En häst tar 14 dagar på sig att rensa ur kroppen efter att ha fått mjölksyra, det höll vi stenhårt på på travet och sen när jag blev ridmänniska så glömde jag av det där och min häst blev som alla andra ridhästar, lite uttråkad, lite olydig,såg spöken överallt, lite stelare och fick lite andra små problem med allt möjligt. dåliga karleder, nersatt allmäntillstånd svårare att hålla sig bra på det foder han fick. Kort sagt, han mådde inte riktigt bra men blev inte så dålig att andar människor reagerade, bara jag som kände honom märkte det.
Då kom jag att tänka på att de behövde 14 dagar på sig för att få bort mjölksyra och kom även att tänka på att det var omvänt, att de kanske verkligen behövde urblåsaren och inte egentligen bara en paus för att få bort mjölksyran.
Så jag testade det och pållen blev normal på två urblåsare (alltså en månad).
Nu har jag i några år haft islänningar och har testat även på dem och resultatet är samma, de mår bra och är trevliga om de får sig sin 14
agars kur. allmäntillståndet förbättras radikalt.
Dock vet jag inte säkert exakt varför, har aldrig brytt mig om att forska i det, det funkar ju så varför bry sig?
Jag har dock massa teorier om varför det är så.
Mina hästar är otroligt friska. Jag har ALDRIG karledsproblem trots att de står i lera upp över kotorna många månader varje år (skånsk lera), de har aldrig svullna ben, aldrig gallor, aldrig ryggont eller annat vajsning .
(peppar, peppar, ta i trä
).
De har runda fina ryggar, välmusklade och fina.
Det enda skada jag har haft är en häst som får inflammation runt bogbladet en gång om året, alltid på sommaren när han har semester så jag tror att det beror på att han betar på ett snedbelastande sätt.