Varmstall eller Kallstall - vad föredrar ni?

S

__Stilett__

vad föredrar ni av varm eller kallstall?
för och nackdelar?

Sv: Varmstall eller Kallstall - vad föredrar ni?

jag föredrar varmstall

de fördelar jag ser är:
Vattnet fryser inte på vintern
man slipper täcken på hästarna lite längre
skönare att vistas i
ströet i boxarna fryser inte, vilket de kunde göra då jag hade kallstall

skälv klart så föredrar jag varm stall,
Men har tyvär kallstall,det är mkt jobbigt med att torka täcken och bära vatten,men vi håller på bygga nytt och hoppas vi hinner få årdning på det innan det blir minus grader,Gubben min har även låvat mig att göra en sadel kammare med täckes hängare med värme:laugh:

Varmstall under förutsättning att det har en MYCKET väl fungerande ventilation och bra fuktfri luft. Annars kallstall alla dagar i veckan! Hellre kallt och lite bök med vatten o dyl än dålig luft för hästarna. Har stått i alldeles för många stall där det droppar från taket på morgonen...

har kallstall, ströet fryser inte, vattnet fryser inte, har varmvatten i stallet.
blöta täcken hänger vi oftast i sadelkammaren där vi har värme.
så.. inga problem

Vad definierar ett varm/kallstall?

Som jag förstått det så kan ett kallstall också hålla plusgrader året om? Så vad är skillnaden?

Vad är kallstall? Förra stallet min häst stog i är oisolerat, men regält murat, blev aldrig under minusgrader. Täckena torka vi i sadelkammaren.

Visst fick man täcka dem, men så otroligt bra luft.

Hej
Har kallstall själv. Halva dörrar öppna in till hästarna öppet till hästarna året runt. Alla hästar som står hos oss har blivit friskare o gladare än de varit i tidigare stall enligt ägarna. Vi stänger bara om det blåser storm o snöar på tvären. Stort tak untanför dörrarna finns som skyddar mot det mesta. Varma täcken funkar toppen, vattnet fryser oerhört sällan o bäddarn fryser aldrig vad vi har sett.
/ C

ett kallstall är tex. ett stall med tak dvs Inte isolerat direkt. Ingen värme, bara skydd från vind och nederbörd i princip. Dvs är rätt så kallt vintertid. (vattnet fryser på vintern i boxarna) men det är alltid bra luft!

Senast ändrad av en moderator:

Varmstall helt klart!
Sedan får man ju vädra ofta, helst ha boxfönster högst upp som släpper in frisk luft.

Drömstallet skulle vara ett kallstall med en uppvärmd skötselavdelning (dörr/port mellan den delen och själva stallet med boxarna).
Vattenkoppar med cirkulerande vatten vilket gör att det inte fryser (vet inte om det heter så exakt men Plönninges stora stall har det så).

Då tycker jag att man får det bästa ur båda typerna av stall, hästarna har bra luft och mår bra och själv så är det varmt när man ska göra iordning hästen eller hovslagaren kommer.

Kallstall (för hästarnas hälsa), så länge det finns tillgång till ett uppvärmt "duschrum".
Ser egentligen inga nackdelar alls, min häst mår så mycket bättre sedan vi slutade stalla upp i varmstall.

ni som säger varmstall, är det för eran bekvämlighet med värme eller är det bättre för hästarna tycker ni?

Kallstall, gärna i lösdriftsform, men med uppbindningsspilta och annat inomhus i varmstall :-)

för mig är det till vissdel min egen bekvämlighet... dock har jag nybyggt stall med BRA ventilation. Min bronkit häst e helt symtomfri i mitt varmstall

Kallstall såklart. :D
Jag har aldrig haft hästen uppstallad på ett varmstall eller ens sett inredningen på ett varmstall. Så min mening är ganska förutfattad. :p
Men jag har hört(känner mig som en skogsmänniska då jag citerar av annan persons redogörelse till mig om varmstall) att det ska vara bra för hästar som har bronkit och problem med luftvägarna.
Min häst är hosthäst och känslig för damm.
Han trivs bäst i kallstall. Och då gör det inget för min del att få släpa
flera vattenhinkar om dagen, gå en extra bit till garaget för att hänga upp blöta täcken eller täcka om natten. :love:
Sen undrar jag en sak kan verkligen strö frysa?! Det har jag aldrig sett själv eller hört talas om. Om ströet fryser ska man inte byta till ett icke frysbart strö?! Frågor ingen klagan till någon...bara undrade frågor som någon kunnig gärna får besvara.
Mvh Xoya.

Har stått i både och och jag väljer absolut VARMSTALL!

I kallstall frös bädden (torv) så det gick itne att mocka på flera veckor, vattnet frös i hinkarna så hästen hade aldrig vatten (bara en stund efter att man varit där) och man frös häcken av sig när man var där och ville bara åka hem igen. Nej, det var skitäckligt och ryser vid minnet. Aldrig mer! På sommarhalvåret går det an, men inte på vintern!
Varmstall är toppen tycker jag då jag gärna är istallet i flera timmar på vintern och tar hand om min häst vilket han tycker är toppen.
Och hur trevligt är det för hästarna att ligga ner och sova på frusen torv med massa frusen bajs i?

Jag är lite skeptisk till kallstall av den anledningen att hästarna faktiskt inte ges möjlighet att på ett naturligt sätt hålla värmen i ett kallstall.

En häst som går i hage tillsammans med andra hästar har för det första vindskydd att tillgå. Sen håller hästar värmen genom att:
1. Äta i princip hela tiden.
2. Stå nära flockmedlemmar och utnyttja varandras kroppsvärme.
3. Röra på sig.

I ett kallstall har en häst ev tillgång till första punkten, men absolut inte alltid. Varpå jag tycker att det inte är vettigt att ställa en häst på det sättet. Hästar är inte gjorda att stå stilla under hela nätterna, och att dessutom då ge dem ett kallt klimat kan inte vara hälsosamt i längden. Sen kan man ju täcka dem ordentligt men i mina ögon blir det bara merjobb. Har man en hosthäst och inte tillgång till lösdrift kan jag förstå detta som alternativ tillfälligt.

Sen ska ju inte heller varmstall vara FÖR varma, anser jag. Hästarna ska ha päls och klara av att växla mellan stallvistelse och utevistelse utan för stora temperaturväxlingar. Sen är det såklart skönt för mig som hästägare att kunna ta av mig tjockjackan inne i stallet när jag pysslar med min häst, och inte behöver frysa. Men det är inte min bekvämlighet som är vesentlig i detta fall. Det är hästens livskvalite som ska avgöra miljön i stallet.

Sen har vi kallstall till vår lösdrift och det beror ju på att en del av våra hästar går utan täcke utomhus hela vintrarna och skulle de behöva stallas in pga skada eller liknande, över några nätter, så ska inte de bli för varma. Dessutom sköter vi om hästarna i stallet dagligen och det bärsta är att undvika stora temperaturväxlingar. Så det är återigen helt pga hästarnas egna villkor. Våra hästar går ju i regel alltid i stora hagar tillsammans.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
762
Senast: tanten
·
Kropp & Själ Jag har länge velat bo på Gotland och har nu äntligen fått möjlighet när jag blivit antagen till skola. Skolan ligger i Fårösund. Jag...
Svar
6
· Visningar
677
Senast: Santoxen
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 764
Senast: Sasse
·
Utrustning För första gången sen öh, nånsin, står jag i ett kallstall med mina hästar. Alltså ett stall som inte har nåt uppvärmt utrymme öht. Nu...
2
Svar
27
· Visningar
3 087
Senast: Diabetikern
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar