Varmvattenberedare, hur stor?

nexxa

Trådstartare
Funderar på att låta installera varmvattenberedare enbart i syftet att spola av leriga hästars ben om kvällarna vid insläpp. Hur stor (i liter) behöver man ha?

Sv: Varmvattenberedare, hur stor?

Finns ju flera alterantiv:

Det finns ju även möjligheten att ha en genomströmningsvärmare. En genomströmningsberedare har väldigt små (eller inga alls) värmeförluster. Väljer du en traditionell varmvattenberedare blir värmeförlusterna omfattande i jämförelse med den mängd varmvatten du kommer att använda.
Allt beror på hur ofta och hur varmt vatten du behöver. Ska du ha mycket varmvatten så kanske en ackumulatortank med solpanel och elpatron kan vara nödvändigt.

Men måste du ha varmvatten?
Jag spolar mina hästars ben med kallvatten och det går bra.

Immer

En modern varmvattenberedare är oftast välisolerad så förlusterna blir ganska små o sen placerar man den lämpligen i sadelkammaren där man ändå vill ha värme.
Solvärme är knappast ngn hit under de lerigaste perioderna.
PL

Hur dyr är en genomströmningsvärmare mot en varmvattenberedare? Jag har faktiskt aldrig hört om genomströmningsvärmare så känner mig helt grönt på det området!

Jag har 3 st nu men det kommer inom loppet av åren tillkomma 1-2 hästar till

'Går' det? :o Känns bara så fruktansvärt kallt? Jag vet att det är hästar men ändå

Leriga ben kan man utanproblem spola med kallvatten. Ska du dock tvätta hela hästen måste du ha varmvatten.

jag spolar med kallvatten nu eftersom vi (pappa) inte har hunnit sätta upp varmvattenberedaren än. det går ju alldeles utmärkt för hästarnas del men jag fryser om händerna!!! :p så hoppas han kan fixa det snart..

tror min är 70 liter. den va inte så jättedyr, skiljer lite mellan stl.

leran lossnar mycket lättare med varmvatten, speciellt om det har hunnit torka in.. Man behöver inte spola lika mkt när man sporlar med varmvatten

Räkna med att du spolar ut ca 5 liter per minut om du har ett duschmunstycke. Sen kan du räkna på hur länge du spolar hästen. Det bör duga som överslag.

och att man blandar kall och varmvatten. man spolar ju inte bara med varmvatten.....

Har du testat genomströmningsvärmarna själv? De verkar väldigt bra , men jag undrar över kapaciteten. Hur mycket varmvatten får man ut? Fungerar det bra för att tex tvätta en häst? Mitt invatten är gissningsvis ca 6 plusgrader.

Ingen egen erfarenhet av genomströmningsvärmare. De lär fungera bra om man bara har ett tappställe som i det här fallet. Ska man ha flera ställen som ska ha varmvatten så är en beredare bättre. Nackdelen med genomströmmare är att de drar mycket ström just när de går vilket innebär att elen fram dit måste vara dimensionerad för det, beredaren värmer med lägre effekt under längre tid.

Vad gick din på? Märke? PM:a gärna. Har bara hittat svindyra :crazy:

Vi har en ganska liten varmvattenberedare i vårt stall till maximalt tretton hästar. Vet ej volymen, men diametern är ca 75 cm och kanske är den 110 cm i höjd. Den är för liten till stallet om alla hästägare är samtidigt i stallet och använder mycket varmvatten.

Vi spolar hästarnas vatten i kallvatten, just efter resonemanget att leran hästarna går i är ju kall. Jag använder diskborste, så slipper jag bli så kall om händerna plus att jag får bort leran lättare då. Varmvatten löser leran bättre, men med diskborste funkar det ändå.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 738
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
886
Senast: igbest
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 935
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar