Värmeknutar och ont i ryggen...

Sv: Värmeknutar och ont i ryggen...

Jadu, jag vet hur hopplöst det är att få bort de där knutorna... Hade en häst som fick knutor i sadelstaden under täckesmånaderna. Hade veterinärer och sadelutprovare. ET, massör, ir-terapeut - ingen lyckades få bort knutorna.

Jag bytte sadel tre gånger (utprovade, ska tilläggas), red barbacka/inte alls i perioder för att låta dem vila, tvättade dagligen med sprit enligt veterinärs rekomendation. Ja, säg vad jag inte gjorde.

Beställde en renskinnsvojlock - hjälpte inte. Fårskinn - hjälpte inte.

Lycka till - hoppas att du lyckas bli av med knutorna. Men ett klokt tips är ändå att se till att hitta en sadel som ligger bra på din häst - det kostar mindre än att ha segdragna ryggproblem senare.

Tack! Sadelutprovare är ju som sagt på G nu. Så en bra sadel ska det bli! :)

Jadu, jag vet hur hopplöst det är att få bort de där knutorna... Hade en häst som fick knutor i sadelstaden under täckesmånaderna. Hade veterinärer och sadelutprovare. ET, massör, ir-terapeut - ingen lyckades få bort knutorna.

Jag bytte sadel tre gånger (utprovade, ska tilläggas), red barbacka/inte alls i perioder för att låta dem vila, tvättade dagligen med sprit enligt veterinärs rekomendation. Ja, säg vad jag inte gjorde.

Beställde en renskinnsvojlock - hjälpte inte. Fårskinn - hjälpte inte.

Lycka till - hoppas att du lyckas bli av med knutorna. Men ett klokt tips är ändå att se till att hitta en sadel som ligger bra på din häst - det kostar mindre än att ha segdragna ryggproblem senare.

Ni känner ju inte till allting, ni trr att det endast en JAG som är felet bakom allt, eller hur. Men det är inte på det viset. Ni hugger till och kommenterar till fullo, det är kanon, jag tål att ni säger som ni tycker, det är jätte bra att ni gör det, men jag kan inte ta åt mig någonting när jag vet att det inte är jag som har gjort någonting fel.

Han hade ont i ryggen redan inan jag köpte honom, han har till och med blivit bättre pga massage och jobb på töm,vi har varit ut och klättrat i skogen på andras rekomendation. Vi kör honom också.

Veterinär har varit till honom, ET har behandlat honom några gånger hos förra ägaren och ET ska komma och behandla honom igen.

Han rids knappt någonting just nu, som max 1-2gånger i veckan och då är det knappt med sadel. Så sadeln kan ni glömma! I alla fall för ett tag, det är ju inte den som är problemet just nu.

Vi ska till en sadelutprovare och kolla sadeln vi redan har och en eventuellt ny sadel om det behövs.

Knutarna är troligtvis värmeknutar, dom ömmar inte på honom, men dom har inte gått bort ännu, han går ute i lösdrift dygnet runt och stallet är kallstall, han kan ju inte ha blivit för varm av det i alla fall, eller? När han ids hade vi ett vanligt schabrak, men har nu bytt till ett som andas mer och som gör att det inte blir för varmt.

Vad mer kan man göra då?!

allt det där skrev du ju inte från början, det känns som alla punkter jag radade upp....

men som duskrev om sadeln, DET reagerade jag på.

och hur hästen var innan är ABSOLUT inte ditt fel, vet precis hur det är att "städa upp efter andras fel"!!!!! + att det tar tid och kostar pengar, det har jag absolut inget att invända mot, men att rida i en sadel man VET inte ligger bra, DET har jag något emot!

Tack! Sadelutprovare är ju som sagt på G nu. Så en bra sadel ska det bli! :)

:bow:

bra!!! Kan säga att jag hade själv ute en idag, och jag är :love: i både henne och min häst!!!

hon är SÅ guld, ser till helhet, hästen i arbete, hästen utan ryttare osv osv... inte bara på med en sadel :cool:

Hur uppkommer sadelknutorna då?

Samma sak där, dåligt sittande sadel eller att stoppningen i sadeln är dålig och "ihopklumpad". Att sadeln trycker på vissa punkter på ryggen så att det tillslut bildas en knuta under huden. Tar också väldigt lång tid att försvinna.

okej, det förstår jag. Jag ber om ursäkt för min otydlighet, ch sadeln används nu inte förrän sadelutprovaren har kollat och om den inte passar så blir det en ny sadel! :)

Knutorna är inte värmeknutor, utan sadelstadsknutor, som uppkommit av en dålig sadel och lort. det blir som inflammerade hårsäckar, kan liknas vid finnar! :)

för att bli av med dom gör du såhär:

1. Ny sadel, som passar maximalt, gärna med en mjukare stoppning, för att undvika hårt tryck.
2. noga, noga borstning, gärna med piggborste för att "riva" upp huden.
3. undvik att svett liger kvar på huden där knutorna är, svampa eller ännu hellre, skölj av honom med ljummet/varmt vatten. INTE kallt!
4. alltid rena och torra schabrak och gärna varva med fårskinn i perioder, så huden får andas.
5. om du har tillgång till varmvatten och spolspilta, tvätta rygen med hexosil 1 ggn i veckan.
6. Rid ofta barbacka, för att undvika tryck och tilltäppning på knutorna.

du kan även ta kontakt med vet och be den skriva ut fucidin till dig.
och ha en massa tålamod!!!!

för karisma tog det närmare 1,5 år att bli av med dom.

men sadel och renhållning är jättejättenoga!

ang hans ryggont, är jag rädd för att även det kommer att ta ett tag för honom att släppa. rid i en jättelåg form och försök få ut honom, så han slappnar av i ryggen! detta är ingen han är van vid sen tidigare, så du måste nog visa honom tydliga hur han ska röra sig. musklerna finns väl inte riktigt heller på plats, så han kommer inte orka så mycket till att börja med.

du kommer få fin ordning på honom. :)

knutarna gick faktiskt bort, hur vet jag inte riktigt, men han var hemsk när jag i februari köpte honom. vi vande han av med allt foder han hade och satte honom på lösdrift med fri tillgång med jättefint hö och busiga lekkamrater. borstade på honom gjorde jag och red gjorde jag ingenting först efter några veckor då 2gånger. sedan fick han vila igen. började rida igång honom smått, full panik med att vi inte hade någon sadel som passade perfekt på honom. knutorna försvann till slut. :Dvi bytte ut hans tidigare foderstat som innehöll alldeles för mycket protein mot ett färdigfoder kraffts müsli blå. vitaminer fick han också. just ja, jag tog bort både pessoabett och pullarnosgrimma och ersatte det med ett vanligt tredelat bett och remontnosgrimma. låg form går han stadigt i nu, i alla gångarter. fast lite protest är det i galoppfattningarna...hihi. knutorna är som sagt borta. ryggontet har blivit bättre, men mindre ridning gör att det kommer tillbaka...som nu när han är halt och inte rids.:/

AV CILLA: detta är ingen han är van vid sen tidigare, så du måste nog visa honom tydliga hur han ska röra sig. musklerna finns väl inte riktigt heller på plats, så han kommer inte orka så mycket till att börja med. AV CILLA

för den delen, ang. detta, hur länge hade han stått innan jag köpte honom? han sa att han var i bra kondition och nyskodd...han ljög , det visste jag ju, det syndes tydligt. synd för zäta bara...apropå någonting annat än knutarna och ryggont.

just ja, jag tog bort både pessoabett och pullarnosgrimma och ersatte det med ett vanligt tredelat bett och remontnosgrimma.

:bow::bow:

för den delen, ang. detta, hur länge hade han stått innan jag köpte honom? han sa att han var i bra kondition och nyskodd...han ljög , det visste jag ju, det syndes tydligt. synd för zäta bara...apropå någonting annat än knutarna och ryggont.

tyvärr alldeles för länge...
exakta veckor minns jag inte, men det handlade inte om bara 1 vecka...

men det gläder mig att det går framåt för er!!! filma och släng ut på youtube, så vi får se hur han ser ut!! :banana:

ja, det ska jag göra. men just nu är han kvar i Sigtuna där jag jobbar (han är på bete) och jag är i hemma Hudiksvall. åker tillbaka nu på söndag, men när vi börjar rida lite igen så ska ni få se...nu är han som en köttbulle, bättre än benranglet som han var i februari, haha.:D

just ja, den här sadeln är inte perfekt så att säga, men har testat en som dom sa var "perfekt" för honom, den gled...har nu lyckats hitta på ett gnep nu som får sadeln att sitta kvar, anti-glidpad :P det funkade de :D

När hästar har ont i ryggen så beror det ofta på att sadeln inte sitter som den ska.

Jag har en ställbar wintec all purpose sadel som man kan anpassa efter hur bred ryggen på hästen är. det fiffiga med den här sadeln är att man kan byta ut så kallat koppjärn ser ut såhär

win_kopp_200.jpg

Sadlar som är ställbara är jättebra för unghästar och hästar som ändrar storlek pga av muskelatur eller sommarbete och om man har fler hästar är det ett bra ekonomiskt val...

Sadel märken som tillverkar sådana här sadlar är Wintec och bates. vet inte finns fler märken...

köpte min begagnad. för några år sedan. toppenbra. den skulle jag aldrig kunna byta ut...

Så man ska lägga ut flera tusen på att prova ut en sadel som han ska växa ur på mindre än ett halvår...? (han är väldigt omusklad) för att sedan åter igen göra samma sak? och kanske ytterligare en gång? Visst det kan vara värt det, men inte just nu...inte när han inte har några muskler.

Vilken märklig inställning.
din häst har knutor på ryggen och ont i ryggen. Hur tror du den ska muskla sig om du redan vet att sadeln inte ligger optimalt menar du? eller bli av med ryggbesvären?
värmeknutor försvinner när det inte är värme - de poppar upp endast under värme. så att det är värmeknutor håller inte.

lägg pengar på att prova ut en bra sadel, och kolla hästen på klinik om den har såna ryggbesvär. du kommer inte bli av med problemet genom att blunda och hoppas på det bästa, utan snarare kommer problemen bara att bli värre.

Vilken märklig inställning.
din häst har knutor på ryggen och ont i ryggen. Hur tror du den ska muskla sig om du redan vet att sadeln inte ligger optimalt menar du? eller bli av med ryggbesvären?
värmeknutor försvinner när det inte är värme - de poppar upp endast under värme. så att det är värmeknutor håller inte.

lägg pengar på att prova ut en bra sadel, och kolla hästen på klinik om den har såna ryggbesvär. du kommer inte bli av med problemet genom att blunda och hoppas på det bästa, utan snarare kommer problemen bara att bli värre.

om du kollar på de senaste som jag skrivit så har han nu blivit bra med knutarna :) ont i ryggen är sedan tidigare ryttare och ägare. jag ska till mälarkliniken nu på onsdag, någon tidigare tid hade dem inte, då ska vi kolla igenom hela honom...

när jag först startade den här tråden så ville jag ha hjälp dels med vad ni alla tyckte jag borde göra, men den största delen var nog att jag ville kolla om någon annan varit med om detta tidigare, vilket jag med säkerhet visste att någon hade varit med om och vad det då i så fall kunnat bero på.

men som sagt, han är bra nu med knutarna, men ryggen skall kollas upp...tid är bokat.

När hästar har ont i ryggen så beror det ofta på att sadeln inte sitter som den ska.

Jag har en ställbar wintec all purpose sadel som man kan anpassa efter hur bred ryggen på hästen är. det fiffiga med den här sadeln är att man kan byta ut så kallat koppjärn ser ut såhär

win_kopp_200.jpg

Sadlar som är ställbara är jättebra för unghästar och hästar som ändrar storlek pga av muskelatur eller sommarbete och om man har fler hästar är det ett bra ekonomiskt val...

Sadel märken som tillverkar sådana här sadlar är Wintec och bates. vet inte finns fler märken...

köpte min begagnad. för några år sedan. toppenbra. den skulle jag aldrig kunna byta ut...

jaha...:) ryggontet visste jag att det kan bero på sadeln, men han hade redan ont innan jag köpte honom och när jag köpte honom, fel ridning, och mycket fel sadel antagligen, och utifrån det jag hört och sett. allt jag gjort nu är att jag fixat en sadel som passar honom och bokat tid hos mälarkliniken som ska kolla rygg och hela honom.

win_kopp_200.jpg

inte riktigt hela sanningen. om man byter järn i ställbara sadlar blir även bommen en aning mer svängd och det kan häna att den inte längre passar hästen.
så liten varning för dessa!!

Tänkte precis samma sak, bra att du kommenterade det! :bow: I regel ska det dock till en drastisk ändring av järn - inte bara en storlek, för att påverka så mkt. så hästen får bredda eller smalna av mer än en storlek dvs rätt rejält, för att det ska bli problem. i regel.

Jag vet inte hur alla sådana har funkat. men, det är bra att vara observant...

så det är kanske inte så bra sadel ändå trotsallt. att allting ska ha sina baksidor jämt.
vill oxo ha det bästa möjliga för hästen. Det är ju likssom något man strävar efter

Har dock inte märkt något dåligt med min sadel än förutom att det inte är en lädersadel. Älskar att putsa läder :D

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Kropp & Själ Har hittills klarat mig ganska bra från smärtor, det är mest migrän jag lidit av, och ett gammalt skadat knä som gjort sig påmint då och...
2
Svar
26
· Visningar
1 086
Senast: NilHe
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 059
Senast: Cactus
·
Övr. Barn Vi har 2 barn. Ett på 10 och ett på 7. Det yngre barnet är till vissa delar extremt olik sitt äldre syskon och saker som fungerat med...
Svar
16
· Visningar
1 294
Hundträning Vi har fått en tillfällig gäst i huset, i form av en ung blivande jakthund. Hen kan för tillfället inte bo hos sin ägare, och vi fick...
2
Svar
22
· Visningar
1 980
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka