Varslade barnfamiljer

Humelibumlan

Trådstartare
Lite konstig rubrik kanske..

Min bekantskapskrets har varit förskonad mot varsel o uppsägningar tills nu, nu varslar ett stort företag här, där många jobbar och det finns stor risk att flera kommer blir varslade o ev. förlora sina jobb..

Flera har barn o familj och vi bor i en småstad som det i stort sett inte finns möjlighteter att få jobb i..

Vad händer då?
Tvingas dessa söka jobb på annan ort?
Vad händer med dem som lever isär, men har gemensam vårdnad?
Kommer det resultera i massa vårdnas tvister?

Sv: Varslade barnfamiljer

vårdnaden har inget med boendet att göra, det är ju först vid separationer man eventuellt har vårdnadstvister.

Sen fungerar det väl utmärkt att veckopendla, om ena parten får jobb på annan ort.
Min gubbe veckopendlade de 4-5 första åren vi levde tillsammans och har även efter detta jobbat en hel del på orter relativt långt hemifrån. Och detta utan att vi varit tvingade av arbetsförmedling/a-kassa...

vårdnaden har inget med boendet att göra, det är ju först vid separationer man eventuellt har vårdnadstvister.

Sen fungerar det väl utmärkt att veckopendla, om ena parten får jobb på annan ort.
Min gubbe veckopendlade de 4-5 första åren vi levde tillsammans och har även efter detta jobbat en hel del på orter relativt långt hemifrån. Och detta utan att vi varit tvingade av arbetsförmedling/a-kassa...

Jo, det var dem som inte lever ihop jag menade när jag pratade om tvister.

Och visst kan några säkert veckopendla osv.
Jag undrade mest om man blev tvingad.

Vad sker om mamma o pappa får jobb på olika ort? Vem tar hand om barnen?

Det känns ju tufft för de familjer som drabbas, både sammanboende o isär, eftersom hela livet riskerar få en stor förändring..

Om föräldrarna får jobb på olika orter verkar det väl enklast att de flyttar till den ena av dessa orter så att en av dem pendlar.
Ja, man lär nog vara tvingad att söka jobb över hela landet, oavsett vad det medför för familjen.

Det spelar ju fortfarande ingen roll för vårdnaden om så den ena föräldern flyttar från Västerås till Korpilombolo, det är möjligen umgänget som kan bli lite krångligare.

Om föräldrarna får jobb på olika orter verkar det väl enklast att de flyttar till den ena av dessa orter så att en av dem pendlar.
Ja, man lär nog vara tvingad att söka jobb över hela landet, oavsett vad det medför för familjen.

Det spelar ju fortfarande ingen roll för vårdnaden om så den ena föräldern flyttar från Västerås till Korpilombolo, det är möjligen umgänget som kan bli lite krångligare.

Men nog spelar det roll, du kan ju inte bara ta barnet o flytta om man har gemensam vårdnad..
Är man då inet överrens så blir det ju enrätts tvist eller?

Jag försötår att du ser lösningar o det är ju bra.:)
Jag var mer inne på de problem i vardagen som folk kan tvingas till och konsekvens av det hela..
Sen kan man ju absolut se det som att det löser sig på olika sätt, men tyvärr kanske inte på de sätt som gör familjen lycklig..

Jag skulle t ex tycka det var fruktansvärt om jag blev tvingad flyttta eftersom jag inte bor med fadern till min son och han förmodligen inte skulle vilja att jag flyttade med sonen eller tvärt om, alltså han blev tvungen att flytta..
Vi vill båda ha ett vardagligt umgänge med vårat barn och möjligheten att träffa honom när man vill och vara en stor del av hans liv.
Så kontentan av det skulle bli att rätten antagligen skulle få bestämma vart sonen skulle bo.
Vet flera som har detta scenario framför sig om det vill sig illa..

Samma med sammanboende där den ena förälderna kan tvingas flytta o veckopendla o den andra då blir själv hemma med småbarn, djur och hus..

Så även om det går att lösa, så är det ganska fruktansvärt, iallafall i mina ögon.

Är själv varslad småbarnsförälder. För att ha rätt till a-kassa måste man söka jobb i hela landet. Men de första 90 dagarna får man göra undantag från den regeln om man har barn. Sen krävs speciella skäl för att slippa söka i hela landet. För mig räckte det med ett intyg från min läkare. Nu så fick jag ju jobb och var bara hemma i 2,5 månad. Men nu har jag 10 mil till jobbet men det funkar jättebra ändå. Jag jobbar dessutom heltid! Min make jobbar oxå heltid å våran son snittar 18 timmar/vecka hos dagmamma! Man ska inte vara kräsen. Bättre att ta ett jobb och fortsätta leta efter något närmre.
Bor annars i en liten stad och massor har blivit varslade från företagen på orterna i närheten.

Men nog spelar det roll, du kan ju inte bara ta barnet o flytta om man har gemensam vårdnad..
Är man då inet överrens så blir det ju enrätts tvist eller?

Jag försötår att du ser lösningar o det är ju bra.:)
Jag var mer inne på de problem i vardagen som folk kan tvingas till och konsekvens av det hela..
Sen kan man ju absolut se det som att det löser sig på olika sätt, men tyvärr kanske inte på de sätt som gör familjen lycklig..
Man har inte alltid möjlighet att välja lycka eller inte. Försörjningen måste nog ändå komma i första hand, vill man prioritera annorlunda så får man nog räkna med att vara utan A-kassan.
Det måste inte nödvändigtvis bli varken vårdnadstvist eller ens rättstvist, om ni som vuxna kan sköta det hela på ett snyggt sätt.
Jag skulle t ex tycka det var fruktansvärt om jag blev tvingad flyttta eftersom jag inte bor med fadern till min son och han förmodligen inte skulle vilja att jag flyttade med sonen eller tvärt om, alltså han blev tvungen att flytta..
Vi vill båda ha ett vardagligt umgänge med vårat barn och möjligheten att träffa honom när man vill och vara en stor del av hans liv.
I den bästa av världar kan man få det som man önskar.
Jag tar ett exempel:
OM du skulle få jobb i Haparanda så kanske det bästa för er vore om du då
skaffar övernattningsrum där och veckopendlar och låter sonen bo hos sin pappa. Kanske går det att förhandla med din arbetsgivare om arbetsveckor på 4x10 timmar i stället för 5x8, så att du får fler dagar hemma med familjen.
Nej, det är inte idealiskt på något sätt, men det är ett jobb som tryggar försörjningen och det är ju inget som hindrar att du söker jobb vidare på hemorten medan du jobbar i Haparanda.

Samma med sammanboende där den ena förälderna kan tvingas flytta o veckopendla o den andra då blir själv hemma med småbarn, djur och hus..
Ej, ja? Vad är problemet med det? Så har vi haft det merparten av tiden utan att någon a-kassa ställt krav om det...
Så även om det går att lösa, så är det ganska fruktansvärt, iallafall i mina ögon.
Det är inte en önskad situation, men ser man lösningar i stället för problem så blir det lättare att ta sig igenom det.

Jag tycker det är ganska fruktansvärt tänkbart scenario.

Men det är ju jätte bra att ni har det så utan tvång och att det funkar fint för er.

På tal om ämnet....jag fick igår reda på att företaget är satt i konkurs (också det igår, med omedelbar verkan alltså) så nu har jag inget jobb att gå tillbaka till efter mammaledigheten. Gud vad jobbigt, nu ska man leta jobb med en liten bebbe hemma. Men det finns ju fördelar också, jag har ingen superstress att hitta ett jobb NU. Vi är sammanboende och bor i Sthlm, här finns ju mycket jobb så jag ska inte behöva flytta iaf. Men om jag får jobba med det jag vill det är ju en annan femma. Skrämmande och spännande på samma gång, vi är helt beroende av att jag har en lön för sambon tjänar väldigt dåligt.

:( Ja, det är ingen höjdare direkt. På måndag ska jag dit, då är det möte med konkursförvaltaren. Jag är ändå glad att de valde konkurs istället för att avveckla verksamheten, vid konkurs går ju den statliga garantin in och ger oss anställda 3 eller 4 månader (minns inte nu) full lön. Vid en avveckling hade jag förmodligen bara fått min uppsägningstid i lön, dvs 1 månad. Det hände förra året då resebyrån jag jobbade på la ned. Vad är det här för hemska dåliga tider??? USCH!

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 936
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 171
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
5 973
Övr. Barn Hur mycket jag än söker runt hittar jag ingen med samma problem som jag. Jag vet inte vad jag ska göra, mina barns far som jag är...
Svar
13
· Visningar
2 800
Senast: Och_Aye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama