Varning för farliga vattenhinkar

Sv: Varning för farliga vattenhinkar

Exakt detta hände mig 2003!

Vi var på en tävlingsplats och hade precis denne typ av hink.På morgonen hittades min häst med ögonlocket i en strimla.Vi åkte akut in till närmsta klinik.Men de sövde inte utan drogade ned hästen och satte den i "tvångsspilta" och sydde.Veterinären trodde eventuellt att vi skulle behöva ta bort ögat,men det gick bra.

Hästen blev helt återställd.Hoppas det gick bra för dig.

Apropå karbinhakar på platta så har jag satt mina med öppningen mot väggen. Lite knepigare att få dit hinken men minskar risken att göra illa sig på den.

*KL*

Precis som flera sagt så kan man inte gardera sig mot allt, men detta är ganska lätt avhjälpt, dra några varv med isoleringstejp runt fästena.

Min ena häst har lyckats att slita av sig halva sin svans genom att lyckats fastna i hinken. Inte så kul att åka på tävling med en dressyrhäst utan svans :cry:. Det kommer att ta många år innan den är tillbaka igen...

Han har dessutom (troligtvis) lyckats att fastna i denna med sin örontopp, fråga mig inte hur...och lycktas att slita av denna.

Det var jag som köpte den och jag kan tänka mig att sälja vidare den! Om den behövs längre?

Det finns hinkar vars hängare är en plastgrej som man skruvar upp på väggen, och sen "trär man på" hinken på den

Edit: Hittade bild
Väggfästet: http://www.boleproducts.com/BOLEB2C/ItemImages/1186011/P_1186011.jpg
Hinken: http://www.boleproducts.com/BOLEB2C/ItemImages/1186001/P_1186001.jpg
Och så tar man bort metallbygeln. Hinken går då att ta loss med rätt teknik, och om den skulle lossna för att hästen leker med den (vilket jag aldrig varit med om hittills) så finns det åtminstone ingen metalldel att fastna i

Sånna hade vi hemma innan, de funkade jättebra!

KL

Det finns gummiplastbaljor som kallas Tub-rugs som är mjuka och böjliga utan metallhandtag. Började säljas i trädgårdsvärlden och finns numera inom hästbranschen också. De kan böjas ihop och bäras som en plastkasse, även när den är halvfull med vatten. Lite sköra vid hård kyla men annars kan hästarna stampa på den utan att den går sönder. Tål också att lekas med ganska brutalt. Kanongrej. Använder bara såna eller större baljor i hagarna.
Tubrugs finns i massa rara färger och storlekar. En rosa kanske?

KL

Det finns gummiplastbaljor som kallas Tub-rugs som är mjuka och böjliga utan metallhandtag. Började säljas i trädgårdsvärlden och finns numera inom hästbranschen också. De kan böjas ihop och bäras som en plastkasse, även när den är halvfull med vatten. Lite sköra vid hård kyla men annars kan hästarna stampa på den utan att den går sönder. Tål också att lekas med ganska brutalt. Kanongrej. Använder bara såna eller större baljor i hagarna.
Tubrugs finns i massa rara färger och storlekar. En rosa kanske?

De kan bli otäckt vassa bitar om de går sönder i kyla. Märkte jag. Har sån som krubba i ena boxen, och när det smällde till och blev så förbenat kallt (minus 20 och under) så blev den precis som du nämner skör, och en morgon var den trasig. Eller den 'satt ihop' men hade spruckit/gått sönder i flera delar. Minsta man 'tryckte ihop' den så stack det ut 'spetsar' där det gått sönder som i trekantsbitar. Vassa spetsar.

Nu hände absolut ingenting med hästen, och han ha fått en ny likadan (blir det sådär smällkallt igen byter jag ut den då), men det finns nog nästan inget säkert, mer än möjligen sådana där vattenkarsbaljor, runda svarta? Sån har aldrig drabbats av någonting trots kyla och brutal misshandel av broddhovar. Krubbmässigt så helgjutna transportkrubbor i plast (de gröna) är också komplett odödliga no matter what verkar det som - och helt utan farliga detaljer. Dock värdelösa för vatten.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka