Värmer ni inte upp?!

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Pellan
  • Startdatum Startdatum
Sv: Värmer ni inte upp?!

minternet skrev:
en liten fråga bara; finns det nåt som "travisarna" kan lära sig av ridfolket? Har nämligen inte tänkt på vad det skulle kunna vara? :idea: Och vad finns det mer som vi skulle kunna nyttja inom ridsporten?
// M

Det beror väl på vad man vill lära sig... Men det är två olika sporter, man tränar för två olika ändamål, så det är svårt att sätta fingret på att "det och det" kan vi utbyta.

Men jag andvänder gärna ridning på travare, att dom kan få gå över bommar, lufsa i skogen... oftast med ett ridträns och utan tungband o tussar... många hästar gillar ljud när dom går i skogen som fågelkvitter eller när snön faller, den magiska tystnaden... osv...

I ridningen andvänder jag gärna erfarenhet om skador... tex att "rörelse läker men fart dödar", ofta ställer ridhästfolket hästen för lätt på vila. Sen går dom gärna upp till 7veckor innan skoning, jag vill ha max 3-4veckor så det inte blir sån markant förändring på hoven....

Det är väl vad jag kan komma på så här på morgonkvisten :D ;)

Senast ändrad av en moderator:

Montéryttare skrev:
"rörelse läker men fart dödar"
Helt off topic, men jag kom att tänka på en grej jag läste för ett tag sedan.

"Det är inte farten som dödar, det är smällen.
Eller som cowboysarna säger.. Its not the fart that kills, its the smell.
" :p

Tack så mycket för alla svar. Nu förstår jag faktiskt bättre varför den personen gör så. Men det ligger nog också mycket i vilken häst man rider/kör. Rider en lite äldre som jag vill ska få skritta först, för hans bens skull.

Pellan skrev:
Tack så mycket för alla svar. Nu förstår jag faktiskt bättre varför den personen gör så. Men det ligger nog också mycket i vilken häst man rider/kör. Rider en lite äldre som jag vill ska få skritta först, för hans bens skull.

Ja visst... skritta på du, det kan ALDRIG skada... däremot att gasa från start kan skada, så du gör helt rätt!

hästen sjunker fortare i puls om man travar av den istället för skrittar av den - något att tänka på. Vill inte lägga mej i om man ska skritta eller inte, men hästen blir ju inte så varm av skritt, du värmer ju uppden bättre i trav!! Om jag ska ut och springa går jag ju inte en kvart först, jag börjar jogga tills jag blivit varm!
Lite att tänka på kanske?!

Var det där ett svar till mig?? jag tror inte att jag har skrivit någonting om avskrittning :confused:

så här resonerar jag iallafall:
Har hästen gått i en hage tills jag ska köra/rida så har de ju faktiskt rört på sig och behöver inte skritta så mycket.
eftersom våra russ mest går i hagen innan de jobbas så brukar vi börja med att skritta en liten bit, sedan så joggar vi rätt mycket, och kör tempoväxlingar och sådant, innan vi kör på lite fortare. sedan är det jogging och skritt innan vi är tillbaka...rätt normal tur antar jag.

sedan åker de ju ändå ut i hagen igen efteråt och rör ju antagligen lite på sig då med...

det jag undrade var varför man förutsatte att hästen alltid står i en box innan den jobbades...Jag VET att det är så på många ställen, men det inneb'är ju inte att det är så överallt

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 550
Senast: Freazer
·
Hästhantering Har en unghäst, blir 4 iår. Inridning påbörjad. Tränar mycket från marken med tömkörning, longering och promenader när det går. Vågar...
Svar
15
· Visningar
4 502
Senast: Cornelia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Oups, här kommer visst en spyboll... :o Sorry! Min mobiltelefon börjar fucka upp. Den är bara runt ett år gammal. Appar hänger sig och...
Svar
0
· Visningar
1 384
Senast: cassiopeja
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 451

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka