Varmt kylskåp, är maten ok?

Niyama

Trådstartare
Folk har svarat olika saker när jag frågat så jag tänkte att buke kanske kan hjälpa. Jag råkade lämna kylskåpsdörren på glänt i ca 9-10 timmar, när jag upptäckte det var det 10 grader i kylskåpet. Är maten ok? Tänkte sånt man ska använda snart bör ju vara lugnt men en del har jag mycket av så det kommer ligga där ett bra tag.
 
Obs! Säg inte åt mig att lukta och smaka för jag kommer tycka att allt luktar/smakar suspekt efter detta.
 
Beror på vad du har i kylen.
- Mjölk/filmjölk är nog kaputt
- Ägg och smör är oskatt, om än möjligen lite smält
- Ev. kött är nog kaputt
- Grönsaker och frukt har klarat sig
 
Beror på vad du har i kylen.
- Mjölk/filmjölk är nog kaputt
- Ägg och smör är oskatt, om än möjligen lite smält
- Ev. kött är nog kaputt
- Grönsaker och frukt har klarat sig

Inget animaliskt alls. Havremjölk, sojamjölk (öppnad), vegokvarg, havreost, havregrädde, sojagrädde, margarin, öppnad tub med tomatpure, öppnad sojasås. Och så massa frukt och grönsaker men de ser man ju om de är bra/dåliga.
 
Bara 10 grader skulle jag tycka var helt ok!

Det som nog är känsligast av det du radade upp bör vara grädde/ost/mjölk/kvarg osv.
Resten typ inte alls känsligt.
Men har det varit som högst tio grader och varorna känns 'kyliga' alltså runt tio grader så hade jag inte tvekat att äta något av det.
 
Kylskåpet har ju inte varit 10 grader i 9 timmar heller. Det har ju gradvis blivit varmare. Jag hade ätit allt så länge jag inte sett mögel/klumpar/äcklig smak,

Nä precis, vet inte hur snabbt det går men jag har inte haft det särskilt varmt i lägenheten (med tanke på att det är sommar liksom).
 
Hade inte heller varit orolig om det inte ser mysko ut eller luktar konstigt - har själv varit med om öppet kylskåp över natten flertalet gånger och har då ätit/druckit av allt utan att bli sjuk. :D
 
Inget animaliskt alls. Havremjölk, sojamjölk (öppnad), vegokvarg, havreost, havregrädde, sojagrädde, margarin, öppnad tub med tomatpure, öppnad sojasås. Och så massa frukt och grönsaker men de ser man ju om de är bra/dåliga.
Soja har jag alltid i rumstemperatur. Vegmjölk och liknande verkar vara mindre känslig här i alla fall. Äkta smör vet jag de som tar fram över natten för att ha det mjukt på morgonen. Tuber brukar hålla temperaturen bra tycker jag.

Nä, jag hade inte nojat.
 
Folk har svarat olika saker när jag frågat så jag tänkte att buke kanske kan hjälpa. Jag råkade lämna kylskåpsdörren på glänt i ca 9-10 timmar, när jag upptäckte det var det 10 grader i kylskåpet. Är maten ok? Tänkte sånt man ska använda snart bör ju vara lugnt men en del har jag mycket av så det kommer ligga där ett bra tag.

eftersom den godkända temperaturen för kylda varor är 8 grader i handeln ( utom köttfärs som är 4 grader samt för färsk fisk 2-4 grader samt vissa grödor , tex krasse . bönskott, groddar ) så är min bedömning att om temp "bara " var 10 grader då så ska inget alls vara farligt att konsumera :)
man kan givetvis ta till lukt och färg med i bedömningen men OM nu 8 grader är godkänd förvaring inom handeln för förvaring - vilken temp tror du det har när det transporterats hem till dig i sommarvärme;)
Alla gränser är ju satta utifrån dessa variablar:)
det hindrar inte att man SKA kolla in konditionen hos det man köper för det kan ha brustit i leveranskedjan innan
jag som haft egen butik i nästan 25 år är INTE rädd att äta utgångna datum- varor -MEN jag kollar status på de - ser de fräscha ut ? grådasig färg ( köttvaror) är förpackningen svullen? ( mejerivaror)
ost bryr jag mig sällan mer om än att skära bort mögel som inte ska vara där sas från början
 
Inget animaliskt alls. Havremjölk, sojamjölk (öppnad), vegokvarg, havreost, havregrädde, sojagrädde, margarin, öppnad tub med tomatpure, öppnad sojasås. Och så massa frukt och grönsaker men de ser man ju om de är bra/dåliga.
Jag skulle säga att du kan äta allt. Min erfarenhet är att vegogrejer håller bättre i lite högre temperaturer än animaliska produkter!
 
Tack för alla svar! Behåller allt (det är fan mat för flera veckor så kändes sjukt surt att behöva slänga) och räknar med att det är bra, ser ju om det skulle se dåligt ut eller lukta uppenbart illa. Blir jag sjuk är allt bukes fel :p
 
Folk har svarat olika saker när jag frågat så jag tänkte att buke kanske kan hjälpa. Jag råkade lämna kylskåpsdörren på glänt i ca 9-10 timmar, när jag upptäckte det var det 10 grader i kylskåpet. Är maten ok? Tänkte sånt man ska använda snart bör ju vara lugnt men en del har jag mycket av så det kommer ligga där ett bra tag.

De'e'ba'å'ät :). Den öppnade mjölken och peston kanske får lite kortare hållbarhet, men det märker du ju. Du har ju inga animlaiska produkter, så de flesta varerna har inte ens direkta temperaturkrav (men smakar bättre och håller längre i kylskåpet). Eftersom ingen av grejerna är temperaturkänsliga så blir de heller inte risky att äta om kylkedjan bryts. Men när vi talar om temperaturer som hela tiden hållit sig under 10 grader och i så kort tid skulle jag inte ens räkna som att den brutits :).
 
De'e'ba'å'ät :). Den öppnade mjölken och peston kanske får lite kortare hållbarhet, men det märker du ju. Du har ju inga animlaiska produkter, så de flesta varerna har inte ens direkta temperaturkrav (men smakar bättre och håller längre i kylskåpet). Eftersom ingen av grejerna är temperaturkänsliga så blir de heller inte risky att äta om kylkedjan bryts. Men när vi talar om temperaturer som hela tiden hållit sig under 10 grader och i så kort tid skulle jag inte ens räkna som att den brutits :).

Tack! Jag trodde egentligen själv att det var lugnt, men eftersom jag är nojig pga emetofobi frågade jag några andra och när ett par var tveksamma blev jag ju skitnojig.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 856
Senast: Snurrfian
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 091
Senast: Hedinn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 502
Senast: cassiopeja
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 476

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp