Värme på utsidan - värmekamera

skuggi

Trådstartare
Nu undrar jag lite kring detta med värmekamera, det känns inte som något som kliniker använder precis?
Jag har inte sett det iaf.

Men, är det inte ett bra redskap? Eller är ytvärme inte intressant när man letar fel på hästen? Varför i så fall?

Hur pass "allvarlig" är ytvärme, och om den är ett tecken på aktivitet i en led, borde inte typ värmekamera vara till hjälp vid diagnos?
Jag tänker att den säkert kan se skillnader i temperatur som man själv missar, och alltså skulle den kunna "se" fel innan vi hittar det med bara handen?

Detta blev kanske lite rörigt, jag vill egentligen bara veta om någon vet varför inte värmekamera används på kliniker?

Testade värmekamera på mig själv en gång och det var varmare på min kropp på olika ställen men inga ställen jag har ont på eller kände något särskilt, så jag tror inte det fungerar för att söka problemområden.

En del kliniker använder värmekamera i viss mån.

"problemet" med värmekamera är att det är enormt många felkällor. Om solen skiner in genom ett fönster, så kan det göra hästen varmare där solstrålarna landar. Har hästen haft täcke på sig eller benlindor t ex kommer det märkas på värmekameran. Om det drar lite från höger kommer hästen se svalare ut på den sidan. Man får alltså väldigt många felkällor av "yttre orsaker".

Jag har använt värmekamera då en person jag anlitade för att lasra (en muskelskada) använde det. Mycket intressant och visade faktiskt hästens problemområden. Men även en del andra "hotspots" som är svåra att säga varken bu eller bä om, men hästen hade då varken förr eller senare problem i den regionen.

För att lite illustrera. Den här hästen hade stallbandage (back on track) på sig som togs av 30 minuter innan undersökningen. Det syns rätt tydligt att den haft det, trots att det alltså var en halvtimme sen de togs av.

Men man ser också problemet med att tolka ut jättemycket, hästen "lyser rött" på bakbenen, ffa vänster bakben. Skulle kunna ge en skrämselhicka. Enligt värmekamerapersonen inte så konstigt då hästen vilar höger bakben, och belastar vänster = har ens större blodgenomströmning där.

Kollar man på gradskalan ser man att det är ca 2 graders skillnad mellan grönt och rött. Det är små nyanser vi talar om. Vid tillfället hade hästen normalsvala och jämnvarma/svala ben på alla fyra när man kände på dem.

De blå ("kalla") fläckarna på framsida skenben och kotled på frambenen är för övrigt ärrvävnad efter gamla blisterskador, med nedsatt cirkulation i ärrvävnaden.

Så, jag tror på värmekamera som ett "kul komplement" men det har så liten ensam betydelse att jag tror det är därför det så sällan används av veterinärer, man kan i 99 av 100 fall få (tror jag) lika bra resultat och svar med mer traditionella metoder?

390229_167271550035493_1918616890_n.jpg

Tack för jättebra svar båda två!
Hade ingen aning om att den var så känslig för yttre störningar.
Ballt dock att den samtidigt är så känslig att den faktiskt ser skillnad på ärrvävnad, ett ben i vila vs ett belastat osv :)

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 312
Senast: Sasse
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 982
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 752
Senast: Enya
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 567
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka