Värmer ni inte upp?!

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Pellan
  • Startdatum Startdatum
Sv: Värmer ni inte upp?!

Jag har hört vid tillfälle att man värmer upp/ uvslutar på en viss procent av deras maxpuls, och travare ligger betydligt högre i maxpuls än ridhästar (överlag) och dessutom... skrittar din häst fram innan den börjar galoppera i hagen?
Att bara trava i lugnt tempo utan formkrav är inte jobbigare än att trava i hagen, eller hur?

Jag vidhåller fortfarande, att en människa oftast har rört på sig INNAN träningen börjar, vi gör oftast det i vår vardag. Om hästen har rört på sig i en hage eller skrittmaskin, kör hårt med trav direkt. OM hästen har stått stilla i boxen några timmar eller hela natten behöver kroppen vakna.

Sedan håller jag med om att skritt i sig inte värmer upp hästen, men den smörjer upp lederna och mjukar upp musklerna. Trav är en snabbare gångart och då jobbar musklerna snabbare, därför behöver koordinationen i musklerna komma igång. Trav är också "hårdare" för lederna än skritt, och därför måste benens leder och muskler "mjukas upp". Skritta igång hästen och värm upp den i trav.

jari skrev:
jag vet också en!

Jag gör det, för att slippa en sjuk häst!
Så joggar vi av banan rakt ner till stallet av med grejorna in i duschen sen på med varma täcken och ev filt för att sen träckas!

Skulle inte vilja plåga min vän med att skritta svettig i snålblåsten...

Problem 2 är att han sällan blir trött av snabbjobb, så det skulle vara en dragkamp att få honom att skritta...

Det här "tänket" är helt i min smak :d
Alltså att tänka efter varför man gör saker och inte fastna i "givna mönster".

Även om man normalt brukar göra på ett visst sätt måste man ju anpassa sig efter förutsättningarna (väder, vind, underlag typ av häst osv osv osv.)
Är det blåst, kyla och regn är jag helt säker på att en svettig häst mår bättre av komma in så fort som möjligt och få på sig torra täcken innan den träckas/skrittas för hand.

Tyvärr finns det folk som då bara ser en bit av hela proceduren och är snabba att "döma" (få sina fördomar bekräftade).....då menar jag folk som förfasar sig över att du kommer in med en svettig häst :eek: ....de ser inte/förstår inte (kanske inte vill förstå) att det kommer en "fortsättning" som består av omvårdnad och skritt för hand ....vill det sig illa sprids ryktet sedan som en löpeld att travsporten kryllar av folk som plågar sina djur.:cool:

Håller med i mycket av det du skriver. Visst spelar det viss roll om du tar hästen direkt från boxen på morgonen eller om hästen rört sig lite i hagen innan träningen. Sedan beror det ju även där på individen...vissa står och hänger på ett ställe, medan andra är mer aktiva och rundsmörjer sig själva i hagen ;)

En liten parantes bara...

Maxpulsen går inte att ändra den är ALLTID den samma oavsett hur mkt/lite tränad hästen är dock kan den maxpulsen variera hästar i mellan men det har inget med träning att göra. Men dock går arbetspulsen att sänka med träning, likaså vilopulsen och hur fort pulsen går ner tillbaka till vilopulsen efter ett träningspass... ;)

minternet skrev:
*lånar knapp*Ä

Äsch! Nu blev det ingen rolig ton alls... FÖRLÅT! :o

Jag vill hellre se och hoppas att det blivit ändring på 10-15 år, fler kan väl berätta hur de värmer upp istället ...

Måste vi ryttare verkligen skritta fram i hundra år eller kan vi också jogga nästan på en gång?

// M

Inga regler utan undantag... men det här är hos dom jag har jobbat:

SHJ: Skrittas ner till banan, sen joggas det 3-5varv beroende på häst och sen upp till stallet för vila cirkus 10min... Sen ner till banan i skritt resp joggas... Efter snabbjobbet skrittas hästen ca 3-500meter för att sen joggas hem... Vid lopp så värms hästen i 2 omgångar för att få alla leder/ligament/muskler uppvärmda. Efter lopp skrittas hästen av för hand innan dusch samt efter!

Fd. Proffstränare: Hästarna gick i hagen mer än dom stod i boxen, vid snabbjobb joggas (LÅNGSAMT) hästen ner till banan och värms i 2 omgångar. Den vilar i stallet mellan båda omgångarna...

Amatör 1: ZIGENARE ... do i need to say more! Hade "klass hästar" som han travades rakt ur stallet och sen i 35-tempo till banan... Fullt ös medvetslös. Hästarna ska gärna komma i sken in i stallet, då är dom i start form :cool: men men... hästarna höll o han tjänade casch!.... Men jag skulle aldrig dra någon över att alla travtränare är som honom!!!

Amatör 2: Kunde skritta både 30, 40 och 50 minuter innan hon började jogga... Men träningen kunde ovå ta X antal timmar då hon hade all tid i världen :rofl: :angel: Far att inte tala om lika lång avskrittning! :o :D

Amatör 3: Skritta en 100 meter, joggade ner till banan ca 1km... värmde och snabbjobb direkt efter... joggade hem, skritta sista 100meter...

Det går inta att säga att allla gör på ett visst sätt.. Det är EXAKT som i ridningen! Vissa värmer sönder hästarna medans dom andra gasar sönder....

Bra inlägg :bow:

Känner igen mig lite i "Amatör 2" :o ...även om 40-50 minuter före och efter är att ta i.

Jag unnar mig lyxen att ta det lugnt de dagar vi har gott om tid och vädrets makter är med oss. Därmed inte sagt att själva träningen går på halvfart.

Det är väl det som är tjusningen med att vara just amatör !?....vi styrs inte av stressen på samma sätt som proffsen där varje minut effektivt måste tas tillvara och redovisas på hästägarnas fakturor (lite överdrivet, men...)

Senast ändrad av en moderator:

lsz skrev:
Bra inlägg :bow:

Känner igen mig lite i "Amatör 2" :o ...även om 40-50 minuter före och efter är att ta i.

Jag unnar mig lyxen att ta det lugnt de dagar vi har gott om tid och vädrets makter är med oss. Därmed inte sagt att själva träningen går på halvfart.

Det är väl det som är tjusningen med att vara just amatör !?....vi styrs inte av stressen på samma sätt som proffsen där varje minut effektivt måste tas tillvara och redovisas på hästägarnas fakturor (lite överdrivet, men...)

Hehe... precis. Å det är riktigt bra för dom lite kluriga o stressade hästarna! Dom hinner somna innan man är igång :rofl: :angel:

Cambrie skrev:
Fast jag hävdar fortfarande att man kan värma upp utan att SKRITTA... Missförstå mig inte nu, Skritten är absolut hästens mest underskattade gångart vad gäller träning och jag kan ibland använda den i träningen för att inte slita för mycket på hästen... Däremot skulle jag gärna vilja se den undersökning som visar att travhästarna går sönder på grund av detta (som någon här ovanför fått för sig), som sagt, det är skillnad på värmning och värmning, jag har aldrig sett någon som INTE värmer innan en tävling eller ett jobb, däremot slarvas det nog en del med just skritten... Å andra sidan, finns det NÅGON som med SÄKERHET kan säga vad som är en optimal värmning?! MÅSTE man använda skritten? Varför kan man inte jogga istället? Fotbollspelare joggar igång, handboll, hockey och voltigeutövare likaså... Jogging och stretching (och det sistnämnda bryr sig väl inte många om, tyvärr)....

Om man tittar vidare (och detta är inriktad på den som tror att anledningen till att travhästar inte håller beror på att de inte skrittas tillräckligt mycket) på andra hästsportgrenar... Distanshästar värms inte särskilt mycket innan i SKRITT, de joggas igång, åtminstone de ryttare jag varit i kontakt med... Jag har också nyligen kommit hem från en westernclinic som en kompis var med på och de ryttarna joggade igång sina hästar... Så, värmning som värmning oberoende av hur man utför den så vill man komma till samma sak, det vill säga ha en bra häst som kan ta till arbetet på rätt sätt och vara varm i musklerna för att inte dra på sig skador...

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:
Menade inte heller att man var TVUNGEN att skritta, Vilel bara poängtera hur viktig själva UPPVÄRMNINGEn är.

Glada skrev:
Denna okunnighet skrämmer mig :crazy:

En häst kan värmas upp i långsam trav - det är presis samma uppvärmning som skritt för er som inte visste det, vet många duktiga dressyr/hopp ryttare som gör detta.

Trav folket är det folk som tar ABSOLUT bäst om sin häst, har PRESIS koll på ben, leder, senor och ligament, de har koll på ALLT. En trävhäst som går löp har ca 2ton vikt på varje framben i varje steg - KONSTIGT att de blir slitna fortare än en ridhäst!

Men jag HATAR när folk säger att de inte tar han dom sina hästar, för ni har fan inte äns hälften av den kunskap som en travtränare besitter, om ni uttalar er så jävla dumt på detta forum :mad:

:bow: :bow: :bow: :bow:

Men snälla, fattar inte hur ni orkar. KAn ni inte skaffa er ett liv i stället för att klanka ner på andra. Orkar inte med denna värld längre. Hästar som hästar, Håll sams i stället

Kl
Brukar skritta över stallplan och sedan joggas han igång ett par kilometer. Det fungerar bäst för den hästen. Om det inte som nu klumpar i snö för då joggas det omgående :smirk:
Är jag inne på banan så skrittar jag från stall till bana (oval eller raka) sedan joggas igång.
Skrittar några 100 meter efter jobb, duschar och sedan skrittas för hand med täcken.

*Gotlandsrusset* skrev:
Men snälla, fattar inte hur ni orkar. KAn ni inte skaffa er ett liv i stället för att klanka ner på andra. Orkar inte med denna värld längre. Hästar som hästar, Håll sams i stället

HALLÅ! :eek: :mad:
Jag har ju sagt förlåt, vilket inlägg är det nu som blev fel?

// M

Men då kan vi väl dra slutsatsen att vi inom travet är lika måna om att värma och varva ner våra hästar som ni andra....vissa slarvar, men de flesta "sköter" sig och det finns inga givna "regler" för vad som är rätt och fel.:idea:

Visst är det härligt när folk ställer frågor och ger oss chansen att förklara lite mer hur vi tänker och hur vi tränar !?
På så sätt kanske vi kan närma oss varandra istället för att kasta skit och sprida fördomar.

Tycker att din ton blev trevligare och trevligare här i tråden....hoppas att du så småningom kan släppa dina gamla hemska "travminnen" och se travsporten med lite andra ögon.:)

lsz skrev:
Men då kan vi väl dra slutsatsen att vi inom travet är lika måna om att värma och varva ner våra hästar som ni andra....vissa slarvar, men de flesta "sköter" sig och det finns inga givna "regler" för vad som är rätt och fel.:idea:

Visst är det härligt när folk ställer frågor och ger oss chansen att förklara lite mer hur vi tänker och hur vi tränar !?
På så sätt kanske vi kan närma oss varandra istället för att kasta skit och sprida fördomar.

Tycker att din ton blev trevligare och trevligare här i tråden....hoppas att du så småningom kan släppa dina gamla hemska "travminnen" och se travsporten med lite andra ögon.:)

Bra summering :bow:

Och, ja det var ju det jag insåg att det är bättre att vi kan ha utbyte... det är väl bara så att det är lätt att vilja dela med sig av, "dummingar" :angel:

Alla kan vi bättra oss...
en liten fråga bara; finns det nåt som "travisarna" kan lära sig av ridfolket? Har nämligen inte tänkt på vad det skulle kunna vara? :idea: Och vad finns det mer som vi skulle kunna nyttja inom ridsporten?
// M

Jag värmer lite olika. Har hästen varit i walker eller ute i hagen, då skrittar jag inte mer än ca 100 meter, men trav värmer några kilometer innan intervaller. Tar jag hästen ur direkt ur boxen skittar jag längre.
Å sen varvar jag ner ganska ordentligt.

minternet skrev:
Bra summering :bow:

Och, ja det var ju det jag insåg att det är bättre att vi kan ha utbyte... det är väl bara så att det är lätt att vilja dela med sig av, "dummingar" :angel:

Alla kan vi bättra oss...
en liten fråga bara; finns det nåt som "travisarna" kan lära sig av ridfolket? Har nämligen inte tänkt på vad det skulle kunna vara? :idea: Och vad finns det mer som vi skulle kunna nyttja inom ridsporten?
// M

Jovisst! det är klart att det är bättre att lära av olika disipliner inom hästsport i stället för att klaga på varandra i detta forum:smirk:
diskuttionen ar kanske nyttig men det börjar kännas lite uttömt i denna tråd!?!;) M

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 550
Senast: Freazer
·
Hästhantering Har en unghäst, blir 4 iår. Inridning påbörjad. Tränar mycket från marken med tömkörning, longering och promenader när det går. Vågar...
Svar
15
· Visningar
4 502
Senast: Cornelia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Oups, här kommer visst en spyboll... :o Sorry! Min mobiltelefon börjar fucka upp. Den är bara runt ett år gammal. Appar hänger sig och...
Svar
0
· Visningar
1 384
Senast: cassiopeja
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 451

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka