Värmer ni inte upp?!

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Pellan
  • Startdatum Startdatum
Sv: Värmer ni inte upp?!

Denna okunnighet skrämmer mig :crazy:

En häst kan värmas upp i långsam trav - det är presis samma uppvärmning som skritt för er som inte visste det, vet många duktiga dressyr/hopp ryttare som gör detta.

Trav folket är det folk som tar ABSOLUT bäst om sin häst, har PRESIS koll på ben, leder, senor och ligament, de har koll på ALLT. En trävhäst som går löp har ca 2ton vikt på varje framben i varje steg - KONSTIGT att de blir slitna fortare än en ridhäst!

Men jag HATAR när folk säger att de inte tar han dom sina hästar, för ni har fan inte äns hälften av den kunskap som en travtränare besitter, om ni uttalar er så jävla dumt på detta forum :mad:

Om en idrottare stog stilla i en liten låda (en mänsklig box) i flera timmar innan en träning eller tävling, så kan jag nästan slå vad om att idrottaren skulle ta en promenad innan han började med någon annan form av fysisk aktivitet, även jogging. Om idrottaren lever som vi människor gör, gått till träningen, gått runt och snackat med kompisarna ett tag osv, så skulle h*n säkert sätta igång med joggandet direkt.

Då ber jag om ursäkt för det, min erfarenhet av distansen sträcker sig till de nationella tävlingar och träning jag var med på när jag jobbade hos en tränare vars sambo var landslagsryttare i distans... De hästarna (sex stycken hade den ryttaren i sin ägo som gick distans) skrittades max 200 meter (efter en asfaltsväg) i träningen innan man joggade fram dem för att sedan öka tempot... Likaväl på de tävlingar jag var med som hinkkalle, där var det inte många som skrittade sina hästar innan, möjligtvis att de gick med dem innan veterinärbesiktning, det ska jag låta vara osagt, men ofta satt de upp några minuter innan start för att sedan JOGGA iväg... Men visst, det var några år sedan så det kan ju ha ändrats..

Jag tycker fortfarande att man lika gärna kan jogga fram sin häst som skritta den... Ser inte anledningen egentligen till att skritta (annat än just för psykets skull då) när man med värmningen vill åstadkomma att hästen värmer upp muskler för att sedan klara det tuffare jobbet.

Nu har det här iof inte med fram- och avskrittning, men min tränar brukar alltid säga: "En kusk som kommer sent till en tävling stryker sig för att han vet hur viktigt det är med uppvärmning, medan en dressyrryttare som kommer sent rider rakt in på banan"

;)

Whirlie skrev:
Om en idrottare stog stilla i en liten låda (en mänsklig box) i flera timmar innan en träning eller tävling, så kan jag nästan slå vad om att idrottaren skulle ta en promenad innan han började med någon annan form av fysisk aktivitet, även jogging. Om idrottaren lever som vi människor gör, gått till träningen, gått runt och snackat med kompisarna ett tag osv, så skulle h*n säkert sätta igång med joggandet direkt.

Varför ska hästen stå i en box innan träning då?

vet en som travar in i stallet efter ett snabbjobb

Det tycker jag inte, men det är in facto så det ofta ser ut många gånger. Om hästen går fritt och strövar på stora områden och har smörjt upp maskineriet, eller om den har stått stilla i en liten hage eller i en liten box tycker jag man ska ta med i beräkningen när man väljer uppvärmningsmetod. Oavsett disciplin.

*Gotlandsrusset* skrev:
*Suckar*, vi gör i af något åt halta hästar PRECIS när de blivit halta i stället för att låta dem bli halta på ALLA fyra benen...

Nä det gör ni inte alls! I alla fall inte alla...

// M (Har jobbat med trav i Jämtland...)

Glada skrev:

En häst kan värmas upp i långsam trav - det är presis samma uppvärmning som skritt för er som inte visste det, vet många duktiga dressyr/hopp ryttare som gör detta.

Trav folket är det folk som tar ABSOLUT bäst om sin häst, har PRESIS koll på ben, leder, senor och ligament, de har koll på ALLT. En trävhäst som går löp har ca 2ton vikt på varje framben i varje steg - KONSTIGT att de blir slitna fortare än en ridhäst!

Men jag HATAR när folk säger att de inte tar han dom sina hästar, för ni har fan inte äns hälften av den kunskap som en travtränare besitter, om ni uttalar er så jävla dumt på detta forum :mad:

He he he, långsam trav och jogging är naturligtvis ok det har jag aldrig sagt nåt om :angel:

Men när du dag ut o dag in som stalltjej i ser hur det är full fart ut ur stallet och full fart in i stallet igen då är det lätt att skaffa sig fördomar... Och nej det handlar inte om enstaka fall utan en hel drös med olika tränare, både proffs och amatör. :devil:

Och jag kallar inte det att ha koll på hur hästen funkar, att man behandlar symptom, på symptom, på symptom istället för att ta reda på skadans/problemets orsak och ge hästen en ordentlig vila och chans till att bli frisk. Mer än två till fyra dagars vila är väl sällan en travare får? En ridhäst står oftast längre när den är skadad, för att veta att den helt ska hinna repa sig...?

Så här ser det ut, åtminstone i min värld. :cool:

// M

Tja, vad gäller travhästar går väl många i hagarna innan jobb, körs de på förmiddagen står de ofta inne, å andra sidan så brukar ju fotbollsspelare sova hela nätterna och sedan åka till match och jogga igång (åtminstone gjorde jag det när jag spelade) om man nu ska göra DEN jämförelsen.... Sedan får vi ju verkligen hoppas att hästarna inte står i boxar där de inte kan vända på sig, men det har ju knappast något med trav att göra, det har ju mer ur djurskyddsynpunkt att göra...

Sedan värms ju även musklerna upp genom transporten in till tävling lite också, åtminstone är mina hästar varma när de kommer in. Hur mycket det ger just i värmningssynpunkt vet jag dock inte...

De flesta större stall jag har jobbat på har hästarna gått i walkern på morgonen innan jobb till exempel, och på tävlingar går de allra flesta som har lång restid med sina hästar innan de ställer in dem...

Jag tror det kvittar om man skrittar eller joggar, som sagt... Jogging är inget jobb för en travhäst, det är avslappning jämfört med det som räknas som jobb;)

*lånar knapp*Ä

Äsch! Nu blev det ingen rolig ton alls... FÖRLÅT! :o

Jag vill hellre se och hoppas att det blivit ändring på 10-15 år, fler kan väl berätta hur de värmer upp istället ...

Måste vi ryttare verkligen skritta fram i hundra år eller kan vi också jogga nästan på en gång?

// M

Glada skrev:

Jag bugar och bockar för ditt inlägg. Jag hade aldrig lärt mig så mycket om hästar och vikten av anatomi om jag endast sysslat med ridning. Tack gode gud för att mina föräldrar sysslar med trav. Och nu är det ju också så att travare efter snabbjobb och lopp alltid duschas, får täcke och sedan leds i SKRITT tills pulsen går tillbaka till normal så kom inte och snacka skit.
Visst det finns många som missköter sig även inom travsporten, helt klart, men inom ridning så är det snarare en regel än ett undantag att hästarna har exempelvis gallor på benen och är illa skodda. En som sysslar med trav skriker för minsta skråma eller "utbuktning" deras älskling har, för det kostar att ha travare så man förvaltar guldklimparna väl och älskar dem på alla sätt.

Lillefot skrev:
Jag bugar och bockar för ditt inlägg. Jag hade aldrig lärt mig så mycket om hästar och vikten av anatomi om jag endast sysslat med ridning. Tack gode gud för att mina föräldrar sysslar med trav. Och nu är det ju också så att travare efter snabbjobb och lopp alltid duschas, får täcke och sedan leds i SKRITT tills pulsen går tillbaka till normal så kom inte och snacka skit.
Visst det finns många som missköter sig även inom travsporten, helt klart, men inom ridning så är det snarare en regel än ett undantag att hästarna har exempelvis gallor på benen och är illa skodda. En som sysslar med trav skriker för minsta skråma eller "utbuktning" deras älskling har, för det kostar att ha travare så man förvaltar guldklimparna väl och älskar dem på alla sätt.
3d-bravo.gif
3d-respect-43.gif
3d-respect-43.gif
3d-respect-43.gif
3d-bravo.gif

Varför skulle inte en rid häst kunna joggas fram??
När jag red dressyr på elit nivå så fick vi galoppera fram hästarna på lång tygel före vi red ett dressyr pass. Och det va en A-tränare som rekomenderade det.
Jag vill gärna att mina hästar skrittas en bit före å efter ett kör/rid pass, men jag lägger inte ner en massa tid på skrittandet.
Skrittandet måste ju anpassas till individerna precis som all träning skall.

Har varit hos en väldigt känd svensk tränare utomlands.
Hans hästar skulle skrittas av i minst 15 min efter jobben, i vagn.
Efter det kollade man puls, var den inte som den skulle fick man ut och skritta igen.
Vi värmde också minst 30 min innan jobben, ibland 2 ggr. Då joggades hästarna alltid, ingen skritt här inte.
Hos andra tränare jag varit hos har det varit duscha, på med 3 täcken och ut och leda tills hästen är torr.
(Med undantag för en men där var det helt sjukt)

Uppvärmning och nedvarvning är väl lika viktig för vilken häst det än gäller, ridhäst som travhäst.
Synd bara att det är så få som stretchar hästarna.

Vi kan ju jämföra med en människa som värmer upp innan ett träningspass. Värmer man då upp genom att gå och lunka? Nej, man går fort eller joggar långsamt.

Annifrid skrev:
vet en som travar in i stallet efter ett snabbjobb

jag vet också en!

Jag gör det, för att slippa en sjuk häst!
Så joggar vi av banan rakt ner till stallet av med grejorna in i duschen sen på med varma täcken och ev filt för att sen träckas!

Skulle inte vilja plåga min vän med att skritta svettig i snålblåsten...

Problem 2 är att han sällan blir trött av snabbjobb, så det skulle vara en dragkamp att få honom att skritta...

NinasApache skrev:
Nej, det finns mer än två sorters hästar ;)
Ungefär som människor,TROR DU att en höjdhoppare värmer upp, på samma sätt som en 1500m löpare, då är du snett ute
non-fache.gif

Jaha, du menade så. Missuppfattade det hela. :o

jari skrev:
hehe lycka till om du ger dig in i diskussion om detta med "sånna"

Vadå med "sånna"??
Jag undrade vad hon menade!
Och nu fick jag det förklarat hur hon tänkte, jag har inte sagt något annat. :smirk:

Men förstår vad du menade med att det är lönlöst att ge sig in i en disskution som aldrig kommer ta slut.;)
Men nu handlade det inte om det...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 550
Senast: Freazer
·
Hästhantering Har en unghäst, blir 4 iår. Inridning påbörjad. Tränar mycket från marken med tömkörning, longering och promenader när det går. Vågar...
Svar
15
· Visningar
4 502
Senast: Cornelia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Oups, här kommer visst en spyboll... :o Sorry! Min mobiltelefon börjar fucka upp. Den är bara runt ett år gammal. Appar hänger sig och...
Svar
0
· Visningar
1 384
Senast: cassiopeja
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 451

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka