Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
okej, så han har alltså fångat in huggormar och kollat hur giftiga de är eller vad då? detta har nyligen kollats upp på programmet mythbusters och de avsnittet går säkerligen hittas på youtube...
Finns det motgift (serum) i sverige för er som håller på med denna "sport"??
En 40 årig veterinär som tar sina ormfakta från Mythbusters?
En 40 årig veterinär som tar sina ormfakta från Mythbusters?
För att riskera att krånla till det än mer så är det inte säkert att man reagerar på ormbett även om man blivit biten, det kan antingen bero på att man inte fått i sig gift eller att man inte är så känslig för giftet. Den biten varierar nämligen med.
En tidigare arbetskamrat höll på att dö av ett getingstick, hon är allergisk och får en anafalytisk chock om hon blir stucken. Det innebär inte att getingarna som sticker henne är giftigare...
Är du veterinär så borde du begripa varför du förlorar varje uns av trovärdighet när du fortsätter att hävda att mythbusters leverar fakta eftersom de "inte hittar på resultaten". Du har uppenbarligen inte den blekaste aning om forskning.
Nu påstår du desssutom att dina erfarenheter kommer från dina patienter. Jaha, så du har mätt ormars storlek och gift och dess effekt?
Du kan dessutom inte ana att det kunde gå så illa för Piru? Jag trodde minsta barnunge visste att det finns ormar man kan dö av.
Folk dör ju för fasiken av getingstick
Hon behandlar ju bara smådjur, det är någon Christer som kan det där med hundar o katter.
... jag gjorde "första hjälpen" som var att ge han cortison tablett direkt han blev biten, som jag alltid har med mig utifall olyckan skulle vara framme, som den var den där kvällen, han höll inte på att klara sig ändå!
så avråder numera de flesta veterinärer att ge kortison vid ormbett eftersom det ofta gör större skada än nytta.
Som veterinär bör man hålla sig à jour med forskningen. Sedan många år (bland annat baserat på en studie som gjordes på veterinärhögskolan i Oslo) så avråder numera de flesta veterinärer att ge kortison vid ormbett eftersom det ofta gör större skada än nytta.
Nu kan jag minnas fel, men att hundarna som inte fick kortison klarade sig bättre berodde väl på att ägarna som gav kortison inte åkte till veterinär lika fort? Dvs de kände sig säkrare genom att de själva kunde ge medicin.
hur förklarar du då att jag fick med mig ytterligare 1,5 ask med mig hem med fler cortisontabletter??
Steroids - The use of glucocorticosteroids in snakebites has always been controversial. They are used in cases of shock and severe edema, particularly when in the larynx area, as they may minimize and/or prevent further endothelial damage. however, steroids may slow and diminish antivenom activity and increase the risk for bacterial infection. Some clinicians believe that the use of steroids is contraindicated in snakebites (10). In a retrospective study of 327 dogs with snakebite it has been shown that glucocorticoid therapy was significantly associated with mortality (p=0.002) (4). Therefore, the use of steroids in hUVTh is limited to cases in which laryngeal edema is severe and may prevent tracheostomy.