Varning för orm!

Sv: Varning för orm!

En del gav jag bort till goda vänner som har samma hobby.

Hade ju lite rariteter så det var otroligt synd och hur som helst så föll det nån tår när dom finaste packades och for iväg.

Några arter gick till Zoo bla kolmården, Randers Zoo i DK , Sen ett Zoo i Moskva där en vän jobbar.

Sen såldes en del men få till privatpersoner.

Senast ändrad:

Har ingen aning har skickat frågan vidare till en god vän se om han kan svara.

Jag själv höll ju bara på med nordamerikanska giftormar så jag hade ju skallerorm ,Pygmeskallerorm, Moccasiner, Kopparskallar o.s.v. Så jag tog infon om gifterna ur en av mina gammla böcker...

Senast ändrad:

Interessant att huggormen ar en vipera. Jag har bott i Saudi Arabien (mannen jobbade dar) och dar sag man ofta spar i oknen efter 'vipers'. Vi larde oss att halla oss langt ifran vissa omraden darfor att det var sa vanligt med ormar dar och darfor att de var sa giftiga. Jag antar att det maste vara viss skillnad pa giftighet innom arten.:p

Jag horde just att en granne, som bor bredvid ett omrade dar de just nu tar bort skogen for att gjora mer hagar, hittade en copperhead pa sin mark. Den grannen bor mellan omradet som de jobbar pa och oss ... sjalv hade jag en mycket forvirrad coyote puppy i en hasthage i gar:crazy: Det blir till att knata runt i hagarna varje dag ett tag, en av mina hastar skulle mycket val kunna nosa pa en orm.:eek:

Jag vet ju inte hur din veterinär tänker, men kanske för att reducera eventuell kvarvarande svullnad efter bettet.

Men lite information i varje fall, som kanske kan vara intressant: :)

Ur Israel Journal of Veterinary Medicin. Vol. 65. Nr. 2. 2010.

Referens nr 10:
Ben Abraham, R., Winkler, E., Eshel, g., Barzilay, Z. and Paret, g. Snakebite poisoning in children-a call for unified clinical guidelines. Eur. J. Emer. Medic. 8: 189-192, 2001.

Referens nr 4:
Segev g, Shipov A, Klement E, et al. Vipera palaestinae envenomation in 327 dogs: a retrospective cohort study and analysis of risk factors for mortality. Toxicon. 43: 91-6994, 2004.

Delvis knapplån. Hittade den här tråden först nu. Förra veckan var min valp inlagd på Strömsholm för misstänkt ormbett i ansiktet och då var han med i en studie de hade där om kortison har något effekt vid ormbett eller inte så de håller på att forska i det här i Sverige just nu. Jag vet inte om han fick kortison eller inte men svullnaden försvann snabbt (mindre än ett dygn).

Jag är dock fortfarande inte helt övertygad om att det var ett ormbett och det var inte veterinären jag pratade med innan vi hämtade honom heller.

Liknande trådar

Hundhälsa men troligen inte. Var på väg hem från långpromenad med hunden, gick på en grusväg. Hon gick i änden av flexit bärande en pinne...
Svar
17
· Visningar
1 763
K
Hundhälsa Halloj! känner bara att jag måste få dela med mig de här, känns bara så fruktansvärt hemskt och onödigt... :cry: vi tar de från början...
2
Svar
28
· Visningar
4 521
Senast: em-pirre
·
Övr. Hund Ja,usch vilken dag (kväll) det vart igår...Var ut på sista promenaden,var runt 21,00 kanske,släpper loss hunden så han får springa lite...
Svar
6
· Visningar
970
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025