Värmer ni inte upp?!

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Pellan
  • Startdatum Startdatum
P

Pellan

I vårt stall så har vi en som håller på med trav. Den personen börjar trava ca 3 meter från stallgången och slutar inte förens han är hemma på stallplanen igen. ( Tar säkert skrittpauser i arbetet). Men nu är det så att en annan person i stallet har snackat med andra kuskar och hört med dom. Och på dom lät det som att "äh, uppvärming, det spelar ingen roll" ungefär. Så nu undrar jag om ni kuskar som håller till här, värmer upp era hästar innan och sen lugnar ner dom efter erat pass, eller om ni gör som personen i stallet. Jag som rider tycker det är helt sjukt, man vet ju själv hur ont man kan få om man inte värer upp innan. Så skriv hur det går till inom travet för jag kan nada om det :)

Sv: Värmer ni inte upp?!

Jag skrittar 100 meter om jag långsamkör, ska jag rida dressyr eller något skrittar jag 10 minuter... Tror att travmänniskor överlag, dock med många undantag inte värmer hästen i skritt så noga som ridhästfolket gör. Däremot börjar man ju aldrig till exempel snabbjobba innan hästen är ordentligt varm (c:a 3-4 km i lugnare trav). Jag värmer alltid väldigt väldigt lugnt i 20-45 minuter innan lopp till exempel... Och joggar alltid ett par kilometer innan jag ber hästen jobba med rygg och så när jag långsamjoggar. Men skrittvärma är jag nog rätt dålig på...

Okej. Ja tydligen så är det olika inom olika grenar det hade jag ingen aning om flrens för ett par dagar sen.
Hoppas fler kan svara, det är många som har öläst men inga svar.:smirk:

he he he bekräftar mina fördomar....... :devil:

Har sett flera exempel på det du beskriver och tycker inte det är konstigt att en del travhästar är halta och slutkörda redan i unga år...

Säger dock inte att det inte existerar alls inom ridsport men det är enligt min erfarenhet inte lika vanligt

// M

Tja, tror det finns några här som värmer upp i skritt också:smirk: men frågan är om det finns någon undersökning på att hästen måste SKRITTA i värmningen, den kan ju ske på olika sätt, när jag tränade fotboll värmde vi aldrig upp genom att GÅ utan vi joggade igång, precis som många gör med sina hästar... Men som sagt, liksom inom ridsporten börjar man inte JOBBA hästen förrän den är varm (även om jag kan tycka att många kuskar kör lite onödigt fort i värmning på banan innan tävlingar)... Efter jobb kör de flesta av sina hästar så de går ner i puls, alternativt går ut och går med dem efter att de har duschat...

Vi skrittar först 15 minuter. Sedan jogging 3-4 km, skritt 5 minuter. Sedan jobbar vi dem 3-4 km igen och återigen skritt 5 minuter. Det är uppvärmningen. Sedan börjar vi köra själva jobbet.

Efter jobbet får de jogga en stund (5 minuter ca) och sedan skritta 15 minuter igen.

Skrittar mellan 15-30 minuter innan och 10-20 minuter efteråt. tycker det är jätteviktigt att värma upp och skritta av oavsett om jag rider eller kör. Hästen håller längre. Tänk dig själv om du skulle träna utan att värma upp...usch

*Suckar*, vi gör i af något åt halta hästar PRECIS när de blivit halta i stället för att låta dem bli halta på ALLA fyra benen...

*Gotlandsrusset* skrev:
Skrittar mellan 15-30 minuter innan och 10-20 minuter efteråt. tycker det är jätteviktigt att värma upp och skritta av oavsett om jag rider eller kör. Hästen håller längre. Tänk dig själv om du skulle träna utan att värma upp...usch

Fast jag hävdar fortfarande att man kan värma upp utan att SKRITTA... Missförstå mig inte nu, Skritten är absolut hästens mest underskattade gångart vad gäller träning och jag kan ibland använda den i träningen för att inte slita för mycket på hästen... Däremot skulle jag gärna vilja se den undersökning som visar att travhästarna går sönder på grund av detta (som någon här ovanför fått för sig), som sagt, det är skillnad på värmning och värmning, jag har aldrig sett någon som INTE värmer innan en tävling eller ett jobb, däremot slarvas det nog en del med just skritten... Å andra sidan, finns det NÅGON som med SÄKERHET kan säga vad som är en optimal värmning?! MÅSTE man använda skritten? Varför kan man inte jogga istället? Fotbollspelare joggar igång, handboll, hockey och voltigeutövare likaså... Jogging och stretching (och det sistnämnda bryr sig väl inte många om, tyvärr)....

Om man tittar vidare (och detta är inriktad på den som tror att anledningen till att travhästar inte håller beror på att de inte skrittas tillräckligt mycket) på andra hästsportgrenar... Distanshästar värms inte särskilt mycket innan i SKRITT, de joggas igång, åtminstone de ryttare jag varit i kontakt med... Jag har också nyligen kommit hem från en westernclinic som en kompis var med på och de ryttarna joggade igång sina hästar... Så, värmning som värmning oberoende av hur man utför den så vill man komma till samma sak, det vill säga ha en bra häst som kan ta till arbetet på rätt sätt och vara varm i musklerna för att inte dra på sig skador...

vi skrittar alltid fram typ 5-10 minuter och likaså efter eller går med dom.

Trav i jogging fart, är väl lagom uppvärmning för en starthäst :confused: .
Jämför inte travhästar med ridhästar.
gros-smiley-coeur.gif

Nu råkar ju jag skritta både före och efter, men egentligen mest för att hästen ska värma upp i skallen. Jag kan inte heller egentligen förstå varför hästar och inte människor måste gå och inte jogga för att värma upp. Jag har ärligt talat väldigt svårt att tro att sakta jogg skulle vara sämre än skritt. Vi talar ju inte om att dra iväg i full fart. Däremot joggar man ju 3-4 km innan man kräver arbete. Undrar vilken temperaturhöjning i musklerna och pulshöjning (vilket uppvärmningen är till för) man får av att skritta utan krav på att hästen ska skritta så fort den kan. Inte mycket skulle jag tro.

När det gäller skritta efteråt finns det flera undersökningar som bevisar att hästens mjölksyrahalt och puls sjunker mycket fortare om hästen travar än skrittar. Så det behöver vi inte diskutera ur skadesynpunkt.

De är nog få undantag som inte värmer upp hästarna innan arbete, men de allra flesta ser nog inte början på uppvärmningen förrän hästen börjar jogga, det gör inte jag heller. Skulle aldrig få för mig att skritta 3-4 km och sen dra iväg i full fart i mina intervaller, DET vore nog skadligt om något.

Pellan skrev:
Men nu är det så att en annan person i stallet har snackat med andra kuskar och hört med dom. Och på dom lät det som att "äh, uppvärming, det spelar ingen roll" ungefär.

Jag har då aldrig hört någon travtränare som anser att uppvärmning "inte spelar roll" !!!:eek: .

Uppvärmningen är ju en förberedelse av kroppen (och skallen) och måste självklart anpassas efter vilket jobb hästen ska utföra vid träningstillfället och vilken gren du tävlar i.
Man tar även hänsyn till om hästen tas direkt från stallet på morgonen eller om den har varit ute i hagen och rört sig innan körning. Personligen har jag som regel att alltid skritta länge både innan och efter jobb, men det är möjligt att det skulle funka lika bra att jogga riktigt långsamt efter en pytteliten skritt innan själva uppvärmningen börjar på "riktigt". Håller med Ahne när det gäller uppvärmning.
En uppvärmning i enbart skritt innan snabba intervaller skulle vara rena katastrofen !

Eftersom du är från ridvärlden (liksom många av oss som nu gått över till trav) förstår du nog vad jag menar.....du värmer ju inte en hopphäst på samma sätt som en dressyrhäst inför tävling och varken travare eller ridhästar blir uppvärmda av enbart skritt.
Samma sak vid nedvarvning....du rider väl oftast en häst lång, låg och avslappnad ett tag innan du slutligen skrittar av den och ställer in den....inte rider du för fullt och enbart skrittar för att varva ner, eller :confused:

Vi har lika mycket känslor för våra travhästar som ni har för era ridhästar och självklart tjänar alla på att ta så väl hand om sina djur som möjligt.....inte minst ekonomiskt.....skador kostar mycket både i tid och pengar.

Senast ändrad av en moderator:

Cambrie skrev:
Distanshästar värms inte särskilt mycket innan i SKRITT, de joggas igång, åtminstone de ryttare jag varit i kontakt med...

Det kan jag säga att det inte stämmer, i så fall har du träffat på undantag som det finns i alla grenar.
Jag tävlar Distans och på alla tävlingar som jag sett så har de flesta varit väldigt noga med att värma upp innan Distansen. Många gånger börjar man med att gå med hästen för hand innan veterinärbesiktningen så att stelhet och sånt ska ha släpt efter transporten. Sedan skrittar man fram hästen en bra stund innan man går till startområdet och börjar värma upp i trav och kanske även galopp.

Det blir väldigt mycket snö under hovarna om man skrittar!:d min häst går lättast i lätt trav,alltså enklare för henne än att skritta;) men det är väl olika!:banana:

sarabacklund skrev:
Hästar är väl hästar? :confused:
Eller finns det två olika slags hästar?
Nej, det finns mer än två sorters hästar ;)
Ungefär som människor,TROR DU att en höjdhoppare värmer upp, på samma sätt som en 1500m löpare, då är du snett ute
non-fache.gif

bazz skrev:
Det blir väldigt mycket snö under hovarna om man skrittar!:d min häst går lättast i lätt trav,alltså enklare för henne än att skritta;) men det är väl olika!:banana:

Som vädret är nu skulle man behöva stanna var 5:e meter för att knacka ur snön...

Så jag travar där det är lössnö och skrittar där det "går", när jag var ut på "skrittrundan".

NinasApache skrev:
Nej, det finns mer än två sorters hästar ;)
Ungefär som människor,TROR DU att en höjdhoppare värmer upp, på samma sätt som en 1500m löpare, då är du snett ute
non-fache.gif

hehe lycka till om du ger dig in i diskussion om detta med "sånna"

Jag själv värmde upp med jogging "på stället" och armhävningar i bastun när jag styrketränade:cool: Funkade utmärkt..

Och min travhäst värmes naturligtvis upp i trav!
Dock försöker jag att skritta från stallplan(om snön tillåter). För att han ska lära sig att göra lika när han rids.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 550
Senast: Freazer
·
Hästhantering Har en unghäst, blir 4 iår. Inridning påbörjad. Tränar mycket från marken med tömkörning, longering och promenader när det går. Vågar...
Svar
15
· Visningar
4 502
Senast: Cornelia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Oups, här kommer visst en spyboll... :o Sorry! Min mobiltelefon börjar fucka upp. Den är bara runt ett år gammal. Appar hänger sig och...
Svar
0
· Visningar
1 384
Senast: cassiopeja
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 451

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka