Varningsbett -> veterinärbesök?

Allevo

Trådstartare
Idag fick valpen en tillsägelse hos dagmatte när han tydligen väckt och skrämt hennes schäfertik medans hon sov. :( Ett markerat varningsbett.

Så han har två små pytte hål i nackskinnet, det håller på att sluta blöda, är mer som utspädda fläckar i vita pälsen.

Bör jag åka in till veterinären ändå? Läste på lite om att dem kan få luftfickor under huden och infektioner pga. alla bakterier i hundens mun osv.
Tvättar rent såren 1 gång i timmen.
Han verkar inte vara i chock eller har ont men det kan han ju ha ändå utan att visa det.

Råd, tips? Vill inte nojja för mycket ifall det inte är så himla farligt.

Sv: Varningsbett -> veterinärbesök?

Har säkert läkt tills i morgon.... om du slutar tvätta det ;)

Nä, men bra att tvätta, men en gång i timmen är att överdriva. Inte ens med stora sår rör man så ofta..

Själv hade jag säkert kollat in såret, sen glömt bort det för det var så litet.

Jag hade tagit det lugnt, för det mest går sådant jättebra. Enda gången jag behövt åka till veterinär för sårskada så var det ett sår efter ett nyp som var då mikroskopiskt att vi inte ens kunde se det förens hunden något dygn senare blev supersjuk och fick en jätteböld på ett kortare tid än det tog att se en film. Såret syntes inte förrens området rakades! Helt omöjligt att förutse. Och det går ju inte st åka till veterinär varje gång hundarna lekt..

Förutom det andra har skrivit så skulle jag hålla hunden under noga observation några dagar, så man inte missar svullnad, böld eller liknande som kan uppkomma.

Ni andra verkar som att det inte är så konstigt, men jag blir lite förvånad(men så är jag inte så mycket hundmänniska).. men är det verkligen normalt att en nyväckt och lite uppskrämd hund faktiskt biter så att det går hål? Tom på ett hundskinn(som jag tänker är segare än människoskinn)? Tänk om det varit en människa? Tom ett barn?

Nej, det är inte normalt. Möjligtvis om den äldre hunden är typ döv eller något sådant så att den blir rädd, men nej, det är inte normalt.

Jag säger att det är visst normalt. Beroende på var bettet tar så kan det bli så att det går hål även om det inte var något hårt bett. Min valp blev biten två gånger av min gamla tik, båda gångerna för att han betedde sig vårdslöst (karatehopp mot hennes huvud uppskattades inte). Och båda gångerna gick det hål. Men det var rispor snarare än sticksår. Gamla tiken bet en annan hund på allvar också, det blev lite annorlunda sorts sår...

Min gamla tik var visserligen en surkärring till hund, men med människobarn så var hon väldigt tålig. Hon hade dock en del zonförsvar och integritet i sig och det ska man respektera, oavsett om man är två- eller fyrbening. Så om den här hunden skulle gjort samma sak mot ett barn? Kanske, kanske inte. Hur som helst så ska hunden få vara ifred när den sover om den tenderar att försvara sin kropp (och annars också för den delen).

Tycker du verkligen det..? Jag har haft flera valpar med mina tanthundar (av olika ras) och även sagt till ganska bryskt vid flera tillfällen har det aldrig gått hål, någonsin.

Min stora Loka har vid ett tillfälle prylat till en överkåt dvärgpinscher ganska rejält, hon hade kunnat döda honom på fläcken, men det fanns inte en skråma på hunden. Så jag tycker nog att en vettig hund förstår hur man kan ta i och var gränserna går, så även mot valpar.

Ja, alltså, de gånger jag varit med om att hundar verkligen rykt ihop så har det inte ens då blivit ett enda hål. Och det har ändå sett både våldsamt och aggressivt ut.
Det var därför jag tänkte att det lär vara med en hel del kraft om det faktiskt ska gå hål... Jag tycker inte ens att det är ok om hunden blir överraskad faktiskt.
Om vår lilla blir spännig eller upphetsad/arg över något, och jag liksom "nyper till" honom i sidan för att bryta honom så får han ju ett sånt där överraskad/överslagshandling där han liksom vänder sig mot min hand(och då är han ju fortfarande lika arg/stressad) och ändå så "slår" han bara med tänderna då.
Så om han kan behärska sig såpass i en så upphetsad situation, så tycker jag inte att det är för mycket begärt av en både nyväckt och grinig vovve faktiskt.

Men nog trådkapning :o

Fortsatt trådkap.
Jag har haft hundar som rykt ihop, en gång far o son, jag lovar att båda hade hål både här o där. det hände bara en gång, hål hade det gått ordentligt på båda, och mig som var ensam med dem o slängde mig emellan.
Senaste var Fähunden o Lillvispan, två BCs, när Lillvipsen fick tillräckligt med självförtroende så vart det blod överallt, både högt o lågt. Hade jag inte varit van med sårvård tack vare yrke o erfarenhet så hade vetkostnaderna blivit astronomiska, det blev så illa att jag fick omplacera den lilla terroristen.

Jo, men hundar som ryker ihop är ju inte så himla konstigt eller ovanligt. Däremot att en vuxen hund skulle varningsbita en valp så pass hårt att det går hål är ju ändå ganska ovanligt..? Nu står det ju iofs inte hur gammal valpen är, men om den är under 6 månader skulle jag säga att det är lite väl magstarkt med bett så att det går hål.

Förmodligen en lärorik erfarenhet för din valp. I övrigt inget att oroa sig för.

Är det inte tvärtom? Att djur som har full päls under den har en känsligare hud än vad vi (relativt) hårlösa människor har?

När jag sticker nålar i katt- och hundskinn känns de sjuuukt mycket segare än människoskinn iaf.

Människohuden är tjockare och segare än hund- och katthud. Pälsen fungerar som ytterligare skydd av den tunnare huden.

Jag tycker inte det är konstigt att det blir ett litet märke av en tand när en grinig tik fräser ifrån mot en valp, nej. Hade det däremot varit frågan om ett rejält bitmärke, med sårfickor och blåmärken och hela kitet, då är det såklart övervåld från tikens sida. Men en liten rispa, som kanske syns lättare på en valp än en vuxen fullpälsad, är nog mer otur, att bettet tog lite fel.

Människohuden är tjockare och segare än hund- och katthud. Pälsen fungerar som ytterligare skydd av den tunnare huden.

Sticker hundar och katter dagligen på jobbet och har även stuckit människor och håller inte med...hundar och framförallt katter har segare hud än människor.
Men nog trådkap...

Sticker hundar och katter dagligen på jobbet och har även stuckit människor och håller inte med...hundar och framförallt katter har segare hud än människor.
Men nog trådkap...
Beror ju på var man sticker o med vilken kanyl, o hur man spänner huden.

Min hund blev biten som 10v valp av en Weimaraner.. Hon fick ett litet sår under hakan men annars inget speciellt. Sålänge båda hundarna är vaccinerade så hade jag inte åkt till veterinären för ett litet bett. Hade det varit stort så är det ju en självklarhet men tror inte det är någon fara. Ta på lite idominsalva eller något så är det bra tills imorgon!
Min hund blev inte sjuk av bettet.

Liknande trådar

Hästvård Kele strikes again :crazy: Alla hästarna sov ute inatt eftersom bara Vision ville in, och när han insåg han skulle bli ensam inne...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
9 925
Senast: Kassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar