Varning för farliga vattenhinkar

Sv: Varning för farliga vattenhinkar

vi hade en häst i stallet som lyckades gå igenom med ett ben rakt genom hinken istället. minns inte hur det gick eller så, men det är ju inte bara handtagen som är en risk.
(kan lägga till att ägaren gick och reklamerade hinken som ju skulle hålla för en häst... eh ja... jag hade hellre velat att den gick sönder än att hästen fastnade där uppe o fick panik men det kanske är jag)

Karbinhakar har jag hört att de är farliga så såna har jag inga. Idag har jag tejpat ihop ändarna på alla spannar i stallet för att det inte ska kunna hända någon annan häst.

Usch, bara så tråkigt och onödigt. Väntar på att veterinären ska ringa och berätta hur allt har gått.

Ja, karbinhakar är farliga. En sådan var monterad i boxen jag hyr för att hänga vattenspann i.
51668.jpg

En dag efter en ridtur kliar sig min häst mot den och fastnar med näsborren och drar sönder den så nästan hela näsvingen lossnar, satt bara fast i ca 1cm längst upp. Man tror att en sådan stängd hake är säker men inte. Han lyckades få i "näsan"
Han sövdes för att sy ihop den och det gick bra med näsvingen, bara lite mindre kvar.
Däremot skadade han sig i framknäet under uppvaket och är idag 1,5 år efteråt inte ridbar. :(
Allt kan hända när man har häst tyvärr.

Allt man kan fastna i är bortskruvat i närheten nu. Även hinkar som lämnas till hästarna är utan handtag.

Det är vanligt enligt veterinären att kor och hästar fastnar i metallhandtaget till hinkarna så tänkt på det alla och även olika krokar.

Senast ändrad:

Nu drömmer jag dagmardrömmar och ska genast försöka säkra boxen mer. Speciellt med min lilla klump som lyckas göra sig illa på krubban titt som tätt :crazy:

Finns det någon typ av hink som man kan använda för vatten som inte har denna typ av metallhandtag?

Det finns hinkar vars hängare är en plastgrej som man skruvar upp på väggen, och sen "trär man på" hinken på den

Edit: Hittade bild
Väggfästet: http://www.boleproducts.com/BOLEB2C/ItemImages/1186011/P_1186011.jpg
Hinken: http://www.boleproducts.com/BOLEB2C/ItemImages/1186001/P_1186001.jpg
Och så tar man bort metallbygeln. Hinken går då att ta loss med rätt teknik, och om den skulle lossna för att hästen leker med den (vilket jag aldrig varit med om hittills) så finns det åtminstone ingen metalldel att fastna i

Senast ändrad:

nee fy vad hemskt!!! Hoppas den klarar ögat :S Måste du ha handtag på hinken?? Jag har tagit bort alla mina handtag på mina hinkar som hästarna dricker ur! Är lite bökigt med att bära dom men det funkar.. Har du hinken upphängd i boxen så kan du väl sätta dit en hinkring så du slipper ha handtaget kvar!
Håller tummaran för er!!!

Det finns hinkar vars hängare är en plastgrej som man skruvar upp på väggen, och sen "trär man på" hinken på den

Edit: Hittade bild
Väggfästet: http://www.boleproducts.com/BOLEB2C/ItemImages/1186011/P_1186011.jpg
Hinken: http://www.boleproducts.com/BOLEB2C/ItemImages/1186001/P_1186001.jpg
Och så tar man bort metallbygeln. Hinken går då att ta loss med rätt teknik, och om den skulle lossna för att hästen leker med den (vilket jag aldrig varit med om hittills) så finns det åtminstone ingen metalldel att fastna i

Halvt knapplån
Min häst har lyckats plocka ner hela fästet från väggen;) Men då är han också en riktig pina att ha bland saker så allt ska kollas och smakas lite på.
Jag tror att han har stått o kliat rumpan emot och liksom vickat hela fästet fram och tillbaka ända tills det släppte från väggen.
I övrigt tycker jag att denna lösning är bra. Får man in rätt teknik så är det inte alls speciellt svårt att byta vatten. Bara man kommer ihåg att inte fylla hinken tvärfull, för då blir man blöt.:cool:

Vanlig murarhink vet jag häst som trampat igenom botten på. När det var dags för morgonfodring stod hon med hinken, upp och ner, runt framknäet och väntade glatt på frukost. Dock blev det inga skador mer än på hinken.

Karbinhake har jag sett häst som blivit nypt i mungipan av. Tycker att det är läskigt att ha dem på gången om man har häst som står o biter i linorna:crazy:

Man kan nog inte göra sitt stall helt och hållet hästsäkert, men visst är det bra att tänka efter en extra gång, och att få tips från andra hur man kan undvika saker.

Kan ju lägga till en sån där sak som jag inte vet hur många som tänker på när det gäller mobila boxar o.s.v. på meeting. Min förra stallägare hade en häst som kliade sig mot boxväggen i en mobil box, dom är ju ofta fastskruvade här och var med plattor och muttrar, hästen lyckades slicea upp sig helt över ögat på en sådan, den syddes på plats och det läkte men efter det har jag alltid med mig silvertejp så man kan tejpa för allt som är något så när vasst eller konstigt bara utifall att sas.

De kan skada sig rejält på saltstenshållaren också, jag tror helt enkelt att det inte går att skydda våra hästar till 100 % utan vi kan bara försöka.

Hos oss har vi en häst som skar upp näsborren på saltstenshållaren. Fick sys med fyra stygn. En annan lyckades pierca näsborren med en krok utanför boxen. Och den tredje lyckades betsla täckeshängaren utanpå boxdörren och slet av en bit av käken.

Även om man madrasserar hela boxen tror jag våra hästar skulle lyckas hitta något att göra sig illa på ändå.

kl

Vår ena häst skar sig lodrätt över ögat för något år sedan, på rundbalshäcken a la hästmodell. Ser ganska ok ut nu, med full funktion.

En annan av våra märrar lyckades skära upp ett snitt som var igenom huden precis på halsen framför bogbladet. Detta gjorde hon i en hage som är slät, utan träd, buskar eller andra föremål. Hon lyckades springa på en stängselstolpe och skar sig på en vanlig ringisolator. Staketet var helt, varken stolpe knäckt eller rep nedrivet. Fick sys med fem stygn. Vetten var något förvånad.
Å andra sidan har denna gumma som 1½ åring sprungit rätt in i ett buskage i hagen då älgjakten drog igång och två älgar sprang rätt igenom flocken. Då fick hon en avbruten pinne rätt in vid bakknät, rundade patellan och gjorde nästan 15 cm långt sticksår med ficka längst in.
Detta blev en fistelgång och vi fick operera henne. Förutom att hon slutade andas under narkosen så vi höll på att tappa henne så var det värsta kycklingslamsorna längst in i fickan med lite spetor och annat gojs.

Efter op så fick vi inte röra hennes öron på nästan ett år ( mycket örondragande för att hålla igång andningen trots att hon till slut hade väldigt lätt narkos) och hon vill inte lyfta benet och hålla det uppe då hon verkas.

utredd för hälta men helt ua. Aldrig heller markerat, tagit kortare steg etc. Hon är som hon är och är numera avelsto. Är fortfarande rädd om öronen 6 år efter op.

Gira

Ps. Har en god vän som bor i spanien. En morgon då de kom till stallet så var det tyst bortåt gången från den hästen som alltid brukade hälsa morgonmaten med hummande. När de kom fram till hans box så stack hoven ut i emellan gallret. Detta stall höll för svenska mått vad gäller boxar och galler. Hur han fått dit hoven fattar ingen, för de fick kapa loss rubbet. Hästen låg död då de fann honom. Jag trodde hon skojjade, tills jag fick se fotot de tog innan de började kapa loss. Fruktansvärt. :eek::cry:

Grejen är ju att alla vattenhinkar med handtag är avsedda att användas under uppseende, inte i boxen eller hagen..... jag har INGA såna hinkar med handtag, skaderisken är oerhörd, framför allt för hästbenen.

Hoppas det går bra för hästen :crazy:

Idag lyckades han klia sig så att stygnen gick upp. Var precis och lämnade honom på djursjukhuset igen. Ska opereras ikväll igen. Ny nedsövning med alla risker det innebär. Suck!!!! Han klarade narkosen första gången så det känns verkligen som att utmana ödet och söva honom igen men de kan inte operera så nära ögat utan narkos för rör hästen på huvudet kanske de skadar ögat.

Det måste finnas något sorts skydd de kan sätta över ögat för stygnen får bara inte gå upp igen. Ännu en sömnlös natt. När han kom hem igår hade han tappat mycket vikt på bara 24 h, hur ska han se ut efter några dagar denna gången. De vill ha honom längre för att se att det verkligen börjat läka ihop innan han får åka hem.

Vad synd att han kliade upp stygnen håller tummarna för att det går bättre denna gången.

Kram till dig och en näve morötter till hästen.

Idag lyckades han klia sig så att stygnen gick upp. Var precis och lämnade honom på djursjukhuset igen. Ska opereras ikväll igen. Ny nedsövning med alla risker det innebär. Suck!!!! Han klarade narkosen första gången så det känns verkligen som att utmana ödet och söva honom igen men de kan inte operera så nära ögat utan narkos för rör hästen på huvudet kanske de skadar ögat.

Det måste finnas något sorts skydd de kan sätta över ögat för stygnen får bara inte gå upp igen. Ännu en sömnlös natt. När han kom hem igår hade han tappat mycket vikt på bara 24 h, hur ska han se ut efter några dagar denna gången. De vill ha honom längre för att se att det verkligen börjat läka ihop innan han får åka hem.

Trist att han kliade sönder de, håller tummarna för narkosen.

Ang skydd för ögat så vet jag inte hur stygnen sitter, men mitt sto som tre gånger opererades för en ink på ögonlocket (1 op för att ta bort inken, två för att försöka korrigera) men som tyvärr blev av med 'blinkmusklerna' i första svängen och därför inte kunde stänga ögonlocket, hon fick ha en sådan här ('bubblorna' är hårda, kan inte klias in)
Thumbnail.aspx

Thumbnail.aspx

Då var ju dock stygnen borta, och hon hade inte kunnat ha den nyopererad då stygnen satt såhär (2 dagar efter op, när värsta svullnaden lagt sig), men beroende på hur din hästs stygn sitter kanske?
Thumbnail.aspx

Det hade blivit helt perfekt på min häst för stygnen sitter precis i överkanten på ögat. Var kan man få tag på en sådan? Har Djursjukhuset en sådan tror du? Du vill inte sälja den, om den nu är din?

Jag har redan sålt den här i våras/somras till en annan bukefalist i nöd. Men jag PM:ar om var jag hittade den, tyvärr är den dyr (fast billigare än en ny narkos såklart). Vill du leta själv så är det en blinkershuva för galoppörer eg. Men, jag PM:ar

TS Hur gick det med din häst?

Passar på att varna för fasta krubbor med metallram.
min sparkade från liggande ställning in bakhoven genom plasten, men fastnade med skon i ramen när den skulle dra tillbaka den.

Sen.. som man ser på många bilder.
Täckhängare utanför öppningen på boxen.
MÅNGA hästar har fått tand o även käkskador när de bitit i den o sen fastnat med underkäken:eek:

hinkar kan med fördel fästas med ett spännband/ gummiband runt om istället för att hängas.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka