Värme som kommer och går, ohalt!

rosenknopp

Trådstartare
Sitter och målar upp olika scenarion, värre och värre för var gång.
Vet att ingen kan svara här på vad det är, men någon kanske vet vad för olika saker det skulle kunna vara. Någon kanske har haft en häst med liknande symptom?

Ett par dagar innan julafton upptäckte jag värme i vä bak och hö fram. Var så liten skillnad så jag red en sväng och hästen kändes jättefin och som vanligt. Värmen kvar efter ridturen.
Nästa dag var värmen kvar. Dagen efter jul ej varm. Sedan har det hållt på såhär, ena dagen varm, andra dagen inte. Vissa dagar möjligen någon liten svullnad men ingen värme. Andra dagar möjligen lite varm men ingen svullnad. Vissa dagar inget ben varmt eller svullet, någon dag var istället det vänstra bakbenet lite varmare än det högra.
Hästen har vilat sen den dagen jag upptäckte värmen och värmen kvarstod efter ridning.

Idéer?

Har fått tid på kliniken den 20de. Skulle dock vara skönt att kunna bolla lite fram tills dess. Hästen har hela tiden varit ohalt vad jag kunnat se i hagen osv.

Sv: Värme som kommer och går, ohalt!

Vad är det för slags värme? Är det sådan värme som nästan strålar ut från benet eller är det ljummet? Hästar är ju trots allt varma i benen med jämna mellanrum, dock ska ju inget ben urskilja sig.

Kan ju också vara något som är på gång i benen så det är bra att du kollar upp det ändå.

Förvånad att du åker till klinik enligt din redogörelse öht . Varför ????

Hon är inte jättevarm i benet, känns som min kroppstemperatur när jag känner på vänster bak (de dagar hon varit varm).
Däremot är de andra benen då kalla, kallare än min kroppstemperatur.

Grejen är den att jag tycker att vänster bak har urskiljt sig. Det är det benet som varit varmt flest gånger (första dagen var hon ju dock varm vä bak och hö fram, och en dag var hon istället varm i hö bak och kall i alla andra inklusive vänster bak).

Förvånad att du åker till klinik enligt din redogörelse öht . Varför ????

Jag är orolig för att det ska vara något fel på henne som kan förvärras om jag rider. Nu har hon ju ändå vilat några veckor. Tänkte att det är viktigt att kolla eftersom jag inte vet om det är något "farligt".

Men jag kanske nojjar och överdriver?
Tänker om det är lös benbit, ledinflammation, sena som är skadad osv. osv. Har inte så stor erfarenhet av skador, mina hästar har genom åren varit oförskämt friska...

Vad skulle du ha gjort i mitt läge?

Jag hade ridit på och klinik hade varit aktuellt om hästen känns konstig ridmässigt och svullnad /ömhet vid palpering fanns osv .

Att hästar är växelvis varma i benen av och till är normalt i sig utifrån hur cirkulation i ebben fungerar . Eftersom det inte är ett och samma ben konstant i flera dagar utan växelvis och utan andra symptom så hade jag aldrig utifrån det vet undersökt hästen . Rid på och håll noga koll bara tills och om ens , det finns konkret lite mer ;)

Ok, tack för ditt svar.

Jag frågade veterinären jag pratade med på kliniken om hästen skulle vila fram tills besöket men hon sa att jag skulle rida, men avbryta om läget i benet förvärrades. Så jag hoppar väl upp och rider en sväng imorgon.

Jag är nog ganska nojjig och osäker när det gäller skador. Ska prata med min tränare och höra vad hon tycker också, hon jobbar mycket med rehabilitering av skadade hästar och är equiterapeut. Säger även hon att jag kan avvakta kanske jag bokar av tiden. Eller så får jag åka och kolla hästen för att lugna mig själv :o.

Tack för ditt svar iaf, jag känner mig lite lugnare nu :)

Far och kolla hästen när du har bokat tid ändå. Du har ju märkt att något har förändrats från det normala. Alltid bra, och väl värt pengarna OM det hittas något som går att stoppa i tid :) Jag brukar även tycka att det är väl investerade pengar i mitt eget psyke haha :)

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
Svar
15
· Visningar
1 102
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 488
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 845
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 306
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka