Varning för orm!

Sv: Varning för orm!

okej, så han har alltså fångat in huggormar och kollat hur giftiga de är eller vad då? detta har nyligen kollats upp på programmet mythbusters och de avsnittet går säkerligen hittas på youtube...

:rofl::rofl:
En 40 årig veterinär som tar sina ormfakta från Mythbusters?

Finns det motgift (serum) i sverige för er som håller på med denna "sport"??

Sport?

Jo det finns serum till de flesta giftormar som man håller i terrarier i dag i Sverige. Sen finns det en del "ovanliga" arter eller såna som är i U-länder som kan vara svåra att få fram till.

katja40: Det gick ju kanon jag lever och mår kanon kan göra allt som jag gjorde innan . Enda som är idag är en "lätt" deformerad hand. Kunde gått mycket värre och mina nära och kära fått köpa en träfrack åt mig och druckit gravöl.

:rofl::rofl:
En 40 årig veterinär som tar sina ormfakta från Mythbusters?

så var har jag skrivit det? att jag tar min ormfakta från mythbusters??? jag skrev "detta har nyligen kollats upp på programmet mythbusters och de avsnittet går säkerligen hittas på youtube..."

nånstans lär ja väl få hämta fakta? tror du de på mythbusters hittar på resultaten eller? det är väl iaf bättre än att läsa på wikipedia, har dessutom egna erfarenheter av ungars/vuxnas gift... har haft en del patienter genom åren...

Ush vad otäckt, hoppas din hund blir bättre!!!!:)

Gick på en rätt bred skogsstig för några veckor sen. När jag bara några cm ifrån såg jag något stort svart ligga ihopringlat i mitten av stigen:eek:. Det var en stor äcklig snok, han precis säga till hundarna , så nu förtiden när jag går varma sommardagar har jag en stor pinne framför mig och petar , ett bra tips till er :):p

Är du veterinär så borde du begripa varför du förlorar varje uns av trovärdighet när du fortsätter att hävda att mythbusters leverar fakta eftersom de "inte hittar på resultaten". Du har uppenbarligen inte den blekaste aning om forskning.

Nu påstår du desssutom att dina erfarenheter kommer från dina patienter. Jaha, så du har mätt ormars storlek och gift och dess effekt?

Du kan dessutom inte ana att det kunde gå så illa för Piru? Jag trodde minsta barnunge visste att det finns ormar man kan dö av.

Folk dör ju för fasiken av getingstick;)

Men lägg av nu, varför skulle du åka till vet. med en sjuk hund om du själv är veterinär? Ingen tror på att du är veterinär ändå.

Hon behandlar ju bara smådjur, det är någon Christer som kan det där med hundar o katter.
:angel:

För att riskera att krånla till det än mer så är det inte säkert att man reagerar på ormbett även om man blivit biten, det kan antingen bero på att man inte fått i sig gift eller att man inte är så känslig för giftet. Den biten varierar nämligen med.

Jonas Whalström från Skansenakvariet beskriver i sin bok tillexempel hur han blev biten av en giftorm(arten minns jag givetvis inte, tror att det kan ha varit en pisksnok?) men att bettet var så grunt att gifttänderna som på denna orm sitter längre bak i munnnen inte kom åt.

En tidigare arbetskamrat höll på att dö av ett getingstick, hon är allergisk och får en anafalytisk chock om hon blir stucken. Det innebär inte att getingarna som sticker henne är giftigare...

För att riskera att krånla till det än mer så är det inte säkert att man reagerar på ormbett även om man blivit biten, det kan antingen bero på att man inte fått i sig gift eller att man inte är så känslig för giftet. Den biten varierar nämligen med.

En tidigare arbetskamrat höll på att dö av ett getingstick, hon är allergisk och får en anafalytisk chock om hon blir stucken. Det innebär inte att getingarna som sticker henne är giftigare...

Reagerar gör du garanterat av samtliga "äkta" giftormar som biter dig . Oavsett om du inte är allergisk eller inte. Du kommer få som mildast lokal smärta och ev lokal rodnad.

Är du allergisk går det som för mig . Du håller på att kvävas helt enkelt.

Är du veterinär så borde du begripa varför du förlorar varje uns av trovärdighet när du fortsätter att hävda att mythbusters leverar fakta eftersom de "inte hittar på resultaten". Du har uppenbarligen inte den blekaste aning om forskning.

Nu påstår du desssutom att dina erfarenheter kommer från dina patienter. Jaha, så du har mätt ormars storlek och gift och dess effekt?

Du kan dessutom inte ana att det kunde gå så illa för Piru? Jag trodde minsta barnunge visste att det finns ormar man kan dö av.

Folk dör ju för fasiken av getingstick;)

nej, jag mäter inte ormarna, gör du? idiotisk fråga iaf...
när ägarna till djuren ser med sina egna ögon när dess djur blir bitna av ormar, då ser dom väll också en någorlunda storlek på ormen? ofta, eller rättare sagt nästan alltid så har de fall men små ormars bett haft mer effekt, och då spelar ju djurets storlek in såklart, men det märks avsevärt! man får väl erfarenhet när man jobbar som vet? men ni tror inte ett skit på mig? okej, så jag ska hellre gå på nån jäkla föreläsning och lystna på EN person om hur ormbett å diverse saker påverkar djuren, än att jag ska ta hand om såna fall själv och se med egna ögon hur djuren påverkas och vad som krävs för att kunna rädda djurens liv och hur pass allvarligt de är? ni får tro vad ni vill om mig, det skiter jag fullständigt i, jag tänker inte vara med och tjafsa utifall jag är vet eller inte, sen att ni nämner den där christer, ska jag hellre ge mig på allt själv, som jag inte ha erfarenheter nog till att göra det med större djur, än att han ska ta sina patienter som just han har. jasså, så gör ju veterinärer. man ska tydligen chansa på att man kan det och det, sen om djuren dör, de är skitsamma enligt er hörs det som!

lady_vip, att du ens påstår såna där saker?? är du helt blåst eller? skulle jag hellre ha stannat hemma med hunden, och se hur han avlider, än att ta han akut till vet? hade vi kommit 5 minuter senare, så hade vi inte haft vår hund kvar idag, jag gjorde "första hjälpen" som var att ge han cortison tablett direkt han blev biten, som jag alltid har med mig utifall olyckan skulle vara framme, som den var den där kvällen, han höll inte på att klara sig ändå! så du behöver inte påstå nå mer skit... tror du jag har en hel veterinär-station i mitt hus eller? så ja bara kan åka hem och fixa allt på egen hand? nej, det har jag inte...

jag är glad att vår hund är helt återställd, hans leverprover var helt perfekta och inte ett enda spår av giftet hade satt sig där! :)

Myten kanske är sprungen ur faktumet att unga ormar ff inte lärt sig "dosera" hur mycket gift de skall leverera, till skillnad mot vuxna ormar som inte slösar med gift o tom torrbiter ibland.

... jag gjorde "första hjälpen" som var att ge han cortison tablett direkt han blev biten, som jag alltid har med mig utifall olyckan skulle vara framme, som den var den där kvällen, han höll inte på att klara sig ändå!

Som veterinär bör man hålla sig à jour med forskningen. Sedan många år (bland annat baserat på en studie som gjordes på veterinärhögskolan i Oslo) så avråder numera de flesta veterinärer att ge kortison vid ormbett eftersom det ofta gör större skada än nytta.

så avråder numera de flesta veterinärer att ge kortison vid ormbett eftersom det ofta gör större skada än nytta.

hur förklarar du då att jag fick med mig ytterligare 1,5 ask med mig hem med fler cortisontabletter?? dessutom antibiotika och antiinflammations tabletter samt morfin i flytande form som skulle sprutas in i munnen, inte oftare än 8 timmars mellanrum...

Som veterinär bör man hålla sig à jour med forskningen. Sedan många år (bland annat baserat på en studie som gjordes på veterinärhögskolan i Oslo) så avråder numera de flesta veterinärer att ge kortison vid ormbett eftersom det ofta gör större skada än nytta.

Nu kan jag minnas fel, men att hundarna som inte fick kortison klarade sig bättre berodde väl på att ägarna som gav kortison inte åkte till veterinär lika fort? Dvs de kände sig säkrare genom att de själva kunde ge medicin.

Nu kan jag minnas fel, men att hundarna som inte fick kortison klarade sig bättre berodde väl på att ägarna som gav kortison inte åkte till veterinär lika fort? Dvs de kände sig säkrare genom att de själva kunde ge medicin.

Det är möjligt att det var så det var, men det är inte det enda skälet. Vid kort resväg hinner kortisonet (givet att vi talar om tabletter) inte ha någon effekt. Vid lång resväg blir allmäntillståndet förbättrat pga att t.ex. smärta från bettet minskar (pga minskar svullnad) men det ska inte ha någon påverkan på hur giftet administreras i kroppen. Förbättrat allmäntillstånd på en ormbiten hund är inte med nödvändighet av godo eftersom det kan leda till att rörligheten ökar, vilket kan vara dumt på en hund som måste hållas i stillhet.

hur förklarar du då att jag fick med mig ytterligare 1,5 ask med mig hem med fler cortisontabletter??

Jag vet ju inte hur din veterinär tänker, men kanske för att reducera eventuell kvarvarande svullnad efter bettet.

Men lite information i varje fall, som kanske kan vara intressant: :)

Ur Israel Journal of Veterinary Medicin. Vol. 65. Nr. 2. 2010.

Steroids - The use of glucocorticosteroids in snakebites has always been controversial. They are used in cases of shock and severe edema, particularly when in the larynx area, as they may minimize and/or prevent further endothelial damage. however, steroids may slow and diminish antivenom activity and increase the risk for bacterial infection. Some clinicians believe that the use of steroids is contraindicated in snakebites (10). In a retrospective study of 327 dogs with snakebite it has been shown that glucocorticoid therapy was significantly associated with mortality (p=0.002) (4). Therefore, the use of steroids in hUVTh is limited to cases in which laryngeal edema is severe and may prevent tracheostomy.

Referens nr 10:
Ben Abraham, R., Winkler, E., Eshel, g., Barzilay, Z. and Paret, g. Snakebite poisoning in children-a call for unified clinical guidelines. Eur. J. Emer. Medic. 8: 189-192, 2001.

Referens nr 4:
Segev g, Shipov A, Klement E, et al. Vipera palaestinae envenomation in 327 dogs: a retrospective cohort study and analysis of risk factors for mortality. Toxicon. 43: 91-6994, 2004.

Liknande trådar

Hundhälsa men troligen inte. Var på väg hem från långpromenad med hunden, gick på en grusväg. Hon gick i änden av flexit bärande en pinne...
Svar
17
· Visningar
1 763
K
Hundhälsa Halloj! känner bara att jag måste få dela med mig de här, känns bara så fruktansvärt hemskt och onödigt... :cry: vi tar de från början...
2
Svar
28
· Visningar
4 521
Senast: em-pirre
·
Övr. Hund Ja,usch vilken dag (kväll) det vart igår...Var ut på sista promenaden,var runt 21,00 kanske,släpper loss hunden så han får springa lite...
Svar
6
· Visningar
970
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025