Värmefläkt i stall

A

Annab79

Vi kommer att dra luft/vatten värme till huset och anläggningen kommer även räcka till att värma stallet.
Vi får ofta på vintern växla hästar inne så inte vattnet och ledningar fryser.
Nu ska vi investera i en aerotemper som klarar vattenburet system.
Någon som har en sådan? Vad tycker ni?
Pris, vart finns det mer fakta? Har googlat men hittar inte så mycket.
Vi vill ha hästarna på lösdrift, just därför vill vi ha värme i stallet. Inte för att jag vill ha det varmt och skönt utan just för att vattnet ledningarna ska frysa sönder.

Sv: Värmefläkt i stall

Jag gissar bara nu, jag är ingen byggherre...

Men jag gissar att det skulle bli billigare för er att gräva och lägga värmekabel längs ledningarna än att försöka värma upp ett helt stall som uppenbarligen ändå inte är tätt eftersom det redan blir så kallt?

Vi bor i norrland! 34 minus i vintras. Stallet är bra isolerat, men svårt när det är så kallt att få plusgrader i stallet.
Nu vill vi dessutom ha ut nästan alla hästar på lösdrift. Så då blir det inget som värmer stallet.
Det blir billigare att skaffa en begagnad aerotemper än att dra värmeslingor överallt.
Dessutom klarar inte slingorna att hålla varmvattensberedaren och blandraren frostfri. ( Vi använder inte varmavattnet på vintern)
Enligt rörmockaren drar inte aerotemper så mycket för att värma stallet. Hoppas han har rätt.
Men är det ingen som har en aerotemper i stallet?
Ni som har värme i stallet. Vilken värme har ni?

Ahh då förstår jag. Lustigt för mitt inlägg var längre egentligen där jag tog upp om man bor i norrland eller skåne vad som lämpar sig, men sen tog jag bort det för jag tyckte det blev så mycket drammel :D

Jag spenderade vintern 09/10 i Åre nu med min häst... Vi hade -12 i stallet som max. Det blev aldrig kallare än så inne trots temperaturer runt -35 ute.
Men det vattnet frös så vi fick ta vatten från pannrummet på andra sidan gården i två veckor i sträck när det var som kallast (inte varit så kallt i Åre på många år så många dagar i streck).

Det var lite kämpigt! Där uppe krävs ju lite mer ja...

Vårat vatten frös inte i vintras. Men vintern innan det frös det 2 gånger och ledningar sprack. Så det var bara att tömma ut hela stallet på 7 boxar. Spån, halm och allt vatten.
Det var översvämmning i stallet båda gångerna. Säkert 15cm vatten.
Fryser vattnet finns det ingen annan vattenkälla förutom bostadshuset och där vill man inte springa med massvis med vatten.
Men är det ingen på detta forum som har värme i stallet?
Vill så gärna ha lite mer information :-)

Vi har dragit vatten från huset till stallet..ca 15-20 meter. Vattenslangen har en utanpåliggande värmekabel. I vintras fungerade det felfritt trots lång period med över -30. Istallet har vi en byggfläkt med termostat som går igång när det blir FÖR kallt. Fungerar också bra..det blir så pass varmt att inte vattnet i hinkarna fryser. Vi bor i Norrland.

Liknande trådar

Hemmet Min gamla oljepanna sjunger på sista versen. Så jag behöver komma på en lösning på husets uppvärmning. Oljepannan har varit bra då den...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 281
Senast: sthu
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 007
Senast: Lillefrun
·
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 529
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 037
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar