VARNING för Choklad!!!

C

CarpeDiem

Farlig choklad
Aladdin_184p.jpg


Hundar tål kort och gott inte choklad. Det är det aktiva ämnet
Teobromin i choklad som är syndaren. Det påverkar hundens nervsystem och
förorsakar förgiftning, även vid intag av små mängder choklad.
Symptomen är diarré, kräkningar, rastlöshet och i värsta fall krampanfall.
Det är störst andel teobromin i mörk choklad, och den är därför den farligaste. Men förvara under alla omständigheter all choklad utom räckhåll för din hund. Om din hund har ätit choklad i större mängder (mer än 2,8 g per kilo kroppsvikt) bör du kontakta en veterinär.


Från Pedigree medlems-mail.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: VARNING för Choklad!!!

Vanlig mjölkchoklad är inga problem det är sån choklad med högrehalt av kakao som är farlig har jag fått lärt mig men det inte stämmer.
 
Sv: VARNING för Choklad!!!

min hund får choklad ibland... fast inga större mängder för jag vet att det kan vara farligt då


det var på ett program på teve (veterinärerna? eller nåt sånt?) som en var med. Det var en labrador? som tryckt i sig 1-2 chokladkakor, tror det var marabous vanliga. Den blev jättesjuk och hade dom inte kommit hem och fått hunden till djursjukhus i tid hade den nog dött sa dom om jag inte minns helt fel?
 
Sv: VARNING för Choklad!!!

Visst men jag postade det här bara för att jag vet att det finns s.k. syltskallar som inte fattar att det kan vålla fara om det blir för mycket. Mer en liten varning eller hint. Inget påhopp var menat.
 
Sv: VARNING för Choklad!!!

tål inte det heller.. fast, det beror nog på.. inte för mycket.. hörde om en kille som gav sin valp en hel chokladkaka.. och den dog..
 
Sv: VARNING för Choklad!!!

Farlig choklad
Aladdin_184p.jpg


Hundar tål kort och gott inte choklad. Det är det aktiva ämnet
Teobromin i choklad som är syndaren. Det påverkar hundens nervsystem och
förorsakar förgiftning, även vid intag av små mängder choklad.
Symptomen är diarré, kräkningar, rastlöshet och i värsta fall krampanfall.
Det är störst andel teobromin i mörk choklad, och den är därför den farligaste. Men förvara under alla omständigheter all choklad utom räckhåll för din hund. Om din hund har ätit choklad i större mängder (mer än 2,8 g per kilo kroppsvikt) bör du kontakta en veterinär.


Från Pedigree medlems-mail.

Kom Pedigree på detta nu?:rofl: :devil: :rofl:
 
Sv: VARNING för Choklad!!!

Jag känner också att det är ganska "old news".
Som ett riktmärke brukar man säga att 60g ljus choklad per kg är dödlig dos.
Ljus choklad har ca 30% kakaomassa så sen kan man ju räkna om lite om det är en annan kakaohalt.
Teobrominet påverkar ffa hjärtat så om er hund satt i sig choklad, håll den i stillhet så mkt som möjligt tills ni tar er till veterinären.
 
Sv: VARNING för Choklad!!!

Som ett riktmärke brukar man säga att 60g ljus choklad per kg är dödlig dos.

Då är det ca 2,5kg choklad som är dödlig dos för mina hundar. Så då behöver jag inte vara nervös med andra ord för jag har på sin höjd en lite chokladkaka vi kan dela på :bump:
 
Sv: VARNING för Choklad!!!

Shit.. jag har ingen hund och har aldrig haft nån heller, men det där har jag ju vetat i hundra år jue! Jag såg också programmet om Labben, och det var mörk choklad det handlade om... Familjen såg ut såhär :eek: :eek: "Nähäää, det hade vi ingen aaaaning om att hundar inte kan äta" Nu hade hunden iofs ätit dem olovandes men man blir ju ändå ganska så mörkrädd när folk inte tar reda på ett skit om djuret de köpt. Typ att en jättevanlig dagligvara är giftig för djuret. *suck*
 
Sv: VARNING för Choklad!!!

Tja, det var ju bara tidigare i veckan som min hund fick bli inlagd efter att ha satt i sig tre hekto choklad. Med tanke på hur bra han mådde, och att det fortfarande sitter i, så förstår jag inte hur någon ens vågar ge en liten smakbit choklad till sina hundar.

Teobromin bryts inte ner av hundar, det ändras inte ens lite i levern så att kroppen lättare kan göra sig av med det, utan kan bara försvinna ur kroppen via njurarna. Det tar kort och gott en jäkla tid. Ger man en chokladbit om dagen så borde detta ge en ansamling av teobromin i kroppen. Det behövs inga större mängder teobromin för att hunden ska känna av effekten i form av hjärtklappning osv.

Jag fick ju ersätta min uppätna julklapp med en ny, och eftersom mottagaren av chokladen tvunget VILL ha choklad så blev det ju ännu mer choklad.. Som skulle delas upp och förpackas (denna gången i en plåtburk!).. Tro fasen om inte min hund var där och sniffade och ville ha. Det fick han INTE!

Nä, bort med hundchoklad från marknaden också! Hundar borde inte få smak för choklad i någon form...
 
Sv: VARNING för Choklad!!!

Då är det ca 2,5kg choklad som är dödlig dos för mina hundar. Så då behöver jag inte vara nervös med andra ord för jag har på sin höjd en lite chokladkaka vi kan dela på :bump:

Jo, men det är dödlig dos jag pratar om, den/de hundar som dosen 60g/kg konstaterades på kanske hade väldigt bra hjärta medan dina hundar kanske är känsligare eller har ngt annat fel du inte vet om.
Observera också att jag pratar om ljus choklad, mörk är mkt farligare.
Du bör alltid kontakta eterinär så snart som möjligt om din hund ätit choklad så den kan få kräkmedel eller övervakning om det gått lång tid sedan intaget.

Vår första hund åt kanske ett kilo påskäggschoklad, då vi inte visste om att det var giftigt kontaktade vi aldrig vet och det märktes inte på henne (hon vägde ca 30-35kg).
Det är dock väldigt dumt att chansa..

Min nuvarade hund väger 33 kg och hon brukar få smaka en chokladpralin då och då (så man kan få börja på nästa lager i Alladinasken ;)
 
Sv: VARNING för Choklad!!!

Tja, det var ju bara tidigare i veckan som min hund fick bli inlagd efter att ha satt i sig tre hekto choklad. Med tanke på hur bra han mådde, och att det fortfarande sitter i, så förstår jag inte hur någon ens vågar ge en liten smakbit choklad till sina hundar.

Teobromin bryts inte ner av hundar, det ändras inte ens lite i levern så att kroppen lättare kan göra sig av med det, utan kan bara försvinna ur kroppen via njurarna. Det tar kort och gott en jäkla tid. Ger man en chokladbit om dagen så borde detta ge en ansamling av teobromin i kroppen. Det behövs inga större mängder teobromin för att hunden ska känna av effekten i form av hjärtklappning osv.

Jag fick ju ersätta min uppätna julklapp med en ny, och eftersom mottagaren av chokladen tvunget VILL ha choklad så blev det ju ännu mer choklad.. Som skulle delas upp och förpackas (denna gången i en plåtburk!).. Tro fasen om inte min hund var där och sniffade och ville ha. Det fick han INTE!

Nä, bort med hundchoklad från marknaden också! Hundar borde inte få smak för choklad i någon form...


Eftersom det finns speciell hundchoklad kanske teobrominet är borttaget ur den? Annars känns det ju väldigt korkat att marknadsföra ngt som är giftigt för målgruppen?
Måste sökainfo om detta, postar här sen om jag hittar ngt : )
 
Sv: VARNING för Choklad!!!

Hon menade att man inte ska marknadsföra choklad till hundar som inte är giftigt=utan teobromin.

Får hunden smak på choklad är det ju lättare för hunden att tro att matte eller husse råkat lägga dennes godis på bordet tex.
 
Sv: VARNING för Choklad!!!

Hittade jättebra info när jag sökte på Google.
OBS! Jag vet inte vad det kommer ifrån då jag hittade det på ett annat forum så jag vet inte om det stämmer..

"Veterinären mm svarar på frågorna.
Choklad innehåller ämnet teobromin
(3,7-dimetylxantin). Ämnet liknar
koffein och stimulerar kraftfullt hjärtat,
blodkärlen och centrala nervsystemet.
Mängden teobromin varierar i olika
typer av choklad. En vanlig mjölkchokladkaka
innehåller cirka 1,5 mg teobromin
per gram choklad, det vill säga en
chokladkaka som väger 100 gram innehåller
150 mg teobromin. Osötad
bakchoklad som används vid godis- och
bakverkstillverkning innehåller tio gånger
mer teobromin, nästan 16 mg teobromin
per gram choklad. Kakaopulver innehåller
en till tre procent teobromin.
Den toxiska (giftiga) dosen för hund är
200 mg per kg kroppsvikt, men det finns
rapporterade dödsfall vid så låg mängd
som 114 mg per kg kroppsvikt.

Symtom och behandling
Symtomen på teobrominförgiftning är
många: kräkning, diarré, flämtning, oro,
upphetsning, darrningar, diures (urindrivning),
hjärtklappning, oregelbunden
puls, koma och kramper. Teobrominförgiftning
kan också leda till plötslig
död. Även njurskador finns rapporterade
i allvarliga fall som inte lett till döden.
En stor hund kan sannolikt äta en chokladkaka
utan att få förgiftningssymtom.
Om däremot en liten chihuahua som väger
cirka ett kg äter en chokladkaka så
kan detta leda till döden.
Symtomen uppkommer fyra till femton
timmar efter det att hunden ätit choklad.
Det finns inget specifikt motgift till
teobromin. Därför inriktas behandlingen
på symtomen och innefattar kräkframkallning,
kol, vätsketerapi, lugnande och
muskelavslappnande medel samt hjärtmedicin.
Hundar utsöndrar teobromin mycket
långsammare än människan. På grund av
detta finns det risk för förgiftning även
om hunden bara äter små mängder choklad,
men gör detta regelbundet.
Eftersom teobromin har urindrivande
verkan så har det ibland använts som
vätskedrivande på hund i dosen 20 mg
per kg kroppsvikt utan biverkningar.

Varför finns det hundchoklad?
För att undvika att en olycka inträffar så
måste chokladkartonger och annat godis
hållas utom räckhåll för våra hundar.
Man kanske ska undvika att vänja dem
vid smaken? Detta leder fram till frågeställarens
undran - Varför finns det hundchoklad?
Svaret är sannolikt att alla tillbehör
och ”snacks” ämnade för hundar är gjorda
för att tilltala djurägarna så att de köper
produkten.
Den lilla mängd teobromin som finns i
hundchoklad är sannolikt helt ofarlig för
de flesta hundar i måttliga mängder. Men
om den leder till att hunden får ”smak”
på choklad och stjäl mattes fina mörka
chokladkaka kan det få dödlig utgång. "

Enligt detta ska alltså 113g mjölkchoklad per kg hund vara giftigt (enstaka fall ner till 76g/kg så det kanske är bra att gå på 60 ändå..)
 
Sv: VARNING för Choklad!!!

Eftersom det finns speciell hundchoklad kanske teobrominet är borttaget ur den? Annars känns det ju väldigt korkat att marknadsföra ngt som är giftigt för målgruppen?
Måste sökainfo om detta, postar här sen om jag hittar ngt : )

Jag tror inte ens hundchoklad innehåller kakao. Det smakar ju bara socker i princip.
 
Sv: VARNING för Choklad!!!

nej vi kan ligga på en filt nån gång i månaden o jag har hörlurar på mig och lyssnapå musik och hundarna ligger med o jag kan käka nån chokladkaka o dom får nån bit bara, ingen risk för mer här inte.;)
 
Sv: VARNING för Choklad!!!

KL*

Varför ge hunden choklad över huvudtaget om det finns risk att det kan vara farligt? Jag läste nånstans för många år sedan att små mängder kan vara farligt. Det beror även på hur mkt hunden ätit innan lr något sånt.. varför riskera liksom... :mad:
 
Sv: VARNING för Choklad!!!

KL*

Varför ge hunden choklad över huvudtaget om det finns risk att det kan vara farligt? Jag läste nånstans för många år sedan att små mängder kan vara farligt. Det beror även på hur mkt hunden ätit innan lr något sånt.. varför riskera liksom... :mad:

Vi har nu gjort det i ca 5år knappast nåt jag tänker ändra!
Han får en eller två bitar av mig medans jag ligger o lyssnar nån timme på musik. Knappast varje dag utan nån gång varannan månad jag gör det, Det finns värre o ge sina hundar som dåligt hundfoder men det står det inte att det är fel, men och äta fel varje dag kan ju knappast vara nåt bättre det heller. Så länge jag han mår bra av det så fortsätter ja.
 
Sv: VARNING för Choklad!!!

Min hund får också lite choklad någon gång ibland, inte mår hon dåligt av det. Jag säger inte att man ska mata hunden med en massa choklad men en liten bit då och då är knappast livsfarligt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp