att hitta någon som tagit sig "omaket" att vaccinera, avmaska, chipmärka och undersöka ungarna. Jag råder dig dock att göra det, för huskattens status skull.

Håller med flera i tråden om att många katter säljs som renrasiga fast dom är bondkatter. En tjej på skolan har enligt henne själv 3 norska skogkatter och nyfiken som jag var frågade jag om vem som fött upp dom då sonens farföräldrar fött upp norsk skogkatt. Men nej nej dom var inte registrerade men enligt henne är alla långhåriga katter norsk skogkatt. (stackars min Cecilia som faktiskt har stamtavla på att hon är en Helig Birma ;))

Min bondkatt/huskatt kommer ifrån djurens vänner i Skara och är favoritkatten av flera i min omgivning. Trots en helt okänd bakgrund så är denna katt med på precis allt , från att klippa klor till att plocka stygn. Partisk som jag är så är det den goaste katten jag träffat.

Ett tips är att kolla på olika djurhem :idea:

Tja, jag har bara behövt öppna dagstidningen för att hitta annonser på de bondkatter jag har haft.

Har du svårt att hitta bondkatter via annonser går det säkerligen att finna dem hos katthem.

Säger det samma. Långhåriga kattungar är så gott som alltid "Norskskogkattblandning".

Det där går verkligen i vågor. För 10 år sen var "alla" långhåriga Angorablandningar, nu är "alla" långhåriga Norks skogskattsblandningar. Undrar vad som blir härnäst?

Edit: Dom blå korthåriga har en förmåga att börja bli ryssblandningar också.

nu är "alla" långhåriga Norks skogskattsblandningar. Undrar vad som blir härnäst?

Dom heter Norsk Skogkatt utan s

"Heter det verkligen Norsk Skogkatt?
Ja, varför heter det inte Norsk Skogskatt (med ett s i mitten)? Rasen kommer från Norge och där heter den Norsk Skogkatt. Vi har i Sverige valt att använda samma namn." taget ifrån http://skogkattslingan.com/svenska/faq.htm

Sen har du även från Sveraks egna hemsida
http://www.sverak.se/SVERAK/Om_katt/Raser/NFO.htm

Det där går verkligen i vågor. För 10 år sen var "alla" långhåriga Angorablandningar, nu är "alla" långhåriga Norks skogskattsblandningar. Undrar vad som blir härnäst?

Jag har en kompis som alltid säger att hennes katt är vildkatt, roligt, brukar jag tänka som tror hon skojjar.

För några dagar sedan fick jag klart för mig att de som sålde hennes söta huskatt till henne hade marknadsfört ungarna som "äkta nordiska vildkatter" och tagit 4000:- för den. :eek:

Dom heter Norsk Skogkatt utan s

"Heter det verkligen Norsk Skogkatt?
Ja, varför heter det inte Norsk Skogskatt (med ett s i mitten)? Rasen kommer från Norge och där heter den Norsk Skogkatt. Vi har i Sverige valt att använda samma namn." taget ifrån http://skogkattslingan.com/svenska/faq.htm

Sen har du även från Sveraks egna hemsida
http://www.sverak.se/SVERAK/Om_katt/Raser/NFO.htm

Det MissFideli menar är att annonsörerna som säljer dessa katter skriver Norsk skogskatt i annonsena.

Vissa är till och med så fräcka att de försöker hävda att Norsk skogkatt och Norsk Skogskatt är två skilda raser.

ah okej då fattade jag fel. Ledsen MissFideli :o

Jag tycker det är för vanligt att se folk stava det norsk skogskatt. Ja en gammal tjejkompis till mig köpte en sk renrasig norsk skogskatt utan stamtavla och tyckte att jag skulle prata med min sons farföräldrar om dom ville låna hankatten innan han kastrerades. Försökte förklara för henne att dom måste ha stamtavla för att vara renrasiga men nej då det var visst en renrasig norsk skogskatt som bara kostat henne 10 kronor. Hon var mycket stolt över att ha köpt en så billig raskatt :grin:

Jag vet var världens bästa bonnkatter föds !
Stark jaktinstinkt och jätte mysiga i temperamentet.
De är så äkta bonnkatt man bara kan bli !
Har själv två stycken (dock inte fertila).

Ti hi. Jag "antar" att våran Frans är angora/perser/norsk skogskatt/maine coon/somali mfl..... fast egentligen är han
en stolt svensk blå långhårig bondkatt med vitt skjortbröst och vita tassingar. Expert på att ta skalbaggar och fjärilar, en riktig killer! ( självklart kastrerad och vaccinerad!!)

:devil:

/kt

KL

Ska klargöra lite saker, jag är inte ute efter raskattsblandningar oavsett om dessa katter som annonseras ut är "äkta" eller ej. Katthems katter hade jag mer än gärna tagit flera stycken, men tyvärr får ju dessa katter inte gå ute.

Europé har jag redan haft en, och jag älskar rasen, men även där brukar det vara så att man inte säljer som utekatt..eller har jag fel?

KL

Ska klargöra lite saker, jag är inte ute efter raskattsblandningar oavsett om dessa katter som annonseras ut är "äkta" eller ej. Katthems katter hade jag mer än gärna tagit flera stycken, men tyvärr får ju dessa katter inte gå ute.

Europé har jag redan haft en, och jag älskar rasen, men även där brukar det vara så att man inte säljer som utekatt..eller har jag fel?

Nej, få uppfödare säljer raskatter till utevistelse.

Men, katthemskatter kan man visst få sådana som får gå ute. "Vårat" katthem letar ibland hem åt katter som bott ute gå gott som hela livet, dessa är svåra att placera som innekatter.

Nej, få uppfödare säljer raskatter till utevistelse.

Men, katthemskatter kan man visst få sådana som får gå ute. "Vårat" katthem letar ibland hem åt katter som bott ute gå gott som hela livet, dessa är svåra att placera som innekatter.

Får och får? Kommer folk hem och kontrollerar eller? Om man bor så att det är lämpligt att katten kan vara ute så kan den väl få gå ut och in som den vill oavsett om det är en bondkatt eller siames?

Kastrerade katter brukar ju inte ha så himla stora revir.

/KT

Hur fick ni tag i era bondkatter?

Jag hittade mina fyra kattungar på jobbets parkering :crazy:

I alla fall i mitt län på Blocket så annonseras det om massor av hittekatter och omplaceringar. Att det kan vara så olika. Annars får du komma ner hit o hämta några ;)

Får och får? Kommer folk hem och kontrollerar eller?

Ja ibland. Har till och med varit med om att katter tagits tillbaka för att de släpptes lösa inne i "stan" - kontraktsbrott då ägarna skrivit under på att hålla dem som innekatter. Hur vanligt det är vet jag dock inte.

KL
Katthems katter hade jag mer än gärna tagit flera stycken, men tyvärr får ju dessa katter inte gå ute.

Beror nog på vilket katthem du kontaktar. Djurens vänner där jag köpte min bondkatt brydde sig inte om ifall det var innekatt eller utekatt , huvudsaken var att det var ett bra hem.

Liknande trådar

Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 920
Senast: Lager
·
Övr. Katt Hej, Det är så att jag och min sambo bestämde oss för att skaffa katt när vi flyttade ihop, det blev en kattunge från stället där jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 458
Senast: anna_panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar