Sv: Varmstall eller Kallstall - vad föredrar ni?
Jag är lite skeptisk till kallstall av den anledningen att hästarna faktiskt inte ges möjlighet att på ett naturligt sätt hålla värmen i ett kallstall.
En häst som går i hage tillsammans med andra hästar har för det första vindskydd att tillgå. Sen håller hästar värmen genom att:
1. Äta i princip hela tiden.
2. Stå nära flockmedlemmar och utnyttja varandras kroppsvärme.
3. Röra på sig.
I ett kallstall har en häst ev tillgång till första punkten, men absolut inte alltid. Varpå jag tycker att det inte är vettigt att ställa en häst på det sättet. Hästar är inte gjorda att stå stilla under hela nätterna, och att dessutom då ge dem ett kallt klimat kan inte vara hälsosamt i längden. Sen kan man ju täcka dem ordentligt men i mina ögon blir det bara merjobb. Har man en hosthäst och inte tillgång till lösdrift kan jag förstå detta som alternativ tillfälligt.
Sen ska ju inte heller varmstall vara FÖR varma, anser jag. Hästarna ska ha päls och klara av att växla mellan stallvistelse och utevistelse utan för stora temperaturväxlingar. Sen är det såklart skönt för mig som hästägare att kunna ta av mig tjockjackan inne i stallet när jag pysslar med min häst, och inte behöver frysa. Men det är inte min bekvämlighet som är vesentlig i detta fall. Det är hästens livskvalite som ska avgöra miljön i stallet.
Sen har vi kallstall till vår lösdrift och det beror ju på att en del av våra hästar går utan täcke utomhus hela vintrarna och skulle de behöva stallas in pga skada eller liknande, över några nätter, så ska inte de bli för varma. Dessutom sköter vi om hästarna i stallet dagligen och det bärsta är att undvika stora temperaturväxlingar. Så det är återigen helt pga hästarnas egna villkor. Våra hästar går ju i regel alltid i stora hagar tillsammans.