Varning för orm!

Sv: Varning för orm!

Jag kan garantera att Mythbusters inte har gjort nagot program om Svenska huggormar. Det finns inga huggormar har i USA ...
Daremot har vi gott om skaller ormar och annat elande. Jag har alltid fatt veta att pygme skaller ormar ar giftigare and de vanliga, men har just lart mig att sa inte ar fallet, sa tack for det. Nar vi bodde i Florida red jag ofta dar jag sag gift ormar. De laskigaste var vatten moccasin som man ibland sag simma i stora vatten polar man red genom, men de vanligaste var skaller ormar och pygme skaller ormar.

Tursamt nog verkar det som om min hund ar radd for alla ormar ... jag har sett henne hoppa undan for trad ormar (helt ogiftiga) och misstanker att hennes kast at sidan eller plotslig vagran att ga i viss riktning i skogen ar for andra ormar. Det ar dock inte helt kul att vara ute i skogen och lata henne springa och undersoka ... har finns manga gift spindlar ocksa. suck. :crazy:

Pygmeskallerormar (Sistrurus) är inte giftgare än en äkta skallerorm (Crotalus)

Ska ta några ex för dig som bodde i Florida

Pygméskallerorm (Sistrurus M. Barbouri) Kan ge en dos av 23mg och dödligdos är 100mg

Sen tar vi den största och det är (Crotalus Adamanteus) Östlig diamantskallerorm den kan ge en dos på 900mg och dödlig dos är 100mg

Skogsskallerormen (Crotals Horridus) kan ge en dos på 750mg och dödligdos 100mg.

Den jag blev biten av var en Västlig diamant skallerorm (Crotalus Atrox) kan ge en dos på 400mg dödligdos 100mg

Du har även Cotton mouth som ligger nånstans runt 400mg dos och 100mg är dödlig.

Tänk att få bor där eller semestra och få se dom live i sin rätta miljö då skulle jag vara lycklig sen...

Tänk att få bor där eller semestra och få se dom live i sin rätta miljö då skulle jag vara lycklig sen...

Och jag som tänker tvärtom! Skulle hemskt gärna vilja åka utomlands men är livrädd för malariamyggor och giftormar och spindlar och maneter och what not. :o

Jag googlade pygme skaller orm nar jag laste ditt forra inlagg.:D Tack for hur du visade ungefar vilken skada de kan gjora ocksa. Jatte interesant.

Om du vill se dem i deras naturliga miljo finns det hur manga som helst av alla mojliga sorter i Florida. Jag sag valdigt ofta 'diamond back', aven om de ar vanligare i Arizona, New Mexico, Colorado och runt det omradet.
Nu bor jag i South Carolina och vi har en hel del ormar har ocksa, men jag ser dom inte alls lika ofta som i Florida eller Arizona/Colorado. Tack och lov ... jag ar inte direkt jatte radd ... men jag gillar dom inte heller utan haller mig undan fran vissa omraden som ar typiska for orm eller giftiga spindlar och jag ser noga till att var mark inte har nagra typiska "orm tillhall".

Ja har man längre än 1 timme till vet kan det vara bra att ge kortison, men har man gett kortison så kan man inte ge hunden serum.

Serum är väldigt dyrt och jag tror bara det är de största djursjukhusen (Ultuna, Strömsholm, kanske Blå Stjärnan i Gbg) som har det.

Mig vetterligen sker det nästan aldrig att hundar får serum för huggorm

Det är dyrt den dos jag fick kostade 270.000:- så det är dyrt att framställa. Men nu behöver få serum göras på hästblod, vilket gör att man sällan blir allergisk mot serumet.

Jag googlade pygme skaller orm nar jag laste ditt forra inlagg.:D Tack for hur du visade ungefar vilken skada de kan gjora ocksa. Jatte interesant.

Om du vill se dem i deras naturliga miljo finns det hur manga som helst av alla mojliga sorter i Florida. Jag sag valdigt ofta 'diamond back', aven om de ar vanligare i Arizona, New Mexico, Colorado och runt det omradet.
Nu bor jag i South Carolina och vi har en hel del ormar har ocksa, men jag ser dom inte alls lika ofta som i Florida eller Arizona/Colorado. Tack och lov ... jag ar inte direkt jatte radd ... men jag gillar dom inte heller utan haller mig undan fran vissa omraden som ar typiska for orm eller giftiga spindlar och jag ser noga till att var mark inte har nagra typiska "orm tillhall".

Fast nu ska vi skilja på delstater och arter i florida finns den största arten och det är östlig diamantskallerorm (Crotalus Adamanteus) den finns i delstaterna runt florida. Sen Arizona , mexico, texas, new mexico är det västlig diamantskallerorm (Crotalus Atrox) som härskar . Sen finns det en mindre diamantskallerorm som heter röd diamantskallerorm (Crotalus Ruber)

Av Pygmé skallerormen finns det 3 arter i florida en av dom mycket ovanlig.

Det är sällan man använder sig av motgift i Sverige men alla kliniker kan få tag i det, inte bara stora djursjukhus.

Serum är väldigt dyrt och jag tror bara det är de största djursjukhusen (Ultuna, Strömsholm, kanske Blå Stjärnan i Gbg) som har det.

Jag frågade faktiskt vår veterinär när vi var in med hunden vi trodde var ormbiten hur det är med just serum, om man ger sånt till hundar. Fick då svaret att det ges ytterst sällan och i så fall i extremfall.

Ha en liten fråga.
När mamma hade sin förra hund fick hon något av vet som hon skulle ha med sig om hunden blev ormbiten , vad kan detta ha varit?? (kommer nämligen inte ihåg och har inte henne här:))

Jag får säga grattis till "en andra chans" i förskott PIRU. Jag är lite smårädd för ormar "IRL" men tycker dom är otroligt faschinerande. Så otroligt häftiga djur.

Mig vetterligen sker det nästan aldrig att hundar får serum för huggorm

Nej ofta är det inte. Har en bekant vars hund fick serum för att han var så dålig, det var flera år sedan och då gick själva serumet på 7000 bara det (samt att hunden blev inneliggande så det blev aningens dyrare i slutsumma).

Malibu_Stacy : jag vet att det är ovanligt och det var därför jag skrev att jag tror bara det är de större djursjukhusen som ev har det hemma. Det finns ingen anledning för små kliniker att lägga pengar på sådant för måste det ges måste hunden ändå vara inneliggande.

Jag får säga grattis till "en andra chans" i förskott PIRU. Jag är lite smårädd för ormar "IRL" men tycker dom är otroligt faschinerande. Så otroligt häftiga djur.

Tack. Jo det kändes underbart när man vakna ur respiratorn och insåg att man överlevt det hela men ganska snabbt insåg man vilken skada ormen gjort och vilken rehab man hade framför sig. Älskar ju dessa djur och man blir ju ledsen när man ser dom att man inte kan hålla på med dom igen

Får man fråga vad du gjorde med alla dina ormar? Jag antar väl att de såldes, men hur ser marknaden ut för just giftormar..?

Tjejen som äger pappan till min ena hund lever på att föda upp ormar, men icke giftiga. Hon har väl 3 sorter om jag inte minns fel, bland annat trädpyton av något slag. Så jag vet ju att en viss marknad finns iaf:)

Malibu_Stacy : jag vet att det är ovanligt och det var därför jag skrev att jag tror bara det är de större djursjukhusen som ev har det hemma. Det finns ingen anledning för små kliniker att lägga pengar på sådant för måste det ges måste hunden ändå vara inneliggande.

Vid ormbett blir hunden inlagd i vilket som så de kan ha den under observation det första dygnet.

Nu fick jag tag i henne:) Det var ett kortisonpreparat som man fick utskrivet längre tillbaka i tiden.Så du hade rätt, tack för hjälpen ändå!!:laugh:

Jag fick också kortisontabletter utskrivet för några år sedan till min hund, men behövde tack och lova aldrig använda dem:)

Liknande trådar

Hundhälsa men troligen inte. Var på väg hem från långpromenad med hunden, gick på en grusväg. Hon gick i änden av flexit bärande en pinne...
Svar
17
· Visningar
1 763
K
Hundhälsa Halloj! känner bara att jag måste få dela med mig de här, känns bara så fruktansvärt hemskt och onödigt... :cry: vi tar de från början...
2
Svar
28
· Visningar
4 521
Senast: em-pirre
·
Övr. Hund Ja,usch vilken dag (kväll) det vart igår...Var ut på sista promenaden,var runt 21,00 kanske,släpper loss hunden så han får springa lite...
Svar
6
· Visningar
970
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025